Uusimmat

Neal Stephenson tahtoo realismia pelimiekkailuun

09.07.2012 14:00 Juho Anttila

Liikeohjaus on asia, jolta on odotettu paljon, mutta joka ei ole täyttänyt ainakaan vakavampien pelaajien odotuksia. Missä viipyy muun muassa peli, joka mallintaisi aidosti realistisen miekkailukokemuksen. Ei ole näkynyt, vaikka markkinoilta löytyy jo jos jonkinlaista kapulaa.

Neal Stephenson on huomannut saman puutteen. Neal kuka, saattaa joku kysyä. Neal Stephenson on amerikkalainen tieteiskirjallisuuteen ja historialliseen fiktioon erikoistunut kirjailija, jolla on paitsi äärimmäisen tyylikäs parta, myös palava innostus miekkailua kohtaan.

On helppo olla samaa mieltä Stephensonin kanssa tämän todetessa, ettei miekkailua olla tähän mennessä pystytty simuloimaan peleissä kovinkaan onnistuneesti. Mies ei kuitenkaan ole tyytynyt kritisoimaan, vaan parhaassa ”tee itse, niin saat mieleisesi”-hengessä Stephenson on perustanut aiheen ympärille Kickstarter-projektin.

Nimeä CLANG kantava peliprojekti toteutetaan konsolien sijaan PC:llä. Liikeohjausvaatimukset taklataan Razerin Hydra -ohjaimella. Alkuvaiheessa peli tulee sisältämään areenalla kahden käden miekalla käytäviä kaksintaisteluita. Jos kaikki menee putkeen, jatkoa on luvassa. Neal Stephenson on kirjoittanut pelille jo taustatarinaa ja rikkaan maailman, joka vain odottaa miekkaa heiluttavia seikkailijoita.

Rahaa projektille on pyydetty puoli miljoonaa dollaria ja tavoite on myös täyttynyt, joskin vain niukasti. Keräys umpeutuu tämän päivän aikana, mutta nopeimmat ehtivät vielä osallistumaan. Toivotaan, että Stephensonin projekti onnistuu siinä, mikä aiemmilta miekkailua sivuavilta peleiltä on jäänyt saavuttamatta. Kyllä tähänkin talouteen mahtuisi aidosti toimiva miekkailusimulaatio.

Lisätietoja: CLANG

Lue myös

”Maailman paras pelilehti” arkistoitiin ilmaiseksi nettimuseoksi

Far Cry 3 – piinapenkissä pelisuunnittelija Daniel Berlin

Lego-hyviksiä ja Lego-pahiksia Lego-Batmanin kainalossa

The Walking Deadin toinen jakso on täyttä rautaa

Muropaketin uusimmat