Odottaako virtuaalitodellisuutta digiverinen formaattisota?
Virtuaalitodellisuus sitä, täydennetty todellisuus tätä. Oculus Riftin valtava Kickstarter-hittiytyminen ja hype antoivat valtavaa vauhtia myös muille virtuaalitodellisuudesta haaveileville tahoille. Uudet ulottuvuudet ovat jo ovella, kohta sukeltelemme kaikki tiedon valtameressä kuin Ruohonleikkaaja konsanaan.
Mutta… Facebook ja Oculus Rift. Valve ja HTC. Sony. CastAR. Uusia teknologioita tarjotaan meille monelta suunnalta yhtaikaa, ja kaikki ne on rakennettu eri tavoin. Niille tehtävät ohjelmat vaativat omanlaisensa toteutuksen ja rajapinnat. Onko edessämme uusi VHS vs. Betamax- tai HD-DVD vs. Blu-ray –kamppailu, vai pystyvätkö eri valmistajat puhaltamaan sen verran yhteen hiileen, ettei virtuaalitodellisuus kompastu alkuunsa yhteensopimattomiin standardeihin ja kuluttajia hämmentäviin ratkaisuihin?
Tätä mietiskelee GamesIndustry-sivuston Rob Fahey, joka osallistui GDC-messuille, otti tuntumaa uusiin virtuaalitodellisuusratkaisuihin ja päätyi miettimään niiden laajempia merkityksiä. Ja ensivaikutelman tärkeyttä.
Lue juttu: Doubling Down on Virtual Reality
Lisää aiheesta
Kumpi oli ensin: täydennetty todellisuus munassa vai kanassa?
Oculus Rift – tässäkö pelaamisen tulevaisuus?