Uusimmat

Onko XCOM muka jo pelattu? Asenna nämä modit ja palaa rintamalle!

23.10.2012 14:30 Miikka Lehtonen

XCOM: Enemy Unknown on ehtinyt jo miltei kahden viikon ikään ja on tietenkin täten nopeatempoisessa internetin ihmemaassa totaalista antiikkia. Kuka sitä vielä pelaa? No piru vieköön joka jätkä, kunhan asentaa ensin vähän modeja!

Firaxis teki mielestäni aikamoisen sankarityön uuden XCOMinsa kanssa. He ottivat legendaarisen pelin, johon minäkin olen aikanaan upottanut todennäköisesti toista tuhatta tuntia ja duunasivat siitä kokemuksen, joka vangitsee mainiosti alkuperäisen tunnelman ja vaikeustason. Onhan siinä omat pienet ongelmansa, mutta kun modiskene on jo nyt tällainen, tuskinpa ne meitä kauaa piinaavat.

Ensimmäiset modit keskittyvät juuri sen pelin keskeisimmän valituksen, vaihtoehtojen puutteen, ympärille. Tarjolla on modeja, jotka randomoivat sotilaiden statteja, laajentavat aseiden vahinkoskaalaa, avaavat tekoälylle uusia optioita matalammilla vaikeustasoilla ja tuunaavat muutenkin pelin tasapainoa.

Varoituksen sanana on todettava, että suunnilleen kaikki nyt ladattavissa olevat modit nostavat pelin vaikeustasoa, mutta se on mielestäni hyvä homma. Näin pelistä tulee monipuolisempi kokemus eikä haastetta etsivien tarvitse hypätä suoraan classic-tasolle, jossa tekoäly ihan rehellisesti huijaa edukseen. Niin — ja sen huijauksenkin saa modeilla loppumaan.

Tässä pari tärppiä.

Warspace Extension

Enemmän optioita, monipuolisempi tekoäly, aseille enemmän persoonallisuutta (laserit ovat tarkkoja mutta heikompia, plasmat tehokkaita mutta epätarkkoja ja ruutiaseet turhia), haulikoilla tekee jotain, panic levelit kasvavat maakohtaisesti mantereiden sijaan ja niin edelleen. Aika perustason ”aloita tästä” -henkinen modi. Ei kannata huolestua siitä, että modi sanoo olevansa classic-vaikeustasoa varten, sillä classin on normal täydellä AI:lla ja huijauksella varustettuna. Modi lopettaa huijauksen, joten haaste on suunnilleen samaa tasoa kuin normalilla nyt, mitä nyt taistelut ovat yllättävämpiä ja täten todennäköisesti tappavampia.

Second Wave

Second Wave on siitä hauska modi, että se on semivirallinen. Se kun vain palauttaa peliin pinon vaihtoehtoja, jotka Firaxis oli jo koodannut siihen, mutta sitten kytkenyt viime hetkillä pois päältä. Ja syykin selviää: osa niistä on sen verran bugisia, että ne rikkovat vähän peliä. Silti, kokonaisuutena ja järjen kanssa käytettynä kiva paketti, joka tultaneen mahdollisesti näkemään jossain vaiheessa virallisena DLC:nä tai päivityksenäkin. Ne randomoidut sotilaat ja muut hauskuudet löytyvät juuri täältä.

Graphics Mod

XCOM on ehkä konsoleilla tosi reteän näköinen peli. PC:lläkin taidesuunnittelu kyllä toimii, mutta resurssivastaava olisi voinut muistaa, että 720P-resoiset näytöt ovat PC:llä vähän naurumatalaa kamaa. 1080P:llä tekstuurit ovat aika rujon näköisiä. Tai siis olivat, sillä tämä modi heittää tilalle vähän järeämpää settiä.

Soldier Ranks That Make Sense

Oletko kyllästynyt siihen, että XCOMissa sotilaasi etenevät moubesta everstiksi kahdessa viikossa? Tai siihen, että armeijasi on täynnä everstejä? Modi antaa kaikille alennuksen ja järkeistää rankit niin, että sen jälkeen sotilaat todella kuuluvat rintamalle, eivätkä johtohommiin.

Eiköhän näillä alkuun pääse!

Lue myös

Domen arvosteluviikko 42/2012: Of Orcs and Men, Torchlight II, Mists of Pandaria, Star Wars 1313, Foam Fighters

Medal of Honor Warfighter – melkein todellisia sotia ja taisteluja

Nelinpeli Podcast 015: M(e)issä on tulevaisuus

Äiti, miksi iskä haisee taas lentosimulta?