Pelaa ja tallenna samalla suomalaista kulttuuriperintöä

10.02.2011 15:20 | Jukka O. Kauppinen

Digitalkoot on Kansalliskirjaston ja Microtaskin yhteisprojekti, jossa suomalaista kulttuuriperintöä jalostetaan helposti haettavaan muotoon. Projektissa on keksitty vekkuli tapa, jolla kuka tahansa halukas voi auttaa vanhojen sanomalehtien artikkelien tallentamista, ihan vain pelaamalla.

Digitalkoiden sivuilta lainaten:

Kansalliskirjaston sanomalehtiarkiston materiaali on siirretty digitaaliseen muotoon käyttämällä automaattista tekstintunnistusta. Tietokoneet eivät kuitenkaan kykene tunnistamaan kaikkia sanoja. Erityisesti lähdemateriaalin laadun ollessa heikko aineistoa joudutaan korjaamaan käsin. Tämä vaatii valtavan määrän ihmistyötä. Tässä sinä voit auttaa.

Digitalkoissa osallistut aluksi sanojen korjaustyöhön. Myöhemmin tänä vuonna voit auttaa myös artikkeleiden rakenteen korjaamisessa sekä kuvien liittämisessä artikkeleihin.

Käytännössä homma toimii siten, että voit pelata erilaisia sanapelejä, joissa pelaajalle tarjotaan selvitettäväksi sanoja, joista automaattinen tekstitunnistus ei ole saanut selvää tai jotka se on tulkinnut väärin.

 

Mainio idea ja kerrankin voit pelata hyvän asian puolesta, mutta yksi iso pöljyys tästäkin löytyy. Pelaamaan pääsee vain kirjautumalla palveluun Facebook-tunnuksilla. Kaikki eivät suinkaan halua levittää Facebook-tunnuksiaan joka puolelle, saati edes liittyä verkostoitumispalveluihin.

Lisätietoja: http://www.digitalkoot.fi/fi/

Lue myös

Epicin Call of Duty -trollaus on valtaisa nettihitti

Floorball League (PC)

Floorball League -haastattelussa sählypelin tekijät: Prodigium Game Studios

PS3-hakkeri GeoHotin haaste voi kaatua maantieteeseen

Keskustelu

Olisin mielelläni tehnyt talkootöitä ilman tuota FB-pakkoa. Toivottavasti tulevat järkiinsä asian suhteen.

Peli syöttää alussa vaihtoehdoksi oikeita sanoja varmistaakseen pelaajan luotettavuuden, ja tietyn ajan jälkeen peliin ilmestyy tunnistettavia sanoja. Peli määritellee sanojen oikeellisuuden pelaajien valintojen perusteella. Esim. jos tietty sana saa tarpeeksi valintoja oikeaksi, peli hyväksyy muodon.

@1
Tuskin yhtäkään sanaa luotetaan oikeiksi yhdellä arvauksella. Jos jollekin sanalle tulee monta samaa merkitystä, niin se on todennäköisesti se. Ensimmäisillä näyttökerroilla ei vaan leimata vääräksi ja kyllä sieltä arvauksia satelee, kun pelaajia vaan riittää.

@1 Olisiko vähän sama systeemi kuin recaptchassa, eli osa sanoista on niitä kirjoista/lehdistä skannattuja ja osa tietokoneen generoimia ja vähän samannäköisiksi muokattuja. Eli periaatteessa vain ~50% sanoista tarvitsee kirjoittaa oikein, aivan kuten recaptchassa. Näin veikkaisin.

Roppakaupalla miinusta Facebookista :)

Hauska idea, mutta miten tuo ihmisten tekemän tunnistuksen pitäisi toimia, jos peli kerran osaa jo hylätä ”väärät” vastaukset.

Muropaketin uusimmat