Peli ei tee sinustakaan sotilasta

13.10.2010 15:00 | Jukka O. Kauppinen | 105

Sotapeleistä ja niiden raaistuttavasta vaikutuksesta on puhuttu jo vuosikymmeniä. Viime vuosina keskustelu on saanut uutta käännettä, kun pelit ovat tietoisesti hakeneet entistä poliittisempia sävyjä julkisuutta saadakseen. Sen myötä keskustelu pelien vaikutuksesta on tietysti pompannut uuteen ulottuvuuteen. Yhdysvaltain merijalkaväkeen kuuluva sotilas ei kuitenkaan näe tilanne niin mustavalkoisena, sillä Benjamin Bushin mielestä pelit eivät siltikään valmista pelaajia tappamisen ja sotimisen todellisuuteen.

”Mietipä miten turhauttavaa olisi, jos joka kerran pelin aloittaessasi näkymätön tarkka-ampuja tappaisi sinut? Tällainen peli ei olisi suosittu, koska se ei olisi reilua. Mutta sellaista se on oikeassa sodassa. Todellisuus tuppaa korjaamaan virheelliset kuvitelmat”, Bush miettii.

”Videopeli ei voi haavoittaa sinua tai viedä ystäviäsi. Pelit eivät voi opettaa pelaajia ketään olemaan hyvä sotilas tai edes tehdä heistä fundamentalisteja. Peli ei tee sinusta sankaria tai marttyymiä. Se vain tekee sodasta elokuvan, jossa pelaaja on yksi näyttelijöistä.”

”Pelaaminen ei ole millään tavalla sotimista eikä sota ole pelaajalle edes politiikkaa.”

”Afganistanista pääsee pois vain kahdella tavalla. Joko haavoitut tai sitten olet erittäin onnekas. Sillä, että olet erittäin hyvä, ei ole mitään tekemistä kuoleman satunnaisuuden kanssa.”

Lue juttu: Why A Video Game Does Not A Soldier Make

Lue myös

Arvostelu: Enslaved: Odyssey to the West (PS3, Xbox 360)

Osallistu kisaan ja voita upea Marion Wii-juhlakonsoli

Satzuma Missile Launcher tuhoaa kotona, toimistossa ja puutarhassa

World of Warcraft sai viiden gigatavun välipäivityksen

Keskustelu

Pelaaminen ei tee sinusta sotilasta, mutta mahdollisen murhaajan kyllä. Noi kun vaan yhdistäis…

9@ Voihan sitä itsekkin camppia
8@ Et tule näkemään kaverias enää koskaan

4@ just joo ja pelaamisen jälkeen pystyt myös juoksemaan metsässä täyspakkaus selässä n10km??.

”Mietipä miten turhauttavaa olisi, jos joka kerran pelin aloittaessasi näkymätön tarkka-ampuja tappaisi sinut? Tällainen peli ei olisi suosittu, koska se ei olisi reilua.”

Ei tuu näin äkkiseltään mieleen kun kaikki FPS räiskinnät ihanine spawn sniper cämppereineen.

”Videopeli ei voi haavoittaa sinua tai viedä ystäviäsi.”

Näin uskoin itsekin kunnes kaveri aloitti wowin :|

Mun mielestä sotapelit on hyvä ja helppo tapa oppia ampumaan aseella ja opetella eri strategioita.

Esim. Itse osaisin tosipaikan tullen käyttää asetta, koska olen pelannut cs.

”Mietipä miten turhauttavaa olisi, jos joka kerran pelin aloittaessasi näkymätön tarkka-ampuja tappaisi sinut? Tällainen peli ei olisi suosittu, koska se ei olisi reilua.”

Miten tuli heti mieleen alkuperäinen Operation Flashpoint?

En usko miten joku voi ajatella MOH ja MW tyyppisten arcademättöjen olevan MITÄÄN tekemistä oikean sotimisen, tai edes ampumisen kannalta.

Ainoa yhtenevyys on että aseet näyttävät oikeilta ja liipasimen painaminen kun kohde on tähtäimessä, muulla ei ole mitään tekemistä oikean ampumisen kanssa.
Pelimekaniikka on lähinnä samanlainen kun liikkuvien pallojen klikkailua ruudulla.

Muropaketin uusimmat