Uusimmat

Pelikehittäjä: 70% peleistä on roskaa

06.09.2012 12:30 Miikka Lehtonen

Kuten jokainen vähänkään enemmän pelannut on varmasti huomannut, verrattain harvat pelit ovat oikeasti hyviä. Siis sellaisia, että niitä muistelee lämmöllä vielä pitkän ajan kuluttuakin. Creative Assemblyn pelisuunnittelija on arvioissaan hieman suorasanaisempi ja toteaa, että 70% peleistä on aika tarkkaan paskaa.

Total War -peleistään tunnetun Creative Assemblyn pelisuunnittelija Renaud Charpentier ei säästellyt sanojaan ruoskiessaan pelikehityksen nykytilaa.

”Jos tarkastelemme pelimarkkinoita, ehkä 20 tai 30 prosenttia peleistä on hyviä ja ehkä 60 – 70 taas liian huonoja. Yleensä nekin pelit suostuvat toimimaan. Ne eivät kaatuile, eli ne ovat teknisesti päteviä. Useimmat jopa näyttävät hyviltä, mutta pelattavuus on paskaa.”

Charpentier kun on turhautunut siihen, että pelialalla graafinen näyttävyys on usein suurempi prioriteetti kuin pelattavuuden hiominen. Ja miksipä ei olisi? Grafiikkaa voi viilailla ja parannella, mutta jos peli on alusta saakka suunniteltu huonosti, sitä onkin jo vaikea korjata myöhemmin.

Mies toivookin, että pelikehittäjät keskittyisivät enemmän sen ideansa hiomiseen. Hän korostaa, että ei tarvitse kirjoittaa jotain 100 sivun suunnitteludokumenttia, jota kukaan ei kuitenkaan lue, vaan käyttää aikaa peli-idean jalostamiseen ja hiomiseen. Nykytilanne kun ei ole hänen mielestään hyvä kenenkään perspektiivistä.

”Eihän sitä nyt voi mitenkään jatkuvasti julkaista pelejä, jotka eivät kiinnosta ketään enää 30 minuutin pelaamisen jälkeen, kun 20 tai 30 ihmistä ovat käyttäneet vuosia elämästään niiden tekemiseen. Ei siinä ole yhtään mitään järkeä.”

Lähde: Edge

Lue myös

Guild Wars 2 -matkapäiväkirjat jatkuvat tauon jälkeen

ArenaNet bännäilee Guild Wars 2 -huijareita ja parantelee peliään

Nyt se on virallista: Ubisoft hylkäsi pysyvän DRM-tarkistuksen

Päät pyörälle – huvipuistosimulaattori Rollercoaster Tycoon 3DS:lle

Muropaketin uusimmat