Uusimmat

QA-veteraani Dean Bent korosti pelitestauksen merkitystä

12.07.2014 10:00 Juho Anttila

Pelien testaaminen on yhä aliarvostettu ala. Testaajat majailevat usein pelikehityksen ravintoketjun pohjalla, siitä huolimatta, että heidän roolinsa on tuiki tärkeä pelien onnistumisen kannalta. 22 vuotta testausalalla toimiva Dean Bent tahtoo muuttaa tämän tilanteen.

Dean Bent vetää pelitestaamiseen, projektinhallintaan ja konsultointiin keskittyvää QAme-nimistä yritystä. Bent kertoi Illusion-seminaarissa omista kokemuksistaan pelitestauksen parissa. Listalta löytyi pitkä lista pelejä Tomb Raiderista Angry Birdsiin saakka. Jokaisen kohdalla tarjolla oli opettavainen tarina siitä, mitä käy, jos testaajia ei kuunnella tai peli päästetään markkinoille viimeistelemättömänä.

Kysyttäessä Bent myönsi, että pelitestaus on aliarvostettua ja raskasta työtä. Mies itse kuitenkin korosti sitä, että testaaminen on välttämätön osa pelikehitysprosessia. Sen ymmärtäminen, että kehitys- ja testausprosessin tuloksena syntyy oikea, julkaisukelpoinen videopeli auttaa motivoitumaan myös testaustyöhön. Lisäksi Bent muistutti, että pelitestaus on yhä helpoin tapa päästä sisään pelialalle. Testaamisen arvostuskin nousee ajan myötä, kun sekä testaajat itse että pelikehittäjät oppivat ymmärtämään sen merkityksen.

Lisää aiheesta

Lupaavan Reset-älypelin rahoituskampanja oli epäonnistua huonon onnen vuoksi

Ari Pulkkinen kertoo: Pelimusiikki on vihdoin Teosto-kelpoista

Pelialan ammattilaiset kokoontuvat jälleen Joensuuhun