Uusimmat

Retromuistelossa se ihan ensimmäinen Rayman Atari Jaguarilla

11.03.2014 10:00 Jukka O. Kauppinen

Teemu Viemerö jatkaa Atari Jaguar –pelikokemustensa muisteloa. Tällä kerralla tarjolla on jotain vähän kivempaa ja pitkäikäisempää – nimittäin Raymanin ihan ensimmäinen seikkailu!

Raymanin tarina alkaa vuodesta 1994, kun Ubisoftissa työskentelevä nuori taiteilija Michel Ancelin luonnosteli erikoista raajatonta hahmoaan. Ancel oli intohimoisesti kiinnostunut venäläisistä, kiinalaisista ja kelttiläisistä taruista, joita hän ammensi konseptisuunnittelussaan. Ubisoft päätti antaa mahdollisuuden Ancelille sekä hänen mielikuvitukselliselle luomuksilleen.

Ancelin mielikuvituksen syövereistä kumpusi sivulta kuvattu tasohyppely, joka edusti aikakautensa teknologista huippua. Peli hyödynsi Atari Jaguarin 64-bittistä konsolia mallikkaasti – väripaletti koostui 65 000 väristä, animaatio oli sulavaa sekä piirrokset erittäin yksityiskohtaisia. Useat animoidut graafiset kerrokset loivat peliin animaatioelokuvan tunnun. Ubisoft palkkasikin kehityskaartiin piirrosanimaatioyrityksen graafikoita, millä upea visuaalisuus selittyykin.

Peli ei erottunut muista tasohyppelyistä pelkästään graafisuudellaan vaan myös päähahmollaan. Rayman oli sulavaliikkeinen ja ketterä hahmo, joka kehittyi pelin edetessä. Aseena hänellä oli vihollista päin linkoutu nyrkki, jonka tehoa ja kantomatkaa pelaaja pystyi kasvattamaan. Hahmo pystyi myös tetsaamaan, roikkumaan kielekkeiltä ja lentämään hiuksillaan helikopterin kaltaisesti.

Lue koko artikkeli: Wiikon wanha: Rayman

Lue myös

Deus Ex –modikatsaus – joko olisi uudelleenasennuksen aika?

Thief-ensikosketus – itsekeskeinen paskiainen vai sittenkin sankari? [osa 3]

Tobago (lautapeli)

Trials Fusion –haastattelu: pärinäpeli täynnä salaisuuksia