Uusimmat

Rovion pelit myyvät paremmin mutta lisenssikrääsä kompastelee

19.03.2015 23:30 Jukka O. Kauppinen

Suomalaisen pelialan hypekulmakivi ja vihaisilla linnuillaan ratsastava Rovio julkaisi viime vuoden tuloksensa. Ytimekkäästi sanottuna firman pelimyynti kasvoi jonkin verran, mutta lisenssituotteiden menekki laski sitäkin enemmän. Niinpä tulos laski aiemmasta, vaikka jäikin yhä voitolle.

Rovion pelit myivät vuonna 2013 95,2 miljoonalla eurolla, 2014 taasen 110, miljoonalla. Kasvua tuli siis mukavasti 16 prosentin verran.

Samaan aikaan pelikrääsätulot, eli lähinnä Angry Birds –tuotteiden myynnit ja lisensoinnit, kuitenkin laskivat 73,1 miljoonasta 41,4 miljoonaan. 43 prosentin lasku tuntuu jo loppuviivankin alla, sillä yhtiön käyttökate laski tämän johdosta 36,5 miljoonasta 10 miljoonaan. Voiton puolella ollaan yhä, mutta bisnes ei silti pyöri ihan kaivatulla tasolla, minkä johdosta yhtiö päätyi sulkemaan taannoin Tampereen toimistonsa.

Pelimyynnin hienoinen kasvu pohjautuu sekä viime vuonna julkaistuun kuuteen uuteen peliin että vanhempien pelien sisältölaajennuksiin. Rovio oli vuona 2014 maailman viidenneksi ladatuin peliyhtiö, jonka tuotteita ladattiin yhteensä 600 miljoonaa kertaa.

Yhtiön tulevaisuudensuunnitelmat rakentuvat tutun pelilinjaston lisäksi myös väkevään laajentumiseen Aasian ja etenkin Kiinan markkinoilla. Yhtiö tekee sikäläisten partneriensa kanssa erityisesti Kiinaan ja Japaniin räätälöityjä uusia Angry Birds –pelejä.

Yhtiön suurin panostus on kuitenkin koko illan Angry Birds -animaatioelokuva, jonka tekijäkaartista löytyvät mm. The Simpsons –käsikirjoittaja John Vitti ja Ice Age / Despicaple Me –elokuvien tuottajat John Cohen ja Catherine Winder. Elokuvan jakelee Sony Entertainmentin Columbia Pictures, joten se voi onnistuessaan puhkua väkevää henkeä koko Angry Birds –brändiin.

Elokuvalla on myös vahvaa potentiaalia rakentaa lintuhahmoille syvempää persoonallisuutta ja uskottavuutta, mitä jokseenkin paperinohuilta lintuhahmoilta vielä puuttuu. Vaikka hahmot tunnistetaankin, niin ne eivät herätä monien muiden videopelihahmojen kaltaista samaistumisen ja persoonallisuuden fiiliksiä. Juuri tätä kaivattaisiin, jos niistä halutaan tehdä pysyviä videopelien ikoneja, eikä vain jo ohimenneen pelihypejunan hiljalleen unohdettavia otuksia.

Lisätietoja: http://rovio.fi/