Uusimmat

Shadow of the Eternals on kuulemma entistä ehompi ja taas Kickstarterissa

31.07.2013 13:00 Miikka Lehtonen

Kuka uskoo uusiin mahdollisuuksiin? Ainakin Denis Dyack, joka on heittänyt jo kertaalleen kuopatun Eternal Darkness -jatko-osansa taas keräyskierrokselle. Mutta PC Gamerille antamansa haastattelun mukaan mies on oppinut jotain sen edellisestä epäonnistumisesta.

Denis Dyack yritti jo aiemmin tänä vuonna kerätä rahaa epävirallista Eternal Darkness -jatko-osaa varten. Tuolloin hän ei käyttänyt Kickstarteria, vaan firman omaa kopiosaittia ja suunnitelmatkin olivat hieman rempallaan. Mitä ilmeisimmin tuloksena olisi ollut lähinnä vain teknologiademo, jolla firma olisi yrittänyt hankkia oikeaa rahoitusta koko peliä varten. Tai jotain! Kuka näistä enää ottaa selvää?

Aiemmin tällä viikolla Shadow of the Eternals ilmestyi uudelleen Kickstarteriin 750 000 taalan tavoitteen kera. Nyt tähtäimessä on 8-10 tunnin mittainen pelikokemus, joka lupaa tarjota jos jonkinlaista kauhua ja jänskiä menoa. Mies antoi PC Gamerille pienen haastettelun tapahtuneen tiimoilta ja kertoi, että ongelmat on nyt korjattu.

”Aika monet eivät uskaltaneet osallistua, koska lupasimme vain kahden tunnin pelikokemuksen. Ihmiset halusivat enemmän, joten nyt tarjoamme kahdeksasta kymmeneen tuntia kestävän pelin, joka on täysi pelikokemus perustason Kickstarter-tavoitteellammekin.”

Jälkimmäinen kuulostaa hyvältä, sillä aika useinhan Kickstartereissa kehittäjät pyytävät vaikka 500 000 pelinsä tekemiseen, mutta jos siihen halutaan uusia hahmoluokkia, kunnon musiikit, co-op tai mitä vain muuta mielenkiintoista (ja usein pelin kannalta aika tärkeää), tavoite onkin vaikka 850 000 taalaa. Mitäs sitten, jos niitä tavoitteita ei saadakaan kasaan? 500 000 taalalla tehdään torso pelikokemus? Niinhän siinä usein on käynyt. Tällä kertaa verrattain matalan budjetin selityksenä on se, että Precursor on saanut pelilleen ulkopuolista rahoitusta, jonka avulla proggis saataneen pitkälle.

Dyack kertoi saitille myös, että peliä tullaan kehittämään yhteistyössä tukijoiden kanssa, sillä nämä pääsevät esimerkiksi ehdottelemaan tiimille uusia hulluusefektejä. Nehän olivat jo alkuperäisessä Eternal Darknessissa iso ja hauska ominaisuus. Kun hahmon mielenterveys laski liikaa, välillä vastaan tuli olevinaan kuolemattomia vihollisia, ruudulla saattoi mönkiä hämähäkki tai kärpänen tai peli vaikka väitti talletusten korruptoituneen.

”Meillä oli aiemmin noin 60 erilaista hulluusefektiä, mutta nyt meillä on jo yli 300 erilaista ideaa, emmekä ole vielä edes aloittaneet peliä. Tässä on paljon potentiaalia”, Dyack selitti.

Hyvältähän tämä kuulostaa ja Eternal Darkness OLI kyllä erinomainen peli, mutta ihan rehellisesti — ja tiedän, että tämä kuulostaa tylyltä — en ole enää ihan varma, uskallanko luottaa Dyackiin. Jokainen voi itse katsella pelin Kickstarter-videon alta ja tehdä omat johtopäätöksensä. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja tuloksena on erinomainen peli.

 

Muropaketin uusimmat