Uusimmat

The Hobbit -pelin luoja ei tiennyt tehneensä hitin

05.12.2012 15:00 Jukka O. Kauppinen

Joskus vuonna kivi oli peli nimeltään The Hobbit. Ja se oli hyvä peli. Luova, herkullinen ja vallan mainio tekstiseikkailu, jossa oli paljon loistavia suunnitteluideoita. Mutta pelin takaa löytyy yllättävä tarina.

Lainaan taannoista Wiikon wanhaa:

Ja olipa teoksessa yksi toinenkin juju. Peli näet eteni reaaliajassa. Vuorokauden ajat vaihtuivat ja otukset tulivat ja menivät. Toki sen verran hitaasti, että pelaajaparat ehtivät lueskella mitä oikein tapahtuu ja kirjoittaa komentonsa. Ja meidän pienten ulkomaalaisten tapauksessa, ehdimme kääntää pelin kertomaa sanakirjan avulla ja sitten miettiä, että mikähän se ovi onkaan englanniksi. NPC-hahmoille oli myös tehty oma tekoälynsä, jonka mukaan he kuljeskelivat pelimaailmassa omia aikojaan, tehden mitä lystäsivät. Joskus tämä saattoi tosin tuottaa ongelmia, sillä mitäpä jos vaikkapa Gandalf päättääkin haastaa riittaa jonkin metsäpeikon kanssa ja häviää tappelussa? Taisi mennä saaga uusiksi. Ja hups, peliä ei voidakaan enää läpäistä.

Yksi pelin tekijöistä oli Veronika Megler, joka ohjelmoi pelimoottorin opiskellessaan Melbournen yliopistossa. Megler kertoo tehneensä pelimoottoristaan mahdollisimman avoimen, joka ei rajoittaisi pelaajia.

”Jos tapoit kääpiön, ruumiista tuli objekti, jota pystyi käyttämään vaikka aseena”, Megler kertoo 30 vuoden takaisesta projektistaan. Ei muuten hullumpaa pelisuunnittelua vuonna 1982, kaiken lisäksi neidin ensimmäiseksi peliksi.

The Hobbit –pelin pariin Megler päätyi opiskelijatoverinsa kera havaittuaan paikallislehdessä ilmoituksen, jossa etsittiin peliohjelmoijia. Siitä alkoi noin vuoden mittainen urakka, jossa opintojen lomassa tehtiin todelliseksi klassikoksi nousevaa seikkailupeliä.

Hobitin matkan lisäksi Megler teki vain yhden muun pelin nimeltään Penetrator. Sitten Megler koki tehneensä jo kaiken ja assembler-ohjelmointikin oli jo nähty ja koettu. Koulusta valmistumisen jälkeen hän meni töihin IBM:lle, eikä edes tiennyt luomuksensa nousseen maailmanlaajuiseksi hitiksi. Vasta vuosikymmenten jälkeen sähköpostiin hissukseen putoilevat fanitusviestit Hobitin pelaajilta ovat herättäneet hänet havaitsemaan, että tuo opiskeluvuosien jo unohtunut osa-aikatyö onkin itse asiassa yksi tietokonepelien historian merkkipaaluista.

Erinomaisen historiikin erään peliohjelmoijan ja seikkailupeliklassikon syntyyn voi lukea The Register –verkkolehdestä.

Lue juttu: The Register meets gaming pioneer – now Big Data researcher – Veronika Megler

Lue myös: The Hobbit and his Lady

Lisätietoja: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hobbit_%281982_video_game%29

Lisää aiheesta

Wiikon wanha: The Hobbit