Uusimmat

Valve tunnusti virheensä: maksetut modit ovat historiaa

28.04.2015 10:00 Miikka Lehtonen

Virheitä tekee jokainen, siltä ei vain yksinkertaisesti voi välttyä. Tärkeämpää onkin se, mitä virheen jälkeen tehdään. Tunnustetaanko se ja otetaanko siitä hyöty irti oppimistilaisuutena vai kaivetaanko kantapäät maahan ja intetään, että kaikki muut ovat väärässä? Valve valitsi ensimmäisen vaihtoehdon.

Viime viikolla Valve teki yllättävän ratkaisun ja salli maksetut modit Steam-kauppansa Workshop-alueella. Steam Workshophan on mitä mainioin tapa levittää ja käyttää modeja. Asiakas rastittelee haluamansa modit, Steam lataa ja asentaa ne automaattisesti ja pitää vielä päivitettynäkin. Ei voisi olla helpompaa. Paperilla voisi kuvitella, että maksetut modit tarjoaisivat myös modien tekijöille tilaisuuden ansaita tuotoksillaan samoin kuin Valven peleihin hattuja ja asuja tehtailevat graafikot ovat tehneet jo jokusen vuoden ajan.

Todellisuus oli kuitenkin toisenlainen, sillä maksetuista modeista paljastui heti ongelmia. Laadunvalvonta puuttui, rahoista suurin osa meni aivan muualle kuin modien kehittäjille, eikä moniin perustason kysymyksiinkään pystytty tarjoamaan vastauksia. Sitten alkoi meteli. Pelaajat, modaajat ja jopa pelikehittäjät protestoivat tapahtunutta. Valve teki kuten Valvella tapana on ja kuunteli: maksetut modit ovat historiaa.

”Poistamme maksumahdollisuuden Skyrimin Workshopista. Jos joku on käyttänyt rahaa modeihin, palautamme koko summan”, Valven julkaisema tiedote selitti. ”Teemme näin, koska on nyt selvää, että emme ymmärtäneet, mitä olimme tekemässä. Olemme vuosien varrella julkaisseet monia ominaisuuksia, joiden tarkoitus oli antaa yhteisön luovien ihmisten jakaa työnsä palkinnot. Aiemmin ne on otettu vastaan positiivisesti, mutta nyt on ilmiselvää, että tämä tilanne on erilainen.”

Valve selitti lisäksi sitä ajatusketjua, jonka tuloksena maksetut modit syntyivät. ”Tarkoituksenamme oli antaa modaajien työskennellä modiensa parissa täysipäiväisesti jos he halusivat, ja kannustaa kehittäjiä tekemään peleihinsä parempia modaustyökaluja. Uskoimme, että tämä toisi kaikille parempia modeja, rahaa vastaan ja ilmaiseksi.”

Näin ei näyttänyt kuitenkaan käyvän, sillä Skyrimin Workshop-alue täyttyi heti ylihintaisista grafiikkamodeista ja selvästä trollauksesta: maksaisitko muka 99 euroa korkearesoluutioisista hevosten sukupuolielimistä? Tilanne olisi ehkä normalisoitunut ajan myötä, mutta Valve ei jäänyt odottelemaan sitä vaan perui päätöksensä ja palautti tilanteen ennalleen.

”Ymmärrämme omia yhteisöjämme aika hyvin, mutta kun astumme olemassaolevaan, vuosia vanhaan modausyhteisöön kuten Skyrimin tapauksessa, se ei ole ehkä oikea paikka alkaa iteroimaan. Taisimme nyt ampua ohi maalista aika pahasti, vaikka ideassa ehkä onkin jotain, mitä voitaisiin vielä pelastaa.”

Internet siis voitti.

Lähde: Valve

Lisää aiheesta

Maksulliset modit osoittautuivat heti ongelmallisiksi, modaajat, pelaajat ja jopa pelistudiot vastustavat

Steamin kautta voi jatkossa myös myydä modeja