Uusimmat

Wargaming ei aio enää yhdistää pelejään: ”emme vihaa pelaajiamme”

10.10.2013 12:00 Miikka Lehtonen

Kun World of Tanks -peleillään hillittömät massit takonut Wargaming julkisti World of Warplanesin ja World of Battleshipsin, silmissä siinsi World of War: peli, jossa lentsikat, laivat ja tankit ottaisivat yhteen. No, ei siinnä enää, sillä idea on kuopattu.

Eilen järjestetyssä IGDA:n eli kansainvälisen pelikehittäjien järjestön Turun hubin tapahtumassa puhunut World of Warplanesin pääsuunnittelija paljasti paikalle kertyneille pelikehittäjille, ettei Wargamingin suunnitelmissa ole enää pelien yhdistäminen. Alunperinhän visioissa oli peli, jossa sotalaivat antaisivat tulitukea mereltä samalla kun lentokoneet kaartelisivat panssarivaunujen yläpuolella. Nokkelimmat ehkä arvaavatkin jo tässä piilevät vaarat. Jos joku ei niitä aavistanut, annetaan tuottajan kertoa näkemyksensä.

”Emme aio yhdistää pelejä, koska emme vihaa pelaajiamme”, World of Warplanesin tuottaja kertoi tapahtumassa.

”Kuvittele vaikka japanilainen superraskas taistelulaiva Yamato. Jos se ampuisi tykeillään tankkitiimisi niskaan, kaikki räjähtäisivät kappaleiksi kertalaakista. Tai IL-2 Sturmovik -rynnäkkökone. Kuvittele, jos se pääsisi tuhoamaan koko tiimisi ilman, että kukaan voisi tehdä asialle yhtään mitään. Eli ei, emme aio yhdistää pelejä, koska emme halua tunkeutua pelaajiimme takaapäin”, tuottaja runoili.

Ja onhan pointti vissi. Kysy nyt World of Tanksin pelaajilta, moniko pitää tykistöstä ja positiiviset vastaukset jäävät vähiin. Kuka tykkää näkymättömästä jumalan kädestä, joka jostain horisontin takaa ampuu tankin paskaksi sillä sekunnilla, kun tulee kiven takaa esiin? Ja nyt kuvittele, että yhden kämäisen puolalaispelaajan ohjaaman SPG:n sijaan taivaalla olisi pommikoneita tai rannikolla puoli karttaa kerralla paskaksi ampuvia taistelulaivoja. Kuka sitä jaksaisi?

Peliveto Wargamingilta siis. Tuottajalla oli muutakin hyvää sanottavaa. Aiemmin paljon puhutut moottoripäivitykset ovat ”kilpailijan nimeltämainitsemattomasta” lentopelistä johtuen tulossa jo verrattain pian, mikä lämmittää ainakin meikäläisen sydäntä. Ehkä World of Tanks ymmärtää pian vaikkapa useampia prosessoriytimiä?

Mies kommentoi myös Wargamingin filosofiaa foorumiwhinen suhteen. ”Emme kuuntele sitä. Meillä on miljoonia pelaajia, joista pari prosenttia yleensäkään käyttää foorumeita ja näistä vain muutama tuhat jaksaa paasata omia näkemyksiään. Miksi ihmeessä kuuntelisimme heitä? Jos haluamme nauraa, käymme foorumeilla, mutta miksi menisimme sinne muuten?”

Erinomaisen hyvä kysymys ja ehkä osittain syy sille, miksi World of Tanksilla menee hyvin. Niin — ja väitteet soviet biasista voi myös unohtaa. Viimeisessä kysymyksessä kysyttiin, milloin saksalaisten toisen heavy-puun Maus-vaunu tulisi saamaan buffia.

”Maus on itse asiassa yksi Victorin (Victor Kislyi, Wargamingin toimitusjohtaja) suosikkivaunuista. Kun hän ei voi enää Himmelsdorfissa ajaa kartan keskelle ja ampua kaikkia vihollisia, harkitsemme buffausta.”

Huumorimiehiä nämä venäläiset.

Lisää aiheesta

Wargaming otti käyttöön yhteisen tilin 

Wargaming.Netin synttärit olivat valkovenäläinen spektaakkeli 

World of Tanks –turnaus kutsuu suomalaispelaajat Tank Rushiin 

World of Warplanes –haastattelu – sotatankeista lentohommiin [1+2]