Uusimmat

Warren Spector ihailee Heavy Rainia, mutta ei itse tekisi koskaan sellaista peliä

05.07.2012 13:00 Miikka Lehtonen

Warren Spector on mies, joka on ollut monessa mukana. System Shock, Thief, Deus Ex, Wing Commander, Ultima Underworld ja Ultima Underworld II ovat vain pieni slaissi miehen huikealta uralta. Niinpä hän ymmärtää yhden jos toisenkin asian pelisuunnittelusta. Spector kuitenkin toteaa, että hän ei olisi ikinä halunnut tehdä Heavy Rainin kaltaista peliä. Miksei?!

Heavy Rainhan oli vuoden 2010 parhaita pelikokemuksia. David Cage ja hänen tiiminsä tekivät oikeasti aikuiseen makuun suunnitellun seikkailupelin, joka kertoi erinomaisen tarinan ja sai pienimmätkin asiat tuntumaan elämää suuremmilta. Yhä tämän sukupolven suosikkipelejäni ja kokemus, jota en tule hetkeen unohtamaan. Eli mitä hittoa, Warren? Miksi dissaat Heavy Rainia? No, lyhyt versio: ei mies dissaakaan. Vedetään henkeä ja luetaan lisää.

”Minusta David Cage on nero. Jos Tim [Schafer] ei ole pelimaailman paras kirjoittaja, David [Cage] on. En ole ikinä tavannut miestä, mutta haluaisin istahtaa juttusille hänen kanssaan. Mutta Heavy Rain toimii, koska se on käytännössä viisi eri käsikirjoitusta, jotka on puserrettu ja sidottu toisiinsa ja sitten haarautuvat yhdestä toiseen. Se on kuin maailman suurin ”Choose your own adventure” -kirja ja ihailen siihen käytettyä taitoa ja arvostan sen vaikeutta. Minähän olen itse kirjoittanut yhden sellaisen kirjan, joten ymmärrän, miten vaikeaa se on. Mutta tiedän myös, että Heavy Rainissa ei koskaan tule tapahtumaan mitään yllättävää. Kukaan pelaaja ei tule koskaan näkemään, tekemään tai löytämään mitään mitä David ei neroudessaan luonut.”

Ja tämähän on ihan totta. Heavy Rain on uskomaton kokemus, mutta myös tiukkaan skriptattu kokemus. Se ei sisällä lainkaan ns. emergent gameplayta, eli mahdollisuutta pelaajien manipuloida pelin maailmaa ja sen systeemeitä oman hupinsa luomiseksi. Ja nämähän ovat aina olleet niitä pelejä, joita Warren Spector tekee kun hän saa vapaat kädet. Kyse on siis filosofiaeroista.

”Rakastin peliä kokemuksena. Se oli uskomaton. Se sai arkipäiväiset asiat tuntumaan korkealta draamalta. Hitto vieköön, että ihailen sen kaverin ja hänen tiiminsä kykyä kertoa elokuvamaista tarinaa. Mutta tekisinkö itse tällaisen pelin? En missään tapauksessa.”

Respect.

Lähde: MCV

Lue myös

Gears of War (Lautapeli)

Nettimeemi muuttui yllättävän toimivaksi kauhupeliksi

Päivän toinen kickstarter: Rotat haluavat rahasi toisen maailmansodan taktiseen räiskintään

Roma victrix! Seuraava Total War on Rome II!