Uusimmat

Wasteland 2 siirtyi hamaan horisonttiin, mutta hyvästä syystä

31.07.2013 18:00 Miikka Lehtonen

Kun nettiin vuosi pari viikkoa sitten tieto siitä, että Wasteland 2 oli siirtynyt hamaan tulevaisuuteen, moni repi pelihousunsa. Brian Fargo on nyt selitellyt tapahtuneen taustoja ja vakuuttelee, että kyseessä on hyvä asia.

Viime vuoden suuriin Kickstarter-voittajiin kuulunut Wasteland 2 oli alunperin kaavailtu ilmestyväksi lokakuussa 2013. Nyt näyttää siltä, että näin ei tule tapahtumaan, sillä Brian Fargon mukaan pelin betatesti voi ehkä pyörähtää käyntiin vasta siinä vaiheessa. Täten itse pelin ilmestymisajankohta on mysteeri. Loppuvuodesta? Vuoden 2014 alkupuolella? Jää nähtäväksi. Mutta Fargon mukaan lykkäyksen takana ovat hyvät syyt: hiominen ja pelin valtava vapaus.

Fargon mukaan itse peli olisi jo nyt suunnilleen julkaisukunnossa, mutta ”suunnilleen” ei riitä.

”Pelin kentät ovat aika pitkälti pelissä, joten istumme vain toimistossa ja koitamme keksiä uudenlaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja. Katsomme, kun ihmiset pelaavat peliä ja keksivät nokkelia uusia tapoja ratkaista ongelmia ja sitten haluamme tehdä niistä tavoista mahdollisia. Tämä on se syy, miksi voimme roolipelinä tehdä vaikeitakin puzzleja. Tämä ei ole kuten seikkailupelit, joissa törmää seinään ja se peli oli sitten siinä. Voin hankkia kokemustasoja ja brute forceta ongelman, kiertää sen tai vaikka räjäyttää sen. Etsiä uuden reitin.”

Hyvältä kuulostaa, eikä se vapaus siihen rajoitu. RockPaperShotgunille antamansa haastattelun mukaan nyt puhutaan The Witcher 2 -tason vapaudesta, eikä Mass Effectin vapaudesta, eli pelaajan valinnat oikeasti vaikuttavat aika moneen asiaan.

”Emme pelkää lukita pelaajaa ulos kokonaisista pelin osasista”, pelin tuottaja selitti. ”Itse asiassa haluamme, että niin tapahtuu. Meillä on niin paljon erilaisia osioita, että monet pelaajat eivät näe yhdellä läpipeluukerralla noin puolta pelistä. Emme pelkää tehdä sisältöä, joka on syrjässä kriittiseltä polulta tai jää kokonaan jonkun pelikerran ulkopuolelle.”

Korkealentoisia puheita, mutta korkealla ovat tähtäimetkin. Brian Fargo tienasi Kickstarterin välityksellä reippaasti enemmän rahaa kuin tavoitteena oli, eikä mies aio pistää siitä penniäkään taskuunsa.

”En aio tienata itse Kickstarterilla penniäkään. Haluan tehdä pelin, josta puhutaan 10 tai 20 vuoden päästä samoilla sävyillä kuin Wastelandista tai Falloutista tänään.”

Fargo mainitsee myös muita kiehtovia ideoita ja vaihtoehtoja — jotka siis oletettavasti löytyvät jo nyt pelistä. Pelaajahan tekee pelissä keikkaa Rangereille. Mutta mitä jos hän on niin täysi vesi- tai kusipää, että hänestä on enemmän haittaa kuin hyötyä? Tällöin Rangerit voivat suuttua pelaajalle niin paljon, että alkaa suoranainen turpakeikka. Eikä sen jälkeen sitten Rangereille tehdäkään enää töitä. Mitä sitten? Koko peli muuttuu. Tai miten olisi vaikka ryhmänjäsen, joka myy salaa pelaajan varusteita kauppiaille. Uskallatko pistää nappia kaverin otsaan, jos touhu ei muuten lopu? Jos uskallat, se NPC meni sitten siinä, eikä uutta tule tilalle.

Sanalla sanoen Wasteland 2 kuulostaa huikealta. Jos Fargo ei puhu tiiminsä kanssa läpiä päähänsä, vaan pelistä löytyy oikeasti tällaisia elementtejä, kyseessä voi olla vahva vuoden peli -ehdokas. Odotan innolla!

Lähde: RPS