Uusimmat

XCOMin isä arvostaa uutta XCOMia

11.10.2012 15:00 Jukka O. Kauppinen

Julian Gollop on yksi meikäläisen suosikki-pelisuunnittelijoita. Tämä tuskin yllättää juttujani pidempään seuranneita, edustavathan hänen parhaat pelinsä maailman parasta peligenreä: strategiaa.

Kauan sitten Gollop oli nuori ja vetreä mies, joka teki ensimmäisiä pelejään koulunkäynnin lomassa ja kaiversi itselleen ihan ikioman nichen pelimaailmasta. Miekkosen tunnetuimpia tämän kauden pelejä ovat Laser Squad ja… UFO/XCOM.

Niin, se klassinen MicroProsen julkaisema scifi-strategia, josta juuri tuli uusi versio. Uusioversio on jo saanut pääosin kiitettävän vastaanoton, vaikkakin lukijamme ovat jakaneet demon pohjalta kriittisempiäkin kommentteja, mutta mitäs Gollop itse sanoo?

No, hyviä sanoja:

”Viimeinkin joku on tehnyt upean remaken pelistä, jonka tein 19 vuotta sitten!”

Foorumilta demokommentteja:

  • Itse grafiikka ”tappaa” pelin, miksi tollasta? Ääääh, täytyy varmaan testata koko versiota, alk. peräisestä pidin todella paljon, mutta tämä ei kyllä ansaitse XCOM nimeä, ei sitten mitenkään.  -RAI
  • Kyllähän tämä XCOM nimen ansaitsee ihan kirkkaasti, kaikki ne samat elementit on edelleen olemassa, joskin eri muodossa. Suosittelen tosiaan pelaamaan koko versiota, antaa aivan eri kuvan pelistä kuin demo.
  • Ite tosin olin demon jälkeen niin vakuuttunu että pistin ennakkotilaten, mutta sitten kokoversio tuntui alussa jotenkin väkinäiseltä, mutta kyllä se siitä sitten ja nyt ei pääse pelistä enää irti.  Vaimokin tuli kysymään ”onks toi joku uus kun oot nyt istunu siinä 8 tuntia putkeen?” -Henkka77
  • 4 tehtävää takana ja meno sen kuin paranee kun soltuille tulee lisää kykyjä käyttöön. Erittäin positiivista on huomata kyvyissä olevan juuri niitä asioita, joiden puutteesta on täällä itketty + lukuisia uusia kykyjä.  Nyt oikeasti palkitaan siitä että sotilaat tuodaan elossa tehtävistä, esim. assaultilta auki run & gun ja lightning reflexes = helvetillistä vauhtia alienin viereen, vihun overwatch kudit menevät refleksien ansiosta ohi ja eikun haulikolla kuuppaan! -Man1ac
  • Todella koukuttava peli kyllä. Tunnit vierähtävät ja aina on sellainen ”vielä yksi tehtävä” fiilis. Pelaan normal-vaikeudella ja mielestäni ihan sopivan haastava. Maltillisesti suojasta suojaan eteneminen palkitaan ja ruumiita ei juuri tule, mutta jos erehtyy ramboilemaan niin you’re going to have a bad time! -Mania
  • Törkeän kova peli, 2 solttua maksimi tasolla ja taistelut etenee varovasti. Sairastuvalla on ruuhkaa, mutta snipua ja heavya on tullut suojeltua. Noi krysantit on kyllä pahoja, ei naurata yhtään kun 3 tulee keskelle tiimiä. Heti kun sai porukalle plasma-aseet kehiin niin tuntuu tippuvan mörköä hieman rivakampaan tahtiin ja osumia tulee enemmän. Pieni varoituksen sana kun saatte ekan xxxxl ufon alas niin edetkää varovasti.  -Red-Eyez

Lisätietoja: http://www.xcom.com/enemyunknown

Keskustelut: XCOM Enemy Unknown

 
Lisää aiheesta

XCOM: Enemy Unknown -ennakko (PC)

UFO: Extraterrestrials (PC)

Lue myös

Dead or Alive 5:ssä on naurettavat tissifysiikat ja toimiva taistelupeli

Kepes Moden musiikkivideo riemuitsee nörttiydestä

Valve etsii laitetestaajia – nörttien kuningatar on firman laitepomo!

Vieraissa: peli- ja laiteuutuuksia Playground 2012 -tapahtumassa