Uusimmat

XCOMin Second Wave -modista tuli virallinen ja ilmainen versio

08.01.2013 17:00 Miikka Lehtonen

Domen toimituksen mielestä vuoden kolmanneksi paras peli, XCOM, viehätti viime vuoden loppupuolella lukemattomia pelaajia. Jos sota tuli jo voitettua, nyt on korkea aika asentaa peli uudelleen uusintakierrosta varten, sillä siitä tuli juuri entistä ehompi. Ja ilmaiseksi!

Muistanette, miten viime syksynä modaajat löysivät XCOMista pinon kätkettyjä muuttujia ja sisäisiä modeja, joiden avulla peliä sai tuunattua haasteellisempaan suuntaan. Second Wave -modista tuli nopeasti todella suosittu, mutta ihan ongelmaton se ei ollut, sillä moni sen jutuista oli selvästi jäänyt pelin kehitysprosessin aikana kesken ja täten ei toiminut joko lainkaan tai muuten vain huonosti.

Kehitystiimi ei kuitenkaan ollut unohtanut näitä juttuja, vaan palasi pelin ilmestyttyä takaisin työpöydän ääreen sorvaamaan Second Wavesta ihan virallisen julkaisuversion, jonka pitäisi pamahtaa Steamiin tänään. Pelin pääsuunnittelija Jake Solomon puheli PC-pelisaitti Rock, Paper, Shotgunin kanssa tapahtuneesta ja nykytrendien vastaisesti ei suinkaan ollut käärmeissään siitä, että modaajat ehtivät asialle ensin.

”Modaajista oli itse asiassa iso apu. Olen tosi innoissani tällaisista jutuista, eikä se haittaa minua yhtään, että fanit törkkivät pelejämme. Meitä jopa nauratti, miten nopeasti pelaajat löysivät nämä kätketyt jutut pelistä. Sitten palasimme työpöydän ääreen, koska emme olleet tasapainottaneet näitä ominaisuuksia lainkaan, eivätkä jotkut niistä edes toimineet. Ennen kuin aloitimme laadunvalvontaprosessin Second Wave -juttujen suhteen, menin modisaitille, johon fanit olivat jo postanneet pitkiä listoja siitä, mikä modissa ei oikein toiminut. Joten käytimme käytännössä modia oman DLC:mme korjaamiseen. Saimme näin faneilta jopa pari parannusideaa, joiden ansiosta jutut ovat nyt entistä parempia.”

Ja Second Wave -DLC:hän on tosiaan ilmainen. Mutta hetkinen, ilmaista DLC:tä vuonna 2013? Miksi näin, Jake Solomon?

”Juu, ilmainen on. Emme halunneet veloittaa DLC:stämme, koska monet ihmiset pelaavat peliämme ja rehellisesti sanoen paljon enemmän kuin odotimme. Tämä on oikeastaan aika hassua, mutta kun ennakkoon puhuimme lehdistölle pelistämme, teimme ison numeron siitä, miten se ei haitannut, että kartat olivat kiinteitä, koska pelin voisi pelata läpi kahteen kertaan samaa karttaa näkemättä.

Jälkikäteen ajateltuna tämä ei paljon auta, koska monet ihmiset ovat pelanneet XCOMia jo neljä tai viisi kertaa. Tai ehkä he pelaavat Iron Mania ja aloittavat usein uudelleen. Mutta oli syy mikä tahansa, haluamme lisätä pelimme uudelleenpeluuarvoa ja antaa ihmisten taaloille tai euroille entistä enemmän arvoa.

Tämä on eräs Firaxisin ydinarvoista, addiktiivisten pelien tekemisen ohella. Haluamme, että kun ihmiset ostavat meiltä pelin — ja pelithän ovat tosi kalliita — he saavat mahdollisimman halvan pelikokemuksen kun hinta jaetaan käytetyillä pelitunneilla.”

Joten takaisin rintamalle, mars. Mutta sitä ennen RPS:ään lukemaan Solomonin loppuhaastattelu. Sitä lukiessaan ei enää ihmettele, miten XCOMista tuli niin pirun hyvä peli. Taustalla oli pirun hyviä pelikehittäjiä.

Lähde: RPS

Lisää aiheesta

Vuoden kolmanneksi paras peli: XCOM Enemy Unknown

Onko XCOM muka jo pelattu? Asenna nämä modit ja palaa rintamalle