Uusimmat

Yogscastin Kickstarter-projekti perseelleen, tukijat saavat toisen pelin tilalle

18.07.2014 17:00 Miikka Lehtonen

Kickstarter on mahdollistanut riemutarinoita, mutta myös suurta perseilyä. Eihän se ole sinänsä yllätys, että kun nyyppäkehittäjille annetaan enemmän rahaa kuin he ovat ikinä nähneetkään, tulokset eivät ole aina hyviä. Eivätkä ole nytkään.

Kun Yogscastin megasuositut streamaustyypit hyppäsivät Kickstarteriin keräämään rahaa omaa Minecraft-klooniaan varten, suosio oli taattu. Pilvilinnoja rakenneltiin urakalla ja tähtäimet olivat hirvittävän korkealla, mutta rahaa tuli. Alunperin hakusessa oli 250 000 taalan potti, mutta lopullinen summa oli tuplasti suurempi. Ja siihen se tarina sitten loppui.

Virstanpylväs toisensa jälkeen jäi täyttämättä, kun pelin lupailtuja kehitysversioita ei näkynyt, eikä projektistakaan kuulunut mitään. Ennen kuin nyt. Yogscastin edustajat ovat tiedottaneet, että heidän yhteistyönsä peliä kehittäneen Winterkewl Gamesin kanssa on historiaa, samaten kuin pelikin. Tiimin tökkiessä vielä kyteviä raunioita Kickstarter-tukijat saavat lohdutukseksi Steam-avaimen TUG-peliin, joka on — tietenkin, koska nyt on vuosi 2014 — avoimen maailman selviytymispeli, jossa on PVP:tä ja muuta kauheaa.

Kuten arvata saattaa, tämä ei ole miellyttänyt kaikkia Kickstarter-tukijoita. Monet omistivat jo TUGin entuudestaan ja jotkut ovat yleisestikin todenneet, että eivät he TUGia Kickstartanneet, vaan ihan toista peliä. Aika masentavasti Yogscastin väki on pesemässä käsiään touhusta ja todennut, että jos joku kaipailee hyvitystä, sitä kannattaa kysellä peliä kehittäneeltä kuuden miehen pikkutiimiltä, jonka vetäjä ehti jo upottamaan 25 000 taalaa omia rahojaan projektiin. Totuus ei kuitenkaan välttämättä ole aivan näin simppeli.

Kun projektille kerättiin rahaa, Yogscastin tyyppien nimet, firman nimi, URL ja muut yksityiskohdat koristivat kaikkia Kickstarter-keräyksen vaiheita, joten tässä kohdin on aika heikko yrittää esittää, että projekti olisi ollut yksinään Winterkewl Gamesin vastuulla. Kannattaa katsella vaikka oheinen video.

Tapahtunut ei yllätä tippaakaan. Alusta saakka oli selvää, että projekti tulisi olemaan todella vaikea. Sen mittakaava oli suunnaton ja speksit paisuivat jo alusta saakka aivan hirveiksi. Kun asialle pistettiin kokematon ja pieni tiimi, oli aika selvää, että tuloksena tulisi olemaan ongelmia.

Veikkaan, että tästä tapauksesta tullaan vielä kuulemaan paljon ja pitkään.

Lähde: Eurogamer