Uusimmat

Vauva vs raskaana oleva kannibaalivauva – Scribblenautsin objektien luominen ei ollut ihan yksinkertainen urakka

21.06.2017 10:04 Muropaketin toimitus

Vuonna 2009 julkaistussa Scribblenautsissa pelaajat saattoivat luoda lähes minkä tahansa tavaran ja käyttää sitä pelin tarjoamien haasteiden ratkaisemiseen. Tavaroiden koodaaminen peliin oli kuitenkin työläs urakka.

Scribblenauts herätti julkaisunsa aikaan paljon ihmetystä. Pelaaja kykeni luomaan lähes minkä tahansa oikeasta maailmasta tai hyvin tunnetuista fantasiamaailmoista peräisin olevan objektin kirjoittamalla tavaran tai olion nimen pelistä löytyvään laatikkoon. Pelaaja saattoi täten luoda muun muassa vasaroita, lentokoneita, laivoja kuin myös Cthulhu-hirviöitä, karhuja tai vaikkapa selkään kiinnittyvät siivet.

Kotakun mukaan Scribblenautsin tavaroiden koodaaminen oli kuitenkin valtava urakka, sillä pelin kehittäjät halusivat panostaa yksityiskohtiin. Peliä kehittäneellä 5th Cellillä työskennelleen Liz Englandin mukaan eri tavarat oli pääpiirteittäin jaoiteltu eri ryhmiin, kuten työkaluihin, ihmisiin, ruokaan tai kasveihin. Luokilla oli myös alaluokkia, kuten Nisäkäs -> Vesieläin -> Delfiini. Luokkajaon mukaan esimerkiksi kaikki vesieläimet kykenivät hengittämään veden alla.

Toisaalta luokkajako toi eri tavaroiden koodaamiseen myös paljon poikkeuksia. Englandin antaman esimerkin mukaan esimerkiksi kaikki ihmisluokkaan kuuluvat objektit pystyivät syömään ruokaluokkaan kuuluvia objektejä. Tiettyjä objekteja varten sääntöjä tuli kuitenkin muuttaa: esimerkiksi vegaani ei voi syödä hampurilaista.

Scribblenautsin objektien luomista mutkisti entisestään se, että pelaajat saattoivat käyttää peliin syöttämissään sanoissaan myös adjektiiveja. Englandin mukaan esimerkiksi ”vauva” ja ”raskaana oleva kannibaalivauva” tuottavat hyvin erilaisia tuloksia. Peli kuitenkin hyväksyy molemmat vaihtoehdot ja antaa pelaajan käyttöön objektin, käyttäytyy annettujen adjektiivien mukaisesti

Adjektiivien määrän takia Scribblenauts sisältää myös bugeja, sillä kaikkia pelin yhdistelmiä on mahdotonta testata. Englandin mukaan mikäli tietokone kykenisi testaamaan kaikkia pelin sisältämiä yhdistelmiä 100 testin sekuntivauhtia, kestäisi testausurakka silti 4 944 752 622 004 vuotta.

Muropaketin uusimmat