Haastattelussa Ground Controlin isä

23.05.2000 17:27 | Jukka O. Kauppinen

Yksi E3-messujen suurimpia vetonauloja oli Sierran esittelemä, ruotsalaisen Massive Entertainmentin kehittämä, Ground Control. Äskeittäin eDomessakin julkaistun demon perusteella tulevaisuuteen sijoittuvaa reaaliaikaista strategointia tarjoava Ground Control voi hyvinkin olla yksi tämän kesän suurimpia yllättäjiä.

Meille tarjoutui huhtikuussa tilaisuus haastatella pelin pääsuunnittelijaa, Henrik Sebringiä. Mitä siis on meneillään Massiven sisällä, siitä enemmän ohessa.

eDome : Ground Control taitaa olla Massiven ensimmäinen peli?

Henrik Sebring: Näin on.

Massive on tällä hetkellä jakaantunut kahteen osaan. Massive Mobile suunnittelee pelejä kännyköille, Massive Gamesin ollessa se varsinainen ydinryhmä, joka kehittää Ground Controlia.

eDome : Onko kukaan massivelainen ollut aikaisemmin mukana peliteollisuudessa?

Henrik Sebring: Ei oikeastaan.

Meillä on ainoastaan yksi norjalainen työntekijä, jolla on aikaisempaa pelialalta. Kaikki muut ollemme täysin ensikertalaisia. Väkemme on muutenkin hyvin nuorta, suurin osa meistä on parikymppisiä, vastikään korkeakouluopintonsa päättäneitä.

eDome : Eikö Ground Control reaaliaikaisena strategiana ole aika kunnianhimoinen projekti esikoispeliksi?

Henrik Sebring: Kun aloitimme pelin suunnittelun emme lainkaan ajatelleet asiaa siltä kantilta. Vasta siinä vaiheessa kun julkaisijamme Sierra kiinnostui pelistä, aloimme todella käsittämään kuinka suurta ja kunnianhimoista projektia olimme todella aloittamassa.

eDome : Kuinka monta ihmistä teillä on työskentelemässä Ground Controlin kimpussa?

Henrik Sebring: Tällä hetkellä meillä on kahdeksantoista ihmistä kiinnitettynä projektiin. Heidän lisäksi meitä auttaa muutama henkilö osapäiväisesti.

eDome : Teettekö kaiken työn Massiven sisällä vai saatteko paljon ulkopuolista apua esimerkiksi Sierralta?

Henrik Sebring: Pääasiassa olemme tehneet kaiken pelissä itse. Ainoa merkittävä ulkopuolinen apu tuli kanadalaiselta käsikirjoittajaltamme, joka loi Ground Controlin taustatarinan.

eDome : Pelin ääninäyttelijät ovat ilmeisesti myöskin Amerikasta?

Henrik Sebring: Luonnollisesti. Yleensä olemme käyttäneet ulkopuolisia apuna vain, jos siitä on jotain selkeää hyötyä pelillemme.

eDome : Kuinka pitkään olette jo tehneet Ground Controlia?

Henrik Sebring: Kolmisen vuotta, mutta koko tuon ajan olemme samalla joutuneet kokoamaan Massivea käytännössä tyhjästä.

eDome : Peli on ilmeisesti ajan myötä muuttanut muotoaan aikalailla alkuperäisistä suunnitelmistanne?

Henrik Sebring: Näin on. Taisimme hahmotella pelin alkuperäisen suunnitteludokumentin jo tammikuussa 1997. Tuolloin meillä oli Ground Controlista pelkkä tekninen prototyyppi, jolla halusimme nähdä pystymmekö ylipäätään luomaan sellaista peliä kuin toivoimme.

eDome : Kuinka joustava Ground Controlin engine, pelirunko, on?

Henrik Sebring: Teimme siitä hyvin muunneltavan. Tulemme varmasti jossain vaiheessa julkaisemaan pelille työkaluja joilla pelaajat voivat tehdä siihen omia muunnoksiaan. Tulemme todennäköisesti sisällyttämän peliin myös skenaarioeditorin.

eDome : Oletteko vielä onnistuneet lisensoimaan engineänne kenellekään?

Henrik Sebring: Kyllä, olemme ehtineet lisensoida sen jo eräälle taholle. Toivomme että engine kiinnostaa jatkossa muitakin.

eDome : Viime syksynä – samoihin aikoihin kun ensimmäiset viralliset tiedot Ground Controlista julkistettiin – Sierra ilmoitti hyllyttävänsä useita peliprojektejaan, kuten Babylon 5: Into the Firen. Saiko se teidät uskomaan enemmän pelinne mahdollisuuksiin, vai lisäsikö se teille paineita saada Ground Control nopeasti valmiiksi?

Henrik Sebring: Sekä että.

Ensinnäkin opimme että liian pitkiksi venyviä projekteja saatetaan todella keskeyttää. Samaan aikaan olimme tietysti onnellisia, että Sierra jaksoi yhä luottaa siihen olimme kehittämässä onnistunutta peliä.

eDome : Kuinka valmis Ground Control on tällä hetkellä?

Henrik Sebring: Alamme olla kehitystyön loppusuoralla. Pelin pitäisi valmistua ajallaan täksi kesäksi.

eDome : Lopuksi, voitko kertoa jotakin pelin juonesta?

Henrik Sebring: Tottakai.

Peli sijoittuu kauas tuleisuuteen, aikaan jolloinka ihmiskunta on alkanut perustaa siirtokuntia kaukaisiin aurinkokuntiin. Hallitusten sijasta valtaa pitävät suuryritykset, joista suurin on Crayven Corporation. Crayvenia vastustamaan on noussut uskonnollinen lahko nimeltä Order of the New Dawn, joka on perustanut siirtokunnan planeetalle nimeltä Krig-7B. Pelaaja ottaa Ground Controlissa majuri Sarah Parkerin roolin, tehtävänään johtaa Crayvenin hyökkäyksiä Krig-7B:ssä majailevia New Dawnin joukkoja vastaan.

eDome : Ground Controlissa on kuitenkin mahdollisuus pelata molemmilla puolilla?

Henrik Sebring: Kyllä.

Sitä mukaa kun peli edistyy, pelaajalle alkaa selvitä syy miksi sekä Order of the New Dawn että Crayven Corporation ovat niin kiinnostuneita Krig-7B:stä. Tarinaan on luvassa paljon Salaiset kansiot-tyylisiä juonenkäänteitä.

eDome : Käytittekö jotain erityisiä scifi-teoksia esikuvana suunnitellessanne Ground Controlia?

Henrik Sebring: Ehkä suurin innoituksen lähteemme oli Paul Verhoevenin ohjaama elokuva Starship Troopers, johon pelaajat tulevat varmasti löytämään paljon yhtymäkohtia Ground Controlista.

eDome : Haarautuuko Ground Controlin kampanjan kulku sen mukaan kuinka pelaaja menestyy taisteluissa?

Henrik Sebring: Ei, kampanja on lineaarinen.

eDome : Kuinka monesta skenaariosta kampanja koostuu?

Henrik Sebring: Skenaarioita on kolmisenkymmentä. Skenaarioita on siis viisitoista kummallekin pelin kahdesta osapuolesta. Lisäksi pelissä on erillisiä moninpeliskenaarioita.

eDome : Kiitos haastattelusta ja onnea Ground Controlin kanssa!

Maahantuojan tietojen mukaan Ground Control tulee myyntiin Suomessa kesäkuun 15. päivä.