Sno-Crossin tekijät haastattelussa

09.02.2000 23:07 | Jukka O. Kauppinen | 151

Niin kauan kuin on ollut tietokoneita, on ollut myös kilpa-ajopelejä. Vaan moottorikelkoistapa ei ole kukaan tainnut vielä tehdä peliä – ei ainakaan ennen ruotsalaista Unique Development Studiosia, jonka uudessa Sno-Cross Championship Racingissä päästään vihdoin kaahailemaan hangille ja nietoksille.

Vaan minkälainen peli Sno-Crossista on oikein tulossa? Annetaanpa pelin suunnittelussa mukana olevan Oskar Burmanin kertoa!

eDome:Monet lukijoistamme eivät varmaankaan ole kuulleet aikaisemmin Unique Development Studiosista. Keitä olette ja minkälaisia pelejä olette tehneet aikaisemmin?

Oskar Burman: Olemme tehneet pelejä jo pitkän aikaa, alkaen parista Atari ST:lle vuonna 1995 julkaistusta pelistä. Niiden jälkeen teimme vuonna 1997 Virgin Interactivelle ylhäältä kuvatun autopelin nimeltä Ignition. Sen jälkeen seuraava pelimme oli Codemastersin viime marraskuussa julkaisema No Fear Downhill Mountainbiking.

eDome:Kuinka päädyitte tekemään moottorikelkkapeliä?

Oskar Burman: Kaikki sai alkunsa kaksi vuotta sitten näkemästämme Eurosportin Extreme Sport-ohjelmasta, joka esitteli moottorikelkkailua. Sen pohjalta aloimme suunnittelemaan pelin perusteita. Varsinaisen työn aloitimme vuoden 1998 lokakuussa ja viime talvena pääsimme vihdoin kokeilemaan moottorikelkkailua käytännössä Pohjois-Ruotsissa. Kelkkailu osoittautui todella hauskaksi! :)

eDome:Yamaha on ollut mukana auttamassa pelin kehityksessä. Onko heidän moottorikelkkatietoutensa ollut suuri apu?

Oskar Burman: Kyllä on. Yamaha toimitti meille aitoja CAD-rakennepiirustuksia moottorikelkkoistaan ja niiden osista. Lisäksi he auttoivat meitä pelissä olevien kelkkojen grafiikan ja ajo-ominaisuuksien mallintamisessa.

eDome:Millä tavoin Sno-Cross poikkeaa perinteisestä kilpa-ajopelistä, paitsi että siinä ajetaan auton sijasta moottorikelkalla?

Oskar Burman: Ajaminen itsessään muistuttaa paljon ralliajoa, sillä radat ovat erittäin rikkonaista maastoa. Erikoiseksi ajamisen kuitenkin tekee se, että ajaja pystyy ajoasentoaan muuttamalla vaikuttamaan ajokkinsa ajo-ominaisuuksiin. Kumartumalla eteenpäin kelkan etusukset saavat paremman otteen lumesta, mikä auttaa kääntymisessä, mutta toisaalta painautumalla taaksepäin, kelkan telaketjun pito paranee, mikä taasen parantaa kiihtyvyyttä.

eDome:Onko peli lähempänä simulaatiota vaiko arcade-tyylistä ajelua?

Oskar Burman: Oikeastaan se on vähän siltä väliltä. Ajaminen on hivenen arcademaista, mutta kisojen välillä tapahtuva moottorikelkan virittely ja osien ostaminen taas tuo peliin enemmän simulaatiomaisuutta.

eDome:Minkälaisia ratoja peliin on luvassa? Sijoittuuko yksikään niistä Suomeen?

Oskar Burman: Pelissä päästään ajamaan ympäri maailmaa – tai no, ei tietenkään missään aurinkoisissa ja lämpimissä paikoissa, kuten varmaan ymmärrätte. Joka tapauksessa pelin PC-versioon on luvassa yksi Rovaniemeen sijoittuva rata.

eDome:Onko peliin tulossa minkäänlaista ura- tai mestaruussarja järjestelmää?

Oskar Burman: Peli sisältää mestaruussarjan, jossa kisojen voittamisesta ja niiden aikana suoritetuista tempuista saa rahapalkintoja.

eDome:Yksi Snow-Crossin keskeisimmistä piirteistä onkin moottorikelkkojen virittely ja korjaaminen. Voitteko kertoa jotain yksityiskohtia siitä?

Oskar Burman: Jokaisen mestaruussarjan kilpailun välillä pelaaja voi ostaa uusia osia moottorikelkkaansa tai korjata vanhoja. Osat kuluvat käytössä ja liiallinen kolarointi voi jopa rikkoa niitä, mikä voi näkyä esimerkiksi kelkan ohjautuvuuden heikkenemisenä. Pelin kelkoissa on yhteensä viisi osaa joita voidaan vaihtaa tai korjata; moottori, sukset, etujousitus, takajousitus ja telaketju.

eDome:Onko Sno-Crossiin luvassa minkäänlaista moninpeliä?

Oskar Burman: Kyllä. Peli tukee moninpeliä jaetulla ruudulla, minkä lisäksi PC-versio tarjoaa myös lähiverkkopohjaisen moninpelin.

eDome:Poikkeavatko pelin PC- ja PlayStation-versiot jotenkin toisistaan? Kuuluuko suunnitelmiinne kääntää peliä muille konsoleille, kuten esimerkiksi Segan Dreamcastille?

Oskar Burman: PC-version etuna on parempi resoluutio ja yksityiskohtaisemmat radat ja moottorikelkat. Dreamcast-käännöksen mahdollisuutta emme voi vielä tässä vaiheessa kommentoida ;)

eDome:Minkälaiset laitteistovaatimukset pelin PC-versiolla on? Tukeeko se ForceFeedbackia tai 3D-ääntä?

Oskar Burman: Ei ole vielä päätetty.

eDome:Kuinka pian pääsemmekään pelaamaan Sno-Crossia? Onko julkaisupäivää vielä päätetty?

Oskar Burman: Sekä pelin PC- että PlayStation-versiot tullaan julkaisemaan maaliskuussa.

Tässä haastattelussa mukana olevat kuvat on otettu pelin PlayStation-versiosta.