Nintendo Gamecube – faktaa ja fiktiota

28.08.2000 12:22 | Jukka O. Kauppinen | 77

Nintendo esitteli yhä prototyyppiasteella olevan Gamecube-pelikonsolinsa Spaceworld 2000 -tilaisuudessa. Nimensä mukaisesti kuution muotoinen konsoli on sen verran keskeneräinen, että tilaisuudessa esitetyt demot ajettiin laitteistolla, joka ”vastaa valmiin Gamecuben tehoa”. Samaa temppua on Microsoft käyttänyt jo pariin otteeseen esitellessään tulevaa Xbox-konsoliaan.

iMac-tyylisesti Gamecubea myydään useissa eri väreissä. Peliohjaimet on luonnollisesti väritetty sävy sävyyn. Gamecuben pohjasta löytyvät laajennusportit. Spaceworldissä oli jo esillä laajakaista-mokkula, joka asennetaan Serial Port 1:een. Hi Speed -luukun alle sopisi mainiosti vaikkapa Playstation 2:n tapainen FireWire-liitäntä, joka kykenee 400 megabitin siirtonopeuksiin.

Huhut Gamecuben DVD-toistosta voidaan nyt haudata, sillä Nintendo on valinnut konsolin mediaksi Matsushitan mittatilaustyönä valmistaman mini-DVD:n. Levy on halkaisijaltaan 8 senttimetriä ja sille mahtuu n. 1,5 gigatavua dataa. Päältä konsoliin syötettävä levy tulee olemaan hankala piratisoitava jo pelkästään erikoisen kokonsa puolesta, mutta varmuuden vuoksi Nintendo ja Matsushita ovat kehittäneet myös uuden kopiosuojauksen, jota yhtiöiden mukaan ei tulla koskaan murtamaan. Niinpä niin…

Marion luoja Shigeru Miyamoto oli tohkeissaan Gamecuben ominaisuudesta jutella jouhevasti Nintendon uuden värikannettavan, Game Boy Advancen, kanssa. Konsoliin saa myös langattoman Wavebird-nimisen peliohjaimen. Pelitilanteen tallentamiseen Gamecube käyttää 4 megabitin Digicard-muistikorttia. Nintendo julkaisee myös SD-adapterin, jolla voi käyttää digikameroista ja mp3-soittimista tuttua SD-standardin mukaista 64 megabitin Flash-muistikorttia.

Gamecuben takapaneelista löytyvät virtalähteen liitin, massiivinen kantokahva, joka saattaa puuttua Euroopassa ja Amerikassa myytävistä konsoleista, sekä kaksi audiovideolähtöä. Analogisesta liitännästä saa ulos tyypilliset komposiitti-, RGB- ja s-video -lähdöt. Digitaalilähtö antaa ulos progressiivista videota HDTV-resoluutiossa.

Gamecuben sydämenä pörisee IBM:n Power PC ”Gekko”, 0.18 mikronin valmistustekniikalla tehty 405 megahertsin prosessori. Siinä on 32 kilotavua L1-välimuistia käskyille, saman verran datalle, sekä 256 kilotavua L2-välimuistia. Kuva- ja äänipuolesta vastaava ”Flipper”-piiri pyörii 202,5 megahertsin vauhdilla, siinä on 2 megatavua kuvaruutumuistia ja megatavun verran tekstuurimuistia. Gamecube käyttää S3:n kehittämää S3TC-tekstuuripakkausta. LSI:hin integroitu äänipiiri on 64-ääninen. Keskusmuistia konsolissa on 24 megatavua.

Nintendo on ilmoittanut Gamecuben tulevan Japanissa myyntiin heinäkuussa 2001 ja Amerikassa lokakuussa 2001. Euroopan julkaisusta ei ole tietoa, mutta joulu 2001 ei varmasti ole huono arvaus.

Gamecube-teknologiademojen ruutukaappauksia täällä.

Liikkuvaa kuvaa:
Shigeru Miyamoto esittelee Gamecuben tehoa (62Mt mpeg)
Kankaalta kuvattu kokoelma Gamecuben pelejä (15Mt mpeg)
Star Wars: Rogue Squadron II:n intro (9Mt mpeg)
Pelikuvaa Star Wars: Rogue Squadron II:sta (20Mt mpeg)
Nintendon julkaisema videokooste (8Mt Quicktime)

Kuvat ja videot: Nintendo, Daily Radar ja IGN.