Cities in Motion 2 -ensikosketus – dynaamisia metropoleja suomalaisessa liikennesimulaatiossa
Tamperelainen Colossal Order on tällä hetkellä yksi suurimmista PC-peleihin keskittyneistä kotimaisista pelikehittäjistä. Eikä heitä montaa nykyään olekaan. Remedy, Nitro Games, Bugbear, Frozenbyte ja… Ja siinähän ne suuremmat tekijät taitavat melkein ollakin, kun menneitä saavutuksia ei lasketa.
Colossalin toinen peli on, vähemmän yllättäen, jatko-osa firman taannoiselle liikennesimulaattorille. Cities in Motion 2 jatkaa kaupunkiliikennelinjalla, tietysti suurempana, monipuolisempana ja villimpänä kuin aikaisemmin.
Virallisen linjauksen mukaan Cities in Motion 2: The Modern Days tuo mukanaan muun muassa vuorokaudenrytmin, aikataulut ja dynaamiset kaupungit. Viimeksimainittu vaikuttaa niin, että pelaajan rakentamat tiet ja kulkuyhteydet houkuttavat myös kaupunkia kasvamaan ja laajenemaan. Vastuullista ja tehokasta kaupunkisuunnittelua siis – varmistetaan liikenneyhteydet ja eiköhän joku asukki tai bisneskin tule pian perässä. Liikenneyhteyksillä voidaan myös määritellä millaista kaavoitusta uusien alueiden varteen tehdään – metroilla ja järeämmillä vaihtoehdoilla luodaan tietysti arvokkaampaa ydinaluetta, jolle bisnekset mieluusti sijoittuvat. Tai jos kartalla on vaikkapa kaksi kaupunkia, voivat ne ajan mittaan yhdistyä liikennejärjestelyjen ja syntyvien uusien kaupunginosien kautta.
Dynaamisuus onkin kiva ja kaivattu asia, mutta vähän harmillisesti se vie pelin pois todellisen maailman metropoleista. Oikeiden kaupunkien liikenneverkostojen virittely on ollut omalla tavallaan oikein mukavaa, mutta dynaamisuus ja paikkojen muuttuminen silmissä tekee näpräämisestä tietysti omalla tavallaan houkuttelevampaa ja simcitymäisempää.
Myös kulkuneuvojen skaala on aiempaa monipuolisempi, ja voidaanpa kaupunkeihin rakentaa myös teitä, joilla on omia bussikaistojaan.
Aikataulujen vekslailulla puolestaan pyritään rakentamaan todellisen maailman kaupunkien elämänrytmiä mukaileva palveluverkosto – sopivasti harvemmin välein yöbusseja, aamu- ja iltapäiväruuhkiin kunnon tiheä rytmitys tehokkaine jatkoyhteyksineen.
Isoin uusi juttu lienee tietysti se moninpeli, jota tarjoillaan monella mielenkiintoisella tavalla. Luvassa on sekä kilpailullista että co-op-tyylistä pelattavaa.
Cities in Motion 2:n saloista ja olemuksesta meille kertovat Colossal Order –studion toimitusjohtaja Mariina Hallikainen ja pelisuunnittelija Karoliina Korppoo:
Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet
Cities in Motion 2: The Modern Days
Tekijä: Colossal Order
Julkaisija: Paradox Interactive
Tulossa: PC, 2013 alkupuoliskolla
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.paradoxplaza.com/games/cities-in-motion-2
Jukka O. Kauppinen
Cities in Motion –ennakko (PC)
Cities in Motion -päiväkirjat kertovat suomipelin synnystä
Cities in Motion – suomalaista joukkoliikennettä Transport Tycoonin hengessä
Lue myös
Call of Duty Modern Warfare 3 Xbox 360 Wireless Headset With Bluetooth
Silent Hunter Online -ensikosketus
Tomb Raider -ensikosketus osa 1: nuori Lara Croft ja kauhujen saari
Wii U – testissä Nintendon uutuuskonsoli
Wiikon wanha: Aces of the Deep
Vuoden 2012 parhaat pelit -äänestys – nimeä ehdokkaat!