Hämärästä aamunkoittoon – From Dusk till Dawn

16.07.2001 20:03 | Jukka O. Kauppinen

Cryo Interactive on tehnyt sopimuksen Quentin Tarantinon ja Robert Rodriguezin 1996 julkaistusta räväkästä toimintaelokuvasta From Dusk till Dawn. Acclaimin Euroopassa levittämä ja brittiläisen Gamesquadin kehittämä peli tulee viemään pelaajat Rodriguezin vampyyrien ja poliittisesti äärimmäisen epäkorrektin elokuvan railakoihin maisemiin vielä tämän vuoden aikana.

From Dusk till Dawn-elokuvassa kaksi varasta pakenee Yhdysvalloista rajan yli Meksikoon pankkiryöstön jälkeen kidnappaamansa pastorin ja tämän tyttären avustuksella. Ryhmä päätyy viettämään yötään kuuluisassa Titty Twister-baarissa, joka on keskellä Meksikon aavikoita ja ei-mitään sijaitseva makaaberi yläosattomia tarjoilijattaria vilisevä bikeribaari. Yönvietto ei kuitenkaan suju aivan odotetulla tavalla. Rauhallinen turvapaikka paljastuukin vampyyrien pesäpaikaksi, jossa nämä aloittavat todelliset orgiat yön aikana.

Quentin Tarantinon ja Robert Rodriguezin yhteisvoimin luoma vampyyritoiminta pärskii tekemisen iloa ja meininkiä – ja mehevää splatterihörhöilyä . Mitään ei oteta järin vakavasti, vaan elokuvassa on hienoa viehätystä, mainioita henkilöhahmoja ja mukaansatempaavaa toimintaakin. Puhumattakaan viehkeistä naisvampyyreistä ja tyylikkäistä tehosteista.

Hörhöelokuva, jossa räjäytetään pikkukauppa, ammutaan sumeilematta, puhutaan siivottomasti, annetaan veren roiskua – ja taistellaan suolet rinnuksilla vampyyreja vastaan.
• Helsingin Sanomat

Vampyyrikohelluksesta peliksi

Mutta pääasiassa yhteen rakennukseen, sen pääsaliin ja pariin sivuhuoneeseen sijoittuva elokuva ei välttämättä merkitse erityisen hyvää peliympäristöä. Niinpä PC-version käsikirjoittaja Gamesquadin Hubert Chardot, onkin siirtänyt tapahtumat pois elokuvan maisemista. Päähenkilö, elokuvassa George Clooneyn näyttelemän Seth Gecko, on siirretty The Rising Sun-nimiseen superturvalliseen vankilalaivaan, joka on parhaillaan merellä suuntaamassa kohti New Orleansia.

Laivalla asiat ovat kuitenkin vähintäänkin pielessä. Gecko on tuomittu syyttömänä kuolemaan, ja teloitukseen on enää vain 72 tuntia. Tämä aika pitäisi hyödyntää pakenemiseen, mutta kuin tässä ei olisi tarpeeksi on laiva syystä tai toisesta täynnä vampyyrejä. Niinpä päähenkilön on yritettävä paeta laivalta, pelastaa mahdollisimman monta kohtalotoveriaan ja nitistää samalla vampyyrejä.

”Jos pidit Robert Rodriquezin elokuvasta tulet myös rakastamaan peliä, sillä Chardot on siirtänyt elokuvan olemuksen ja hengen hyytäväksi pelielämykseksi. Tunnusomainen elokuvamainen kirjoitustyyli on luonut Chardotille maineen kauhupelien pioneerina”

Miksi peli sijoittuu vankilalaivalle elokuvan Titty Twister-kapakan sijaan? Chardot vastaa:
– ”Cryo ehditti meille pelin tekemistä FDTD:n lisenssin pohjalta. Se oli hyvin jännittävä idea koska rakastan kyseistä rainaa, mutta se on myös erittäin vaikea sovitettava peliksi. Niinpä kehitin tarinan jossa on kuitenkin riittävästi yhteistä itse elokuvan kanssa.”

Hubert Chardotin aiempiin käsikirjoitustöihin kuuluvat muun muassa pelimaailman kauhuklassikot Alone in the Dark 1-3, The Devil Inside ja Shadow of the Comet. Lisäksi hän on ollut konsulttina PlayStationin Alone in the Dark: The New Nightmaren suunnittelussa.

From Dust till Dawn-peli käyttää Gamesquadin kehittämää THEO 3D-pelirunkoa, ja toteutus on samankaltainen firman edellisen The Devil Inside-pelin kanssa. Käsikirjoituksen ensimmäisestä versiosta liki valmiiseen peliin on kulunut 13 kuukautta, kun Deviliä väännettiin 22. Ajansäästö johtuu paljolti etenkin valmiiden työkalujen ja pelirungon hyödyntämisestä, minkä ansiosta tekijät ovat luoneet suuremman pelin liki puolet lyhyemmässä ajassa.

Pelin ominaisuuksia:

  • Täysin uusi tapahtumaympäristö. Päähenkilönä elokuvan Seth Gecko.
  • Yksipelissä joko naama- tai ulkopuolinen 3D-perspektiivi.
  • THEO 3D-moottori, jossa reaaliaikainen 3D-animaatio, dynaamiset valoefektit, erikoisefektit, hidastukset ja liikkeen pysäytykset.
  • Jokainen pelin taso tarjoaa erilaisen teeman, jotka keskittyvät esimerkiksi kehittymiseen, hyökkäykseen, puolustautumiseen tai hiippailuun.
  • 20 tasoa laivan sisä- ja ulkotiloissa, koostuen muun muassa kappelista, konehuoneesta, selleistä, käytävistä, baarista ja varastosta.
  • 50 elokuvamaista välinäytöstä jotka selittävät pelin juonta ja tapahtumia.
  • 11 asetta.
  • Tekoäly jonka ansiosta vihollishahmot hyppivät, väistelevät tulitustasi, kävelevät seinillä, panikoituvat, pakenevat ja taistelevat takaisin.
  • 30 erilaista vampyyrityyppiä. Osa voi muun muassa morfautua erilaisiksi olennoiksi.

From Dusk till Dawn julkaistaan PC:lle näillä näkymin syyskuun 7.

Myöhemmin luvassa on myös konsoliversioita, Gamesquadin tähdätessä jatkossa pelikehittämiseen myös Xbox, GameCube ja PS2-alustoilla. Xbox on todennäköisin kandidaatti FDTD:n ensimmäiseksi konsolikäännökseksi.