The Mighty Quest for Epic Loot –ensikosketus – kotini on nettilinnani
Ubisoftin ilmaisten (mikromaksu)pelien rintamalla harva teos herättää yhtä riemukkaita tunteita heti alkusekunneiltaan kuin The Mighty Quest for Epic Loot. Eihän näin upeasti nimetty peli voi olla kuin jotain mieliinpainuvan riemukasta. Vai mitä?
Jos ensifiilikset eivät mene ihan pieleen, niin peli myös tarjoaa sitä mitä lupaa. Mutta onhan se silti vähän yllättävää innostua tällä tapaa tower defence -pelistä. Innostus ja hymyn väreily suupielessä kertovat kuitenkin myös siitä, että perusteellisen tutusta genrestä voi silti löytää yhä uusia, hauskoja jippoja. Vieläpä nettiympäristössä.
Linnani on kotini
Idea on virkistävän kiva. Pelaaja on julmettu soturi, jolla on aarteita. Mutta niin ovat ne muutkin. Ja heilläkin on aarteita. Isoja, kimaltelevia, upeita aarteita. Nehän pitää pölliä! Ja varmistaa, etteivät muut pölli minun aarrettani. Minun… kalleintani…My prrrrecioussss treassssururees.
Eli pölli ja puolusta. Ja rakenna linna. Iso linna, joka on täynnä sokkeloita ja ansoja.
Pelin ydin onkin veikeästi linnanrakentelusimulaattorin henkinen nettipelattava tower defence -peli, joka pyörii yksinpelinä MMO-ympäristössä.
Katsotaanpa ensin linnanrakentamista. Pelaajalla on käytössään tietty raha- ja hirviöbudjetti, jolla linnoja luodaan. Kullakin alueella voi olla vain tietty maksimimäärä puolustusta, mitä voi jakaa haluamallaan tavalla ansojen ja tower defence -henkisesti puolustavien hirviöiden kesken. Mötöjä ja ansoja voi viritellä vapaasti ihan mielensä mukaan, valikoiman riippuen sankarin tasosta ja siitä mitä jippoja onkaan jo avattu käytettäväksi. Todella ovela kaveri käyttää esimerkiksi vieteröityä lattiaa viskaamaan tunkeutujan petolauman keskelle tai laittaa hirviöporukan eteen hirmuisia, tappavia hamsteripyöriä, joihin mötöt saattavat tunkeutuvan puskea taistelun aikana.
Kotilinnan pitää tietysti olla iso ja mutkikas. Pelaaja voi varojensa riittäessä laajentaa sitä haluamaansa suuntaan, rakentaa umpikujia ja hämääviä kiertoreittejä. Kunnon linna on tietysti ehta labyrintti, jonka perukoilla siintävää aarrehuonetta eivät monet koskaan edes näe.
Mutta kuten sanottu, kaikella on rajansa. Käytätkö 20 pisteen huonekohtaisen puolustusbudjettisi kahteenkymmeneen yhden pisteen pikkumötöön? Vai ostatko viisi perusukkoa, niiden tueksi viiden pojon parantajan ja loppupojoilla kivoja ansoja?
Linnan rakentelu tuntui hyvinkin sutjakalta ja helpolta. Yksinkertaisimmillaan vain venyteltiin linnaa uuteen suuntaan, määriteltiin huoneen visuaalinen tyyli ja lätkittiin ovia ja ötöjä paikoilleen. Siinä se. Hienosäätöä saa toki tehdä mielin määrin, mutta vakioelementeilläkin näyttäisi saavan aikaan kaikenlaista.
Pölli ja puolusta
Hyökkääjän ominaisuudessa pelaaja tietysti lähtee reissuun omaa sankariaan ohjaten. Hahmoaan voi varustaa monenlaisilla aseilla, varusteilla ja taioilla, ja jossain vaiheessa mukaan voi värvätä myös tekoälyn ohjaaman pikku apurin. Ansoista ja vastuksista pitäisi sitten selvitä kentän loppuun saakka ja tehdä vielä selvää linnan omistajan ikiomasta pikku lemmikistä, joka vaanii aarresalissa.
Toisten linnoihin hyökätessä tienaa tietysti rahaa, jos onnistuu tyhjentämään kohteen aarrearkun. Mutta myös hyvän puolustuksen omaan linnaansa rakentanutta pelaajaa palkitaan, sillä jokaisesta linnan käytäville kuolleesta vihollissankarista saa rahapalkkion. Siinä sivussa omat hirviöt tienaavat kokemuspisteitä ja leveloituvat, samoin kuin oma sankarikin. Ja pienenä lisäkikkana oman linnan käytäviä vartioivat hirviöt takovat nekin koko ajan hitusen rahaa pelaajalle, mutta rahat on vain käytävä hakemassa hirviöiltä itseltään. Tällä pyritään houkuttamaan pelaajia piipahtelemaan linnassaan rahaa keräämässä – ja ehkäpä hienosäätämässä puolustustaankin.
Ja mikä mainiointa, omaan linnaan hyökkäävien muiden pelaajien raidit voi katsella myös jälkikäteen replay-ominaisuuden avulla. Niiden myötä voi hihitellä, kiroilla ja jatkokehittää omaa linnaansa. Jos pelin parissa on tuttuja, niin kamuja voi myös haastaa selvittämään samoja linnoja aikarajaa vastaan – ja lyödä vetoa pelirahasta onnistuuko tämä selvittämään linnan. Kätevänä ominaisuutena haasteisiin voi määritellä automaattisen haastetun levelin nousun tai laskun niin, että haastettu voi yrittää tehtävää samalla tasolla kuin haastajakin.
Hauskan oloisessa pelissä erilaiset peligenret tuntuvat löytävän toisensa oivallisesti. Oman linnan rakentamista ja puolustusjärjestelmän rakentelua, toisten ihmisten rakentamiin linnoihin hyökkäilyä, hahmonkehitystä ja kivaa kilpailullisuutta. Tähän päälle vielä kätevännäköinen linnaselain, jolla pelaajat näkevät omalle kokemustasolleen ja hahmolleen sopivia linnoja raidailtavaksi, niin ollaankin jo hyvyyden äärillä.
Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet
The Mighty Quest for Epic Loot
Tekijä: Ubisoft
Julkaisija: Ubisoft
Tulossa: PC
Pelaajia: 1-tuhansia
Muuta: ilmainen f2p-peli
Pelin kotisivu: http://www.themightyquest.com
Jukka O. Kauppinen
Lisää aiheesta
Age of Wulin -ensitesti – kiinalaista mytologiaa ja kung-fua morpin muodossa
Command & Conquer tulee taas – nyt ilmaisnaksuna
Might & Magic Heroes Online on f2p-selainstrategiaseikkailu
Silent Hunter Online -ensikosketus
Warface – kasuaalin hardcorea nettiräiskintää melkein ilmaiseksi
Lue myös
Demonicon-ensikosketus: demonisen synkkää roolipelaamista (osa 1)
Far Cry 3 Blood Dragon –ensikosketus – lumoavaa kahjoräiskintää
Flashback-ensikosketus – upea uudelleentulkinta 20 vuoden takaisesta scifi-klassikosta
Metro Last Light –ensikosketus – kohti neljättä maailmansotaa (osa 1)
Tolkien innoitti Mike Singletonia – Lords of Midnight on kuin sota Keski-Maasta