Vuoden 2002 parhaat pelit

19.12.2002 22:53 | Jukka O. Kauppinen | 189

eDomen toimitus katsastaa vuoden 2002 mieleenpainuvimmat pelit

Pelivuosi 2002 alkaa olla paketissa. Meille on tarjoiltu mielenkiintoinen ja tapahtumarikas aikakausi, jonka aikana markkinoita on sekoittanut ennen kaikkea kahden uuden konsolin ilmestyminen. Maaliskuussa Suomeen rantautunut Xbox ei ole kyennyt lunastamaan kaikkia sille asetettuja odotuksia, muutamista erittäin mielenkiintoisista peleistä huolimatta. Laite on kuitenkin osoittanut, että kiinteästä kovalevystä on hyötyä myös konsoliympäristössä. Toukokuussa julkaistu Gamecube on saanut hieman paremman vastaanoton ja joukon yksinoikeudella julkaistuja hittipelejä. Teknisesti Nintendon uusi konsoli on erittäin vakuuttava kokonaisuus, mutta silläkin on vielä tekemistä ehdottoman menestyksen varmistamiseksi.

Kuluneen vuoden aikana arvostelijakaartimme on käynyt lävitse hieman yli 350 julkaisua. Niiden joukosta on tuttuun tapaan löytynyt yllätyshittejä, varmoja laatupelejä ja katastrofaalisia floppeja. Vuodenvaihteen kunniaksi ajattelimme luoda silmäyksen menneeseen ja käydä lävitse viimeisen 12 kuukauden mieleenpainuvimpia hetkiä. Alla kunkin arvostelijan valinnat ja kommentit vuoden 2002 parhaista peleistä.

Mikko Karvonen

Advance Wars (GBA) – Hieman hölmöstä tekoälystään huolimatta Advance Wars kutitti pelihermojani juuri oikealla tavalla. Se tarjosi toimivaa, nopeaa ja monipuolista strategiaa vuoropohjaisessa paketissa, joka sopi GBA:lle täydellisesti. Edelleen ykkösvalintani pitkien juna- ja bussimatkojen peliviihteeksi.

Burnout 2 (PS2) – Autopelit eivät oikeastaan ole alaani, mutta erilaiset arcade-kaahailut ovat viehättäneet aina. Alkuperäisen Burnoutin ongelmat taakseen jättänyt jatko-osa tarjosi adrenaliini-pitoista vauhti-iloittelua parhaimmillaan. Kunnon moninpeli olisi kruunannut kokonaisuuden, mutta ilman sitäkin Burnout 2 ansaitsee tulla mainituksi.

Neverwinter Nights (PC) – Olisin voinut täyttää listani yksinomaan loistavilla roolipeleillä (kuten Arx Fatalis, Golden Sun ja Morrowind). Neverwinter Nights sai kunnian edustaa koko kategoriaa, sillä mutkattoman pelattavuutensa ja muutamien erinomaisten lisäseikkailuidensa ansiosta se on saanut kaikkein eniten peliaikaa tänä vuonna.

Pikmin (GC) – On pakko myöntää, että pidemmän päälle Pikmin käy hieman tylsäksi. Alkuvaiheessa pienet sipulioliot kuitenkin tarjosivat vuoden hypnoottisimman pelikokemuksen. Söpöt ja yksityiskohtaisesti toteutetut sankarit sekä omalaatuinen idea takasivat, että peli upposi allekirjoittaneeseen kuin kuuma veitsi voihin.

Super Smash Bros. Melee (GC) – Vuoden parhaat moninpeli-kokemukset löytyivät pääsääntöisesti Gamecubelta. Niiden kuninkaaksi nousi hillittömän hauska Super Smash Bros. Melee, jossa oli mukana kaikki tarpeellinen runsasta hahmovalikoimaa, monipuolisia kenttiä ja loistavaa pelattavuutta myöten. Kaikkien aikojen parhaaksi nelinpeli-mätkinnäksi SSBM ei tosin yllä, sillä Dreamcastin fantastinen Powerstone 2 ajaa edelleen ohi valtavan esinevalikoimansa ansiosta.

Joel Kinnunen

Halo (Xbox) – Ehdottomasti vuoden ykkönen. Varsinkin moninpelinä mahtava pelikokemus kaikin puolin eikä koko paketista löydy valittamista kuin muutaman kenttäpalasen verran.

Gun Metal (Xbox) – Vuoden yllättäjä, joka sai osakseen aivan liian vähän hypeä laatuunsa nähden.

Muuten pelivuosi 2002 oli tasaisen varmaa laatua, mutta ilman todellisia helmiä. PC-puolella Serious Sam: The Second Encounter ja Dungeon Siege jäivät parhaiten mieleen reippaan aivot nollille -meininkinsä ansiosta. Xboxilla Sega Soccer Slam oli moninpelihitti ja Mech Assault mukava annos mech-räiskintää.

Kari Koivistoinen

Grand Theft Auto: Vice City (PS2) – Tämä valinta tulee tuskin kenellekään minut tuntevalle yllätyksenä. Yksinkertaisesti loistava peli. Vice City saa unohtamaan GTA3:n ja se on paljon se. Loistava ääninäyttely, loistavat tehtävät, loistava peli!

ICO (PS2) – Yksi vahvimpia ja sykähdyttävimpiä pelikokemuksiani koskaan. Tämä peli vie sydämen tunnelmallaan, visuaalisuudellaan, äänimaisemillaan ja minimalistisella otteellaan.

Halo (Xbox) – Ihan samalla tavalla kun RTS-pelit, myös FPS-pelit ovat konsolipuolella yleensä varsin säälittäviä räpellyksiä, varsinkin jos vertaa PC-veljiin. Vaikka moni väittää Halon olevan yliarvostettu peli, uskallan olla toista mieltä.

Soldier of Fortune II: Double Helix (PC) – Mikä yksinpeli? Kuka sitä kaipaa? SOF2:n moninpeli vei täysin mennessään ja varasti yöunet. Parempien suoritusten toivossa minun oli pakko hankkia parempi monitori, näppis ja hiiri. Säälittävää? Kyllä varmaan…

Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader (GC) – En ole Star Wars -fani ja mielestäni Lucas Arts kuppaa faneja lisenssiroskallaan varsin härskisti. Tämä peli yllätti positiivisesti ennakkohypestä huolimatta ja sai minut pitkästä aikaa innostumaan Star Wars-peleistä, jopa enemmän kuin PC-puolella Jedi Knight II: Jedi Outcast.

Mikko Matilainen

Medal of Honor: Allied Assault (PC) – Omasta mielestäni vuoden paras räiskintäpeli. Yksinpelikampanja on huikea ja siihen päälle on pultattu vielä hyvin toteutettu moninpeli. Tämän pelin tunnelmaa voi leikata veitsellä.

Transworld Snowboarding (Xbox) – Sinivalkoiset lasit tai ei, tämä on Xboxin paras peli. Peli vain paranee vanhetessaan ja se pitää pelaajan televisioruudun ääressä viikosta toiseen.

Medieval: Total War (PC) – Vuoden ylivoimaisesti paras strategiapeli. Valtavissa mittakaavoissa käytävät taistelut ovat upeaa nähtävää. Tässä pelissä tarvitaan nopean hiirikäden lisäksi myös poikkeuksellisen paljon aivoja.

Grand Theft Auto 3 (PC) – PS2:lta tutun häiriköintipelin vähintään yhtä loistava PC-käännös. Tätä peliä voi kuvata kolmella sanalla. Upeaa, loistavaa ja mahtavaa.

Operation Flashpoint: Red Hammer (PC) – Loistava lisälevy yhteen viime vuoden parhaista peleistä. Tämä yhdistelmä takaa Operation Flashpoint: Red Hammerille vuoden parhaan lisälevyn tittelin.

Juha Riikonen

Metal Gear Solid 2 (PS2) – MGS2 oli vuosi sitten niin Iso Juttu, että pakotin itseni tilaamaan jenkkiversion PAL-julkaisun lipsuttua maaliskuulle. Harvinaisen tyylipuhtaasti toteutettu hiiviskelyseikkailu valvotti kokonaisia öitä, kunnes Hideo Kojiman suuruudenhullu tarina lähti harhailemaan lopussa.

Resident Evil (GC) – Capcomin uudelleenlämmittely viisivuotiaasta klassikosta oli vanhanaikaisuudestaan ja kankeudestaan huolimatta parempi kuin monet uudet julkaisut. Vuoden näyttävimpiä konsolipelejä.

Eternal Darkness (GC) – Toinen sulka Gamecuben hattuun kauhupeligenressä. Tyylikäs ja hyvin kirjoitettu kauhuseikkailu, parhaita lajissaan sitten ensimmäisen Silent Hillin. Hulluusefektejä lainataan vielä monessa pelissä.

Grand Theft Auto: Vice City (PS2) – DMA onnistui reilussa vuodessa heittämään kokoon kaikin puolin laajemman jatko-osan, joka on edellistäkin monipuolisempi ja onnistuu korjaamaan suurimman osan GTA3:n merkittävistä puutteista.

Muropaketin uusimmat