Uusimmat

Vuoden 2012 paras indiepeli: FTL: Faster Then Light

09.01.2013 14:00 Jukka O. Kauppinen

Pyysimme lukijoitamme äänestämään joulun ja uudenvuoden välissä kymmenessä eri äänestyssarjassa muun muassa vuoden 2012 aliarvostetuinta peliä, parasta pelihahmoa, parasta käsikirjoitusta ja yllättävintä peliä. Vuoden indiepeliksi lukijat valitsivat vahvalla äänienemmistöllä avaruusseikkailu FTL: Faster Then Lightin.

Tulokset on laskettu lukijoiden antamien äänten yhteenlaskun perusteella. Voittajan ja muiden hyvin pärjänneiden lisäksi olemme listanneet perusteltuja ja kategoriaan soveltuvia ehdokkaita, vaikka ne eivät yltäneetkään äänimäärällisesti.

Pelikuvaukset ovat lainauksia Domen aihetta käsittelevästä jutusta.

Vuoden 2012 paras indiepeli:

  1. FTL: Faster Then Light
  2. Hotline Miami
  3. Legend of Grimrock

FTL iski ilmestyessään ja lujaa, ollen edelleen taattua laatuviihdettä vanhan koulun oikeasti haastavaa, vaativaa ja ihanan turhauttavaa pelikokemusta etsiville. Kevyt seikkailustrategia toimii hyvin myös läppäreillä, minkä ansiosta se on loistavaa matkaviihdettä.

”Vastaavanlaisia ei ole tehty ihan hetkeen ja tämä peli tarjoaa jokikisellä pelikerralla täysin uudenlaisen pelikokemuksen. Vaikeutta ja ministrategiaa riittää enemmän kuin tarpeeksi ja into pysyy hyvin ko. tuotoksen parissa”. kuten eräskin lukija valintaansa perustelee.

Muista myös: Äänestä: Valitse vuoden 2012 parhaat pelit

 

1. FTL: Faster Than Light

Lue juttu: FTL: Faster Than Light (Linux, Mac, PC)

Kahden miehen harrastusprojektina alkunsa saanut FTL on todella erikoinen peli. Siinä määrin erikoinen, että perinteisten julkaisukanavien kautta se olisi tuskin ikinä päätynyt ulottuvillemme, sillä kuka pelikustantaja lähtisi maksamaan lautapelin ja roguelike-seikkailun yhdistelmän kehitystä? Ei taatusti kukaan.

Mutta pelaajat maksoivat. FTL oli kevään iloisimpia Kickstarter-yllättäjiä ja keräsi pelaajilta reilusti huomiota ja lahjoituksia. Ilahduttavasti rahat menivät myös hyvään käyttöön, sillä Faster Than Light piti aikataulunsa ja ilmestyi syyskuun puolivälissä, kuten pitikin. Ja sen jälkeen suunnilleen jokainen Steam-kaverini onkin pelannut sitä tasaiseen tahtiin, enkä syytä heitä.

 

2. Hotline Miami

Lue juttu: Hotline Miami (Mac, PC)

Hotline Miami ei ole peli, joka sisältäisi mitään ylimääräistä. Ei ylimääräisiä kenttiä, ei ylimääräisiä pelimekaniikkoja. Kaikki tiivistyy siihen yhteen ja lyhyeen räjähtävän väkivallan purkaukseen, jolla joko putsataan kenttä tai kuollaan kamalasti. Todellisuudessa ennakkosuunnittelulla ei paljon tee, sillä vihollisten tekoäly kulkee satunnaisesti paikasta toiseen ja suunniteltu reitti voi kusta jo alkumetreilleen, kun huoneessa silmukkaa kiertänyt haulikkomies päättääkin piipahtaa naapurihuoneeseen kesken pesistuhon. Ehditkö reagoida muuttuneeseen tilanteeseen? Tuskin, joten sitten yritetään uudelleen, kunnes vihdoin oppii jättämään suunnitelmat sikseen ja elämään sekunnista toiseen.

 

3. Legend of Grimrock

Lue juttu: Legend of Grimrock (PC)

Lue juttu: Nelinpeli Podcast 004: Ruudun takaa

Viidentoista euron peliksi Grimrockissa on ajallisesti pelattavaa enemmän kuin tarpeeksi, mutta sisältö jäi kieltämättä hieman laimeaksi. Aivan kuin legendaani olisi vähän vedellä lantrattu. Olisinkin toivonut vähän enemmän sälää aina aseista ja vihollisista hahmojen naamagrafiikkoihin. Oikeastaan eniten olisi auttanut jonkin olemassa olevan lisenssin hyödyntäminen. Lisäosaa on kuitenkin tulossa ja tiimi ottaa varmasti pelaajien kommentit huomioon.

Nykyisessä työssäni opettajana turhaudun välillä kun “jonnet ei muista”. Liian moni pelialan ammattilaiseksi havitteleva nuorukainen ei tunne niitä klassikkopelejä, joista aina puhutaan. Ehkä Grimrock voisi olla maitoparroille sellainen kevyt huume, josta porttiteorian myötä päätyy pian pelaamaan alkuperäistä Dungeon Masteria. Tiedä häntä, mutta ainakin itselleni jäi sellainen nälkä päälle, että taidan asennella Lands of Loren pitkästä aikaa koneelleni.

 

Vuoden indiehelmiksi ehdotettiin kotimaisesta tarjonnasta myös teoksia AirBuccaneers, Chain3D ja Hill Climb Racing.

Isomman maailman ihmeistä merkittävän äänisaaliin saivat myös seuraavat teokset: Chivalry: Medieval Warfare, Driftmoon, Fez, Intrusion, Natural Selection 2, Terraria ja Vessel.

 

Vuonna 2011 finalistien lista näytti tältä:

  1. Pohjanmaan Valtias
  2. Bastion
  3. Minecraft

Äänestikö kansa oikein?

Katso tilanne vastaamatta