Xbox Live

17.04.2003 00:00 | Muropaketin toimitus | 61

Microsoft ottaa konsolisodan tosissaan. Kun sekä Sony että varsinkin Nintendo ovat nettisuunnitelmissaan hieman odottavalla kannalla, Microsoft pistää kaiken peliin Xbox Live -palvelullaan. Xbox Live on Microsoftin valttikortti tämän konsolisukupolven lopputaisteluissa ja se on yksi yhtiön isoimmista aseista myös seuraavan sukupolven konsolisodassa.

Xbox Live kuulostaa hyvältä: kaikki nettipelit toimivat Liven kautta, pelaajalla on yksi yhteinen Gamertag-tunnus, kaikissa nettipeleissä voi puhua toisille pelaajille, lagia tai muuta häslinkiä ei ole. Todellisuus ei ole tarua ihmeellisempää, mutta kerrankin lupauksilla on katetta.

Suomalaisia Xbox-pelaajia ei linjoilla nähdä kovin paljon vielä vähään aikaan, sillä Microsoft on päättänyt jättää Suomen pois virallisesta Euroopan julkaisusta. MS:n Suomen edustaja kertoo, että näillä näkymin Live lanseerataan täällä vasta syksyllä. Innostuneimpia pelaajia lohduttanee tieto, että Ruotsista ostettu Live-paketti toimii Suomessa. Kävin tosimiehen elkein hakemassa oman starttipakettini lauantaina 15.3.2003 Tukholmasta. Löysin etsimäni ensimmäisestä pelikaupasta, ja kaikki vierailemani liikkeet olivat vahvasti mukana Liven julkaisussa. Ruotsin pelikulttuuri vaikutti samanlaiselta kuin Suomenkin, eikä hinnoissakaan ole eroa. Livestä joutuu pulittamaan noin 599 kruunua eli noin 60 euroa.

Starttipaketti on valmis Suomen julkaisua varten, sillä ohjekirjassa on myös suomenkielinen osuus. Tekstiä ei paljon ole, mutta ei tarvitsekaan – Live on parhaimmillaan todella yksinkertainen asentaa. Tökätään nettikaapeli Xboxin verkkokorttiin, päivitetään Xbox Live-asennuslevyllä, ja pistetään kuulokemikrofonihärpäke toimintakuntoon. Live tukee vain laajakaistaa, joten modeemilla ei ole asiaa pelikekkereihin. Live vaatii luottokortin (VISA, Amex, MasterCard, EuroCard, muutamat VISA Electronit), mikä on Suomen kannalta ajatellen monille pelaajille myrkkyä. MS ei ole vielä kertonut, aikooko se mahdollistaa myös vaihtoehtoisia maksutapoja.

Vaikka Microsoft on tehnyt kaikkensa Liven asentamisprosessin helpottamiseksi, ongelmia on ollut monilla. Useimmissa tapauksissa ne saadaan kuitenkin ratkottua, mutta asia on hyvä selvittää omalta osalta ennen Liven hankkimista. Tämä onnistuu asentamalla Live joltain Live-pelilevyltä, esimerkiksi Mech Assaultista. Periaatteessa kaikkien suomalaisten palveluntarjoajien pitäisi tukea Liveä, mutta Microsoft tai palveluntarjoajat eivät ota vastuuta Liven toimimattomuudesta ennen virallista julkaisua.

Kun Live on saatu toimimaan, on vuorossa Gamertagin luonti. Gamertag on yksilöllinen ja jokaisessa pelissä sama, joten sen valinta kannattaa tehdä huolellisesti. Mainettaan kannattaa varjella, sillä sitä ei saa takaisin. Jotkut pelaajat ovat luultavasti valinneet Gamertaginsä pienessä hiprakassa tai muuten sekavassa mielentilassa, mutta eipä tuo menoa näy haittaavan. Gamertageistä kiinnostuneiden on hyvä tutustua myös Gamertag Databaseeb (http://www.gamertagdatabase.com). Tuttujensa Gamertageja voi lisätä frendilistalle Liven valikoista.

Paketin mukana tuleva headset on hyvälaatuinen ja istuu päähän hyvin myös silmälasien kanssa. Kuulokkeen voi laittaa vasemmalle tai oikealle puolelle, ja äänenvoimakkuutta voi säätää muistikorttipaikkaan liitettävästä palikasta. Hengitysääniä tai muuta epämieluista melua ei usein kuule ollenkaan, vaan ainoastaan puhe välittyy muiden pelaajien korviin. Jos ei halua omaa ääntään kuuluville, voi painaa kuulokepalikan mute-nappia. Suurin osa livettäjistä käyttää omaa ääntään, eikä pelätystä voice maskista ole haittaa. Joissakin Live-peleissä kommunikaattoria voi käyttää myös system linkissä, esimerkiksi Ghost Reconissa.

Friends list on yksi Liven hienoimpia ominaisuuksia, mutta sen toteutus on joissakin peleissä vajaatoiminen. Frendilistalla oleville voi lähettää pelikutsuja riippumatta heidän pelaamastaan pelistä. Jos pelaan Moto GP:tä, joku kavereistani voi pyytää minut Mech Assaultiin, jolloin näen Moto GP:n peliruudulla ilmoituksen saapuneesta kutsusta. Kutsun tarkistaminen ei kesken kiivaan kisan ole mahdollista, mutta kisan loputtua voin käydä tsekkaamassa kuka minua kaipaa. Jos kutsu on mieluinen, painan joinia ja Xbox pyytää vaihtamaan pelilevyä. Simppeli systeemi, toivottavasti parit lapsukset saadaan kitkettyä pois tulevaisuudessa julkaistavista peleistä. Äänikutsu olisi myös toivotullut ominaisuus.

Vihdoin päästään pelaamaan. Starttilevyllä on asennusvideoiden lisäksi Moto GP:n, Mech Assaultin ja Whackedin onlinedemot. Moto GP ja Mech Assault ovat erinomaisia pelejä ilman Live-tukeakin, mutta Whacked! oli huono peli jo aiemmin ja huono se on myös nyt. Ongelma vain korostuu sillä, että demolla on todella vaikeaa löytää peliseuraa.

Mech Assault on hyvä Live-peli. Day 1 Studiosin luomus tukee kaikkia tärkeimpiä Liven ominaisuuksia, eikä lagia esiinny ollenkaan. Demossa pelaajat pääsevät pelaamaan vain Destruction-pelimuotoa ja ainoastaan kahdella mechillä ja yhdessä kentässä. Koko versiossa meininki on parempaa. Kanssapelurit pälpättävät ahkerasti ja yleensä englanniksi, ja meininki on varsinkin Team Deathmatch -pelimuodossa hyvä.

Moto GP: Ultimate Racing Technology, kuten pelin virallinen nimi kuuluu, oli minulle yllätys. Olin etukäteen heivannut moottoripyörällä huristelun pois suosikkien listalta, mutta satojen kisojen jälkeen on todettava, että Moto GP on Live-peleistä paras. Demossa on kolme rataa ja muutama kuski ja pyörä, mutta demolla pelaavat voivat osallistua haamuajajina myös täysversion peleihin. Alkuperäisen pelin omistajat saavat kaikki radat ja kuskit käyttöönsä.

MotoGP toimii Mech Assaultin tavoin erittäin hyvin ja pelaajat ovat hauskaa seuraa, eikä pelaajien määrästäkään voi valittaa. Nettikoodi on erinomainen, eikä lagia tai ympäriinsä warppailevia pyöriä esiinny kuin silloin tällöin. Superplussa myös kisojen parin sekunnin latausajoista. Ainoastaan rataa väärinpäin kiertävät idiootit aiheuttavat ongelmia, mutta tulevassa kakkososassa heidät muutetaan ghosteiksi. Onneksi törttöilijöitä ei nytkään ole kovin paljon.

Moto GP on muodostunut suomalaisten pelaajien yleispeliksi, osittain hyvin toimivan frendilistansa ansiosta. Hupia riittää ennen kisaa, kisan aikana ja kisan jälkeen. Kommunikaattori mahdollistaa esimerkiksi lehdistötilaisuuksien järjestämisen kisojen jälkeen. Systeemi todettiin erittäin viihdyttäväksi, ainoastaan Kimi Räikkösen voice maskia jäätiin kaipaamaan. Valitettavasti realismia on ehkä liikaakin, sillä samat hemmot ovat lähes aina äänessä. Pieni murhe on myös pelaajien kyltymätön rakkaus Mugellon rataa kohtaan, mutta pienellä neuvottelulla kisapaikan saa yleensä vaihdettua.

Muita Liveä tukevia pelejä ovat kirjoitushetkellä Ghost Recon, Segan 2k3-urheilupelit (NHL, NBA & NFL), Capcom vs. SNK 2 EO ja NFL Fever 2003. Ghost Recon toimii Liven kautta hyvin, mutta pelaajien määrä voi tiettyihin aikoihin olla vähäinen. Samasta kärsivät myös urheilupelit, mutta osasyy on varmasti se, että Segan urheilupelit julkaistiin Euroopassa vasta vähän aikaa sitten. Pelaajien määrä kasvaa koko ajan.

Testasin Whackedin, Mech Assaultin ja Moto GP:n lisäksi Unreal Championshipiä, joka ei ole Moto GP:n tai Mech Assaultin tasolla. Pahimmillaan UC on laginen ja tylsä, parhaimmillaan ihan kivaa pelattavaa. Lagin vuoksi Unreal Championship on ainoa julkaisupeli, jossa servereiden pingiä mitataan (1-4 tähteä). Lagi kuuluu myös pätkivänä puheena. Pelaajia kuitenkin riittää, pääosin jenkkejä. UC sopii pieneksi välipalaksi, mutta pitempään sessioon kannattaa varautua vain kavereiden seurassa.

Microsoft puhkuu, että yli 50 Live-peliä ilmestyy vuonna 2003. Lähitulevaisuudessa julkaistavista peleistä mm. Midnight Club II, Star Wars: Clone Wars ja Midtown Madness 3 tukevat Liveä.Kevään kovimpiin Live-julkaisuihin kuuluu Moto GP 2, joka julkaistaan toukokuun kieppeillä. Jo ykkösosa on erinomainen, joten kakkoselta on lupa odottaa suuria. Mielenkiintoisimpiin Live-peleihin kuuluu myös Flat-Out, suomalaisen Bugbearin syksyllä julkaistava rallirämistely. Flat-Outissa on täysi Live-tuki, joten luvassa on erinomaista rälläilyä.

Suurin mielenkiinto kohdistuu loppuvuoteen ja ensi vuoden alkuun, jolloin julkaistaan mm. Halo 2. Muita lupaavia nimikkeitä ovat Amped 2, Counter-Strike, Dead Man’s Hand -western, Dead Or Alive: Code Kronus, Phantasy Star Online, Project Gotham Racing 2, Rallisport Challenge 2, Soldier of Fortune 2, Operation: Flashpoint, Steel Battalion Online, Star Wars Galaxies ja Tom Clancy’s Raven Shield.

Pelattavien Live-pelien lisäksi markkinoille tulvii kymmenittäin pelejä, joihin voi imuttaa uutta sisältöä. Tällä hetkellä lisätauhkaa voi ladata Splinter Celliin (uusi kenttä), ToeJam & Earl III:een (uusia kenttiä ja muuta) ja MX Superfly -peliin (uusia pyöriä ja kaksi kenttää). Mech Assaultissa on kaksi uutta kenttää ja mechiä ladattavissa, ja lisää on tulossa. Unreal Championshipiinkin on kehitteillä kenttäpaketti, ja myös kevään kovimpiin ei-pelattaviin Live-peleihin kuuluvaan Brute Forceen voi ladata lisäkenttiä. Maksullista sisältöä ei vielä ole tullut, mutta tulevaisuudessa joidenkin pelien lisäroinasta voi joutua maksamaan pienen summan.

Nettipelaamisen yhteydessä on pakko puhua myös huijaamisesta. Xbox Livessä idiooteista ei ole vielä päänvaivaa, mutta joissakin peleissä jotkut ovat yrittäneet käyttää epäreiluja keinoja voiton saamiseksi. Varsinaista xiittaamista suurempi ongelma ovat ns. dropoutit, eli luuseripelaajat jotka lopettavat ollessaan häviöllä. Tämä on erittäin kiusallista urheilupeleissä ja myös Capcom vs. SNK 2 on saanut pahaa palautetta. Suomalaisittain kiinnostavaan NHL 2k3:een ei ole kohdistunut suuria valituksia, eikä tavalla tai toisella huijaavista pelaajista joudu kärsimään kuin todella harvoin.

Mullistaako Xbox Live nettipelaamisen? Ei, mutta Live on tehnyt nettipelaamisesta äärimmäisen yksinkertaista ja toimivaa. PC:n ainoaksi valttikortiksi jäävät modit, mutta on vain ajan kysymys ennen kuin nekin rynnistävät konsoleille. Sosiaalinen kanssakäyminen on Livessä selvästi perus-PC-nettipeliä parempaa. Hauskinta on tietenkin silloin, kun on saanut omalle koneelleen useamman pelaajan mittaamaan taitojaan muita vastaan vaikka Moto GP:ssä. NHL 2k3:ssa saman Xboxin äärelle voi ryhmittäytyä neljä pelaajaa, jolloin saa kunnon tiimimatseja.

Marraskuussa 2002 Yhdysvalloissa julkaistu Xbox Live on menestynyt hyvin. Ensimmäisten viikkojen aikana se sai 250 000 käyttäjää USA:ssa, uusimpien tietojen mukaan käyttäjiä on koko maailmassa yli 350 000. Kirjoitushetkellä Live lähestyy puolen miljoonan käyttäjän rajapyykkiä. Live on selvästi myös nostanut sitä tukevien pelien myyntiä. On mielenkiintoista nähdä, miten Xbox Live pärjää PS2:n onlinesysteemiä vastaan. Yhdysvalloissa PS2:n nettipelaajista yli kolmannes käyttää modeemia, kun taas Xboxilla modeemia ei voi käyttää ollenkaan. Euroopassa molemmat palvelut tukevat vain laajakaistaa.

Liven maksupolitiikka ilmaisen vuoden jälkeen on vielä päättämättä. Microsoft on kuitenkin vihjannut, että Starter kitin (60 e) hinnalla saa myös seuraavan vuoden peliaikaa. Live-maksujen lisäksi joissakin peleissä pelaajat voivat joutua maksamaan kiinteitä kuukausimaksuja, kuten muillakin konsoleilla. Segan Phantasy Star Online on tällä hetkellä ainoa tällainen peli, eikä tiedossa ole muita.

Xbox Live on suuri harppaus konsoleille. Puhuminen tuo yllättävän suuren lisän, ja vaikkapa jäätelöstä saa mainion puheenaiheen oikeiden kavereiden kanssa. Suomalaisten livettäjien määrä kasvaa koko ajan, joten juttuseurasta ei tule olemaan puutetta. Jos haluaa livettämään heti, voi aloituspaketin tilata netistä, ja jopa joistakin suomalaisista nettikaupoista. Kavereiden tai tuttujen kautta Liveä saa myös Ruotsista ja esimerkiksi Amazonista tai Play.comista. Ja nyt takaisin livettämään.

— Joel Kinnunen (Gamertag: IgeL)