World of Warships –haastattelu: pintaa syvemmälle pelitekniikasta
World of Warships on muuten sitten oiva peli, jolla on edessään varmasti pitkä ja voittoisa taival. Tekemistä kuitenkin riittää, sillä vaikka sotalaivoja betatestattiin poikkeuksellisen pitkään ja huolella, niin ainahan pelaajat keksivät hölmöjä juttuja tai pelistä löytyy muuta viilailtavaa.
Tapasimmekin pelin julkkaritapahtumassa Wargaming.netin Sergey Philippovin, jonka virallinen tehtävänimike on Head of QA, löyhästi tulkaten testauspäällikkö.
Wargamingin Pietarin studiolla työskentelevän Philippovin mukaan testitiimin tämänhetkinen ykkösduuni on kartoittaa pelin isoimmat ongelmat, mutta ”asiat ovat tällä hetkellä aika tasapainossa.”
Tämä johtuu muun muassa siitä, että Warshipsiä testataan erittäin perusteellisesti joka vaiheessa. Firmalla on omat sisäiset testiserverinsä, joilla pelataan jatkuvasti suljettuja testejä. Ulkoisia testejäkin on useissa vaiheissa, ja jokaista päivitystä testataan viimeisessä vaiheessa isolla supertestillä, joihin osallistuu 4000 pelaajaa.
”Jokaisella versiolla on kymmeniätuhansia testaajia”, Philippov ynnää.
Haastattelun mittaan keskustelimme myös pelin saamista positiivisista ja negatiivisista pelaajapalautteista, muiden laivastojen lisäämisestä, sukellusveneistä, erilaisten pelien (Tanks, Warplanes, Warships) nopeuksien ja olemusten viilaamisesta hyvältä tuntuviksi, laivojen mallinnuksesta ja pelimoottorista.
”Kaikki kolme peliä käyttävät samaa pelimoottoria, mutta toki niissä on pelikohtaisia virityksiä. Eihän Tanks esimerkiksi tarvitse likimainkaan tällaista veden mallinnusta.”
”Viilaukset ovat pääasiassa pelaajan päässä, ja serverisoftat ovat yhtenäisempiä. Bigworld kehittää pelimoottoria koko ajan”, Philippov tarkentaa.
Niin ja mitenkäs muuten se bisnespuoli? Mitä pelaajat ostavat, mihin he käyttävät rahaa?
”Premium-laivoista Tirpitz ja Warspite ovat kaikkein suosituimpia.”
Osa 1 / 2: Sergey Philippov, Head of QA:
Pelin viilaminen, ongelmien hitmap, testaus, muut laivastot, sukellusveneet, eri pelien viilaaminen, mallinnustyö, pelimoottori ja sen kustomointi
Osa 2 / 2: Sergey Philippov, Head of QA:
Pietarin studio, kehittäjäporukat ja studion historia, kiinalainen Warships-kopio, peliostokset skineineen ja premiuneineen
World of Warships
Tekijä: Wargaming.Net
Julkaisija: Wargaming.Net
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows XP tai uudempi, 2 Gt muistia, Intel Core 2 Duo tai nopeampi, internet-yhteys
Pelaajia: 2-32 / tuhansia
Muuta: F2P-ilmaispeli, sisältää mikromaksuja mutta pelaaminen on ilmaista.
Pelin kotisivu: http://worldofwarships.com/
Jukka O. Kauppinen
Lisää aiheesta
Noloa vai törkeää? Nyt Kiinassa kopioitiin World of Warships
Varaslähtö – World of Warships
Wargaming otti käyttöön yhteisen tilin
Wargaming.Netin synttärit olivat valkovenäläinen spektaakkeli
Videoblogi: kuulumisia World of Warships -tapahtumasta
Videoblogi: riittävän pöhkö promokilke
World of Warships –merisotaräiskeen beta alkaa – pelisarjan historian kertausta