Sukellusveneellä Näsijärven pohjassa

27.02.2001 14:37 | Jukka O. Kauppinen | 82

Valtion teknillistä tutkimuskeskusta (VTT) ei heti osaisi yhdistää peleihin, mutta näin vain on päässyt käymään. Uusia käyttöliittymiä kehittävä Lumetila-projekti eteni taannoin vaiheeseen, jossa valmistui käytännön sovellus. Sopivaksi todettiin peli, jota parhaillaan kehitetään yhdessä Särkänniemen huvipuiston, Cuben, Nokia Research Centerin ja Lapin yliopiston kanssa.


Testiryhmä odottaa jännittyneenä pimeässä huoneessa (valoisuus kameran salamasta).


Sukellusvene aloittaa matkansa Näsijärven syvyyksiin.


Meritähti jäi haaviin – 400 bonuspistettä.


Hätäsukellus! Ruori oikealle!


Miehistö navigoi kapeassa kanjonissa.


Uponnut laiva on löytynyt. Täyttä vauhtia eteenpäin!


Loukkuun jäänyt delfiini kurkkii pelastajiaan.


Ja kiittää kauniisti vapauduttuaan pinteestä.


Miehistö nostaa alustaan pintaan ahkeralla tömistelyllä.

Peli on rakennettu VTT Tietotekniikan uumeniin Tampereelle niin sanottuun lumehuoneeseen, jossa vierailimme kokeilemassa ja antamassa kehittäjille toivon mukaan rakentavaa palautetta jatkokehitystä varten.

VTT:n Nautilus ei ole aivan mikä tahansa peli, sillä se ­ tai pikemminkin koko huone ­ reagoi pelaajien liikkeisiin. Pelaajat puolestaan ovat olevinaan sukellusveneessä, jonka matkaa Näsijärven pohjassa ohjataan kipittämällä pitkin huonetta.

Kahden vuoden ajan kehitetty teknologia/peli perustuu lattiassa oleviin liikkeentunnistimiin. Tunnistimet tarkkailevat missä kohdin pelialuetta pelaajat kulloinkin ovat ja mitä nämä tekevät, välittäen sitten tiedon peliä pyörittävälle tietokonejärjestelmälle. Pelaajien liikkeet ja toimet vastaavat näin tavallaan pelin käyttöliittymää ja peliohjaimen liikkeitä.

Hien irrottavaa moninpeliä

Pelin hauskana koukkuna on ryhmätyö. Menoon paiskataan kulloinkin ryhmä pelaajia, joiden on yritettävä toimia yhdessä pelissä edetäkseen. Jos pelaajat heiluvat eri puolilla pelialuetta tulee tietokoneelle ristiriitaisia ohjaussignaaleja, eikä sukellusvene tee yhtikäs mitään. Kontrollithan toimivat siten, että kun ryhmä siirtyy esimerkiksi pelialueen oikeaan reunaan kääntyy alus oikealle ­ tai aivan etureunasta alus kiihdyttää, takareunasta hidastuu ja peruuttaa. Joten jos pelaajat pystyvät toimimaan ryhmänä, siirtyen yhdessä pitkin pelikenttää, puksuttaa sukellusvenekin pohjassa ryhdikkäästi.

Eipä siis ihme että peli osoittautui hauskaksi. Joukkona pelaaminen ja äkillisiin tilanteisiin reagoiminen oli melkoista reippailua. Vaara edessä ­ äkkiä väistö ­ mutta väistämmekö oikealle vai vasemmalle? Hops, nyt onkin jo liian myöhäistä. Meno oli varsin kovaäänistä ja hysteerisen naurattavaa, kun isot miehet ryntäilevät pitkin poikin pientä huonetta ja möykkäävät minne kulloinkin pitäisi suunnistaa.

Päämäärähän on navigoida järven halki pelastamaan uponneeseen alukseen jumiin jäänyt delfiini, mutta matkantekoa haittaavat muun muassa järveä asuttavat jättiläishait, joita on varottava kaikin keinoin. Toisaalta matkan varrelta voi yrittää myös poimia lisäpisteitä antavia meritähtiä ja merihevosia. Niinpä alus kulkee harvemmin suoraan, kun pelaajat kieputtavat sitä pitkin poikin merenpohjaa. Jos uponnut alus viimein löytyy ja delfiini saadaan pelastettua nousee sukellusvene pintaan, ja joukkiolle annetaan pisteet.

Erikoisen kontrollitekniikan takana Nautiluksessa on taustalla tietokonepeli, jota höystetään tavanomaista raskaammalla audiojärjestelmällä ja tietenkin suurikokoisella valkokankaalla. Tietokone lukee jatkuvasti anturien syöttämää tietoa pelaajien liikkeistä ja tekemisistä, ja päättää näin mitä valkokankaalla näytetään seuraavaksi. Toiminta etenee reaaliajassa ja tekemistä riittää jatkuvasti.

Meno onkin kuin rankasti järeämmässä tietokone/konsolipelissä, jossa ollaan toiminnan sisällä. Ja pakko myöntää että kyllä menoon sen verran eläytyi, että hikikin pääsi tirahtamaan. Hurjaa menoa. En yhtään epäile tekijöiden kertomusta miten nuorempien testaajien peleissä on nähty komeita hyppyjä ja mahaliukuja pikaisissa ohjausliikkeissä ­ korviasärkevästä metelistä puhumattakaan.

Tähtäimessä huvipuistot

Joukolla pelattavaa vauhtipeliä tehdään Särkänniemen huvipuiston kanssa, joten se saattaa tulla jonain päivänä suurenkin yleisön ulottuville. Yleisesti ottaen pelikonseptin ajatuksena on etenkin huvi- ja tiedepuistoihin soveltuva kokonaisuus, mutta sille haetaan myös muita käyttösovellutuksia tai ­ympäristöjä.

Itse Nautilus-pelin arvellaan soveltuvan erityisesti 8-18 vuotiaille, mutta myös kolmekymppisistä äijistä koostunut ryhmämme oli menossa täysillä mukana. VTT Tietotekniikalla tuntuukin olevan käsissään varsin omintakeinen ja puoleensavetävä idea. Lisäksi koska pelin/lumehuoneen taustalla on normaali tietokonejärjestelmä, on järjestelmälle helppo kehittää uusia tuotteita, tai vaihtaa ohjelmaa pelistä toiseen.

Eli silmät auki ensi syksystä eteenpäin jos vierailette Tampereella Särkänniemessä.

Lisätietoja:

VTT:n lumetila
VTT Tietotekniikka
Cube Oy
Lapin yliopisto
Nokia Research Center
Tampereen Särkänniemi Oy