Suomalainen pelikehittäjä Bugbear sai julkaisusopimuksen

12.01.2001 12:00 | Jukka O. Kauppinen | 85

Tämän vuoden kuluessa uusi suomalainen yritys tähtää pelimarkkinoiden valloittamiseen. Bugbear Entertainment Oy kehittää ensimmäistä peliään, jonka julkaisusopimus allekirjoitettiin joulukuussa Itävaltalaisen Jowoodin kanssa. Historic Rally Trophy on pohjimmiltaan tutunoloinen rallipeli, mutta irtoaa totutusta kaavasta palaamalla ajassa taaksepäin vanhojen ralliautojen pariin.

Pelissä ajetaan kilpaa neljällätoista vanhalla klassisella ralliautolla, jotka mallinnetaan sekä realistisesti että näyttävästi. Tekijöiden aiemman ajopelikokemuksen sekä oman ajopelien harrastamisen tuoman perstuntuman myötä ajelun pitäisi olla myös pelattaa ja viihdyttävää. Rallia ajetaan monenlaisissa maastoissa, ja peli tarjoaa myös erilaisia sääolosuhteita. Auringonpaisteen lisäksi luvassa on ainakin lumipyryä, sadetta, myrskyjä ja sumua. Vaikka peli ei ole vielä lähimainkaan valmis antavat oheiset kuvat hyvää esimerkkiä millaista herkkua on luvassa. Liekö Suomen maaseutua koskaan kuvattu kauniimmin tietokoneen monitorilla?

Teknisesti pelin pitäisi olla huippuluokkaa. Lisensoidut äänisysteemit poislukien kaikki on ohjelmoitu itse. Niin 3D-engine kuin fysiikkajärjestelmä on koodattu käsin, ja ohjelmoija Tatu Blomberg kehaisikin lyhyesti luvassa oleman muun muassa ”hienoimmat partikkeliefektit, realtime-varjot ja kaikki muukin mahdollinen.”

Eikä väitettä kannata epäilläkään, sillä Tatu on julkisuudessa vähemmän tunnettu mutta tietyissä ohjelmoijapiireissä todellisen gurun maineessa oleva koodivelho. Historic Rally Trophy on Tatun toinen PC-peliprojekti. Aiemmin hän työsti kovalla kädellä uusiksi Carts Entertainmentin Thrust, Twist”n Turn-pelin moottoria, mutta teki nyt oman rungon Bugbearin esikoiselle. Tatun ohjelmointiura on kuitenkin yli kymmenen vuoden mittainen. Demoscene-piireistä hänellä on pokaalihyllyllään muun muassa viisi C-64/PC- demokilpailujen ykkössijaa, muun muassa useista Assemblyistä, sekä muutamia kakkos/kolmossijoja, Byterapers, Inc. –ryhmän nimissä. Onpa historian uumenista löydettävissä myös C-64:lle ohjelmoitu mutta julkaisematon räiskintäpeli.

Toimitusjohtaja Janne Alasenpään mukaan peli on hyvällä mallilla ja julkaisu tapahtuu vuoden loppuun mennessä, syksyllä tai viimeistään jouluksi. Julkaisusopimuksen myötä pelin kehitystahti on nopeutunut tuntuvasti. Bugbeariin on palkattu lisää väkeä ja yritys muuttikin juuri kuun vaihteessa uusiin tiloihin. Peliä tekee nyt kymmenkunta väsääjää. Hauskana yksityiskohtana näistä neljä on Byterapers-ryhmän jäseniä, joten pelin ilmestyttyä lieneekin varmaa että siinä piilee runsaasti demosceneen viittaavia ”easter eggsejä”, piilotettuja ominaisuuksia tai graafisia yllätyksiä.

Ainoa pelin kehitykseen liittyvä kysymysmerkki on vanhojen ralliautojen lisensointi. Alunperinhän mukaan kaavailtiin muun muassa Ford Cortina, Fiat 600 ja Morris Mini –autoja, mutta on eri asia kuinka autojen oikeuksien omistajat suhtautuvat. Ovatko lisenssit ostettavissa – tai millä hinnalla. Voi käydä niinkin että aitojen autojen käyttöön ei ole varaa, jolloin tekijät joutuvat urakoimaan rallirässit uusiksi.

Vaikka Bugbear onkin yrityksenä uusi eivät sen taustavoimat ole ensikertalaisia pelibisneksessä. Osalla joukosta on pelialan kokemusta muun muassa Carts Entertainmentsista ja sen epäonnisesta Thrust, Twist”n Turn –pelistä. Tekijät pyrkivät kuitenkin välttämään Cartsilla tapahtuneet virheet, ja toivon mukaan myös julkaisija antaa Bugbearin keskittyä rauhassa pelin huippukuntoon viilaamiseen. Cartsin julkaisija Take2 näet oli vähemmän sympaattinen kokemus, ja jatkuvien muutostöiden johdosta peli viivästyi pahoin eikä ollut lopulta niin hyvä kuin olisi ollut mahdollista.