UUSIMMAT

Arvostelu: American Fugitive on köyhän miehen Grand Theft Auto

28.05.2019 20:00 | Tuukka Hämäläinen

Indiepeli American Fugitivessa pistetään haisemaan amerikkalaisessa pikkukaupungissa 1980-luvulla. Hyviäkin ideoita pelistä löytyy, mutta mielenkiinnoton tarina ja toisteinen sisältö syövät nautinnon kokemuksesta.


Julkaisupäivä: 21.5.2019
Studio: Fallen Tree Games Ltd
Julkaisija: Curve Digital
Saatavilla: PC, Xbox One, Nintendo Switch & PlayStation 4 (testattu)
Pelaajia: 1
Ikäraja: 16
Peliä pelattu arvostelua varten: 3 tuntia


Pikkustudio Fallen Tree Gamesin kehittämä American Fugitive on pintapuolisesti kuin kunnianosoitus ensimmäisille parille Grand Theft Auto -pelille. Yläviistosta kuvakulmasta pelatussa rötöstelypelissä varastetaan autoja, kaahaillaan edesvastuuttomasti ja suoritetaan yksinkertaisia tehtäviä kliseisen jenkkikaupungin tutuilla kaduilla.

Pelkkä tribuutti American Fugitive ei kuitenkaan ole, sillä kehittäjillä on joukko omiakin ideoita. Valitettavasti kokonaisuus tuntuu siitäkin huolimatta hieman ontolta.

American Fugitive heittää pelaajan kostoretkelle Will Rileyn saappaissa. Pikkurikollinen on nimittäin joutunut syytetyksi ja tuomituksi isänsä murhasta, mutta oikea syyllinen on yhä vapaalla jalalla. Virallisen mainostekstin mukaan Riley ”ei ole mikään enkeli, mutta ei myöskään tappaja” – vaikka heti ensimmäisen pelitunnin aikana pikkurikollinen alkaa teurastaa kieroja poliiseja kuin vanha tekijä. Ilmeisesti heitä ei lasketa, eikä muitakaan Rileyn uhreja.

American Fugitive etenee äärimmäisen yksinkertaisesti: nouda tehtävä, lue vähän dialogia, mene johonkin paikkaan, riko lakia ja pakene. Hahmojen välinen dialogi on mukiinmenevää, mutta mitään omaperäistä tarinasta saa etsiä aivan turhaan. Rileyn taustakertomus tuntuu olevan vain tekosyy samankaltaisten tehtävien suorittamiselle.

Peli toimii onneksi valtaosin sujuvasti, vaikka ajamisessa onkin omat ongelmansa. Varhaisten GTA-pelien klassinen, kiinteä kuvakulma on nykypelaajalle jo oikeasti haastava, mutta onneksi kameran voi asetuksista vaihtaa seuraamaan auton perässä. Tästäkin huolimatta ajotuntuma vaatii totuttelua, sillä autot kulkevat melkoista haipakkaa ja eteenpäin näkee vain parin autonmitan verran.

Kun tämä yhdistetään Redrock Countyn harvinaisen kuuliaisiin kansalaisiin, jotka ilmoittavat poliisille pienimmästäkin ajovirheestä, saa pelaaja olla jatkuvasti karistamassa virkavaltaa kannoiltaan. Esimerkiksi lyhtypylvään kaataminen tai toisen auton kolhaiseminen voivat jo tuoda poliisit perään.

Toimivinta pelissä on murtovarkauksien suorittaminen, sillä niihin liittyvät mekaniikat ovat kekseliäitä ja tilanteet käyvät usein jännittäviksi, kun poliisien saapuminen on enää sekuntien päässä. Varkaudet ja varastetun tavaran kanittaminen jaksavatkin alkuun viihdyttää, mutta tämä alkaa muun pelin ohella tuntua pian toisteiselta.

Niukka ja turhan samankaltainen sisältö tuntuukin ensituntien perusteella American Fugitiven pahimmalta kompastuskiveltä. Steam-käyttäjien mukaan pelin tarina tarjoaa 12-14 tuntia pelattavaa, mutta jo parin tunnin aikana tehtävät toistavat itseään, eikä tarinasta jaksa kiinnostua.

Peli sentään näyttää ihan kivalta, etenkin valoefektien osalta, vaikka Redrock County näyttääkin jotenkin ankealta verrattuna Rockstar Gamesin monipuolisiin pelimaailmoihin. Äänimaailma on täysin yhdentekevä, ja vain parin eri taustamusiikin jatkuva toistuminen alkaa herkästi puuduttaa.

American Fugitivea voi suositella vain niille, jotka haikailevat retrotyylistä, yksinkertaista pelattavaa, eivätkä erityisemmin tarinasta perusta. Murtovarkauksien ja hahmonkehityksen kaltaiset, sinänsä hyvät ideat eivät pääse loistamaan, kun kokonaisuus on yksinkertaisesti niin laimea.

AMERICAN FUGITIVE

”American Fugitive on köyhän miehen GTA vailla huumoria.”

Muropaketin uusimmat