Arvostelu: Artifact on loistava korttipeli, jonka elinkaari saattaa silti jäädä hyvin lyhyeksi

10.12.2018 10:00 | Ilari Hauhia

Artifactin suunnitellut Richard Garfield tunnetaan muun muassa Magic the Gatheringin suunnittelijana. Ja se näkyy, Artifact on pelimekaniikkojensa puolesta erinomainen korttipeli. Ikävä kyllä pelin keskeneräisyys ja rahoitusmalli saattavat johtaa siihen, ettei se tule elämään kovinkaan kauaa.


Julkaisupäivä: julkaistu / Studio: Valve, pääsuunnittelija Richard Garfield  / Julkaisija: Valve / Saatavilla: PC / Testattu: PC / Peliä pelattu arvostelua varten: yli 50 tuntia


Kun Valve julkisti Artifactin vuosi sitten Dota 2:n maailmanmestaruusturnaus The International 7:n yhteydessä, ei alku ollut lupaava. Yleisön pettymys purkautui yhtenä pettyneenä huokauksena. Pelimaailma oli jo valmiiksi täynnä korttipelejä, ja Artifact tuomittiin heti kättelyssä ”jälleen yhdeksi Hearthstone-kopioksi”.

Tänä vuonna The International 8:n yleisön reaktio Artifactiin oli jo myönteisempi, kun Gabe Newell lupasi koko turnausyleisölle ilmaisen kopion korttipelistä. Pelimaailma odottikin varovaisen toiveikkaana Artifactin julkaisua. Kenties Dota 2:n ja Counter-Striken kaltaisista esports-lajeista tuttu Valve yltäisi jälleen yhteen jättimenestykseen, tällä kertaa digitaalisten korttipelien saralla.

Ikävä kyllä Artifactin julkaisu on ollut erittäin kivinen. Melkein 18 euron aloitusmaksu oli melkoinen shokki Hearthstonen ja Gwentin tapaisiin ilmaispelattaviin korttipeleihin tottuneille pelaajille, eikä tilannetta paranna se, että Artifactin rahoitusmallia voisi kuvailla sanoin ”maksa, että pääset maksamaan lisää.”

Valven ideana on ollut saada Artifact muistuttamaan oikean elämän keräilykorttipelejä – uusia kortteja on mahdotonta ansaita ilmaiseksi pelaamalla. Sen sijaan kortteja voi hankkia vain ostamalla korttipakkoja, pärjäämällä maksullisissa Gauntlet-turnauksissa tai ostamalla niitä muilta pelaajilta Steam Marketin välityksellä.

Artifactin kaikkien aikojen korkein yhtäaikainen pelaajamäärä on toistaiseksi reilut 60 000 pelaajaa. Julkaisun jälkeen Artifact on menettänyt pelaajia useiden tuhansien päivävauhdilla ja julkaisuhetkellä päivittäinen pelaajamäärä liikkuu 15 000 – 20 000 välimaastossa.

Pelaajakato on hälyttävä ja suuri harmi. Pelimekaniikkojensa puolesta Artifact on nimittäin äärimmäisen koukuttava ja kenties historian paras keräilykorttipeli.

Artifactin pelilauta jakautuu kolmeen linjaan, joista jokaisella pelataan omaa pienpeliä, vaikkakin jotkin taiat voivat vaikuttaa myös useampaan laudan osaan. Pelin voittaa se, joka onnistuu tuhoamaan kaksi vihollisen tornia ensimmäisenä eli voittamaan kaksi linjaa. Pelin voi voittaa myös voittamalla saman linjan kahteen kertaan eli tuhoamalla tornin lisäksi Ancientin.

Kaikki kortit jaetaan neljään väriin: punaiseen, siniseen, vihreään ja mustaan. Pelaajalla on käytössään viisi sankaria, joista suurin osa on tuttuja Dota 2:sta. Taikoja voi käyttää vain, mikäli linjalla on jo valmiiksi saman värinen sankari. Sankaria voi vahvistaa taikojen lisäksi pelikierrosten välillä ostettavilla tavaroilla. Tavaroita puolestaan ostetaan kullalla jota kertyy kun vihollisen kortteja saa tuhottua.

Vaikka Artifactin säännöt voivat ensi alkuun kuulostaa moninmutkaisilta, oppii ne helposti muutaman erän aikana. Monimutkaisuus onkin loppupeleissä erinomainen asia. Hearthstoneen ja Gwentiin verrattuna Artifact tuntuu paljon strategisemmalta kokonaisuudelta. Pelaajan täytyy muun muassa päättää, mille linjoille tämä jakaa resurssejaan, sillä kaikkia kolmea linjaa on vaikea voittaa.

Kuten kaikissa korttipeleissä, kuuluu tietty satunnaisuus myös Artifactiin. Korttien noston lisäksi tuuri vaikuttaa myös siihen, mihin pelatut kortit asettuvat pelilaudalla ja mitä vihollista kohti ne hyökkäävät. Myös osa korteista perustuu satunnaisuuteen. Esimerkiksi Cheating Deathilla on 50 prosentin mahdollisuus pelastaa kuolemassa oleva kortti.

Varsinkin hyökkäyssuunnat ja Cheating Deathin kaltaiset kortit saattavat aiheuttaa välillä turhautumista ja voivat pahimmillaan ratkaista tiukan pelin, mutta satunnaisuuden määrä on loppupeleissä varsin kohtuullinen. Satunnaisuuteen varautuminen kuuluu myös olennaisesti pelistrategiaan, mikä luo omalla tavallaan syvyyttä peliin.

Ottelut ovat usein hyvin tasaisia. Tasaisen pelin loppupuolella eri taikojen combottamisella onnistunut laudan tyhjentäminen tai tornin tuhoaminen ja sitä kautta pelin voitto onkin upea tunne.

Vaikka pelimekaniikat ovat timanttia, vaatii Artifact muuten reippaasti lisähiomista.

Korttien tasapaino on toistaiseksi varsin huonolla tolalla. Etukäteen valmistelluilla korttipakoilla pelattavassa Constructed-tilassa huipputason peleissä nähdään järjestään samoja sankareita, taktiikoita ja taikoja. Varsinkin Axea ja Drow Rangeria pidetään ylivoimaisina kortteina, mikä näkyy myös korttien Steam Marketplace -hinnoissa. Axesta saa toistaiseksi maksaa reilut 10 euroa, vaikkakin hinnat ovat tulleet julkaisun jälkeen reilusti alaspäin, kun pelin hylänneet pelaajat ovat myyneet korttinsa pois.

Tarjolla on myös Draft-pelimuoto. Siinä jokainen pelaaja kokoaa pelejä varten uuden pakan satunnaisista korteista. Draftissa näkee paljon laajempaa valikoimaa kortteja, mutta toisaalta tarjolla olevien korttien satunnaisuus tekee Draftista Constructedia tuuripainotteisemman.

Sekä Constructedia että Draftia pääsee harjoittelemaan ilmaiseksi. Halutessaan vajaan euron pääsymaksulla voi osallistua myös Expert-turnauksiin, joissa pelaajan täytyy voittaa mahdollisimman monta peliä ennen kuin häviää kaksi peliä. Parhaalla 5/2-tuloksella saa palkkioksi kaksi korttipakkaa sekä uuden osallistumistiketin. Kaksi tikettiä ja viisi korttipakkaa kustantavassa Keeper Draftissa pelaajat saavat puolestaan pitää keräämänsä kortit pysyvästi.

Rahoitusmallin lisäksi keskeneräiseltä vaikuttavaan Artifactiin tyytymättömien pelaajien suurin huolenaihe on pelistä puuttuvat ominaisuudet. Toistaiseksi Artifactissa ei ole lainkaan pelin sisäistä chattiä, mikä tekee pelaamisesta varsin yksinäisen kokemuksen.

Artifactista puuttuu myös progressio, sillä tarjolla ei ole lainkaan näkyvään MMR-pistemäärään perustuvaa ladderia, joka kertoisi pelaajalle kuinka hyvä tämä on verrattuna muihin pelaajiin. Valve on tosin kertonut, että progression lisääminen peliin on tällä hetkellä kehityksen ykkösprioriteetti. Artifactissa ei myöskään ole Hearthstonesta tuttuja Daily Questeja tai muuta virikettä, joka pitäisi pelaajat otteessaan.

Jää nähtäväksi, miten Artifactin käy pidemmällä tähtäimellä.

Pelien streamaussuosiolla on nykyään valtava merkitys niiden menestykseen, eivätkä Artifactin muutamassa tuhannessa pyörivät katsojaluvut ole kovin mairittelevia. Valve on luvannut järjestää vuoden 2019 puolella miljoonan dollarin Artifact-turnauksen, jonka luulisi tuovan pelille jonkin verran näkyvyyttä. Mikäli pelaajakato jatkuu nykyisen kaltaisena, on Artifactille kuitenkin vaikea nähdä kovin ruusuista esports-tulevaisuutta.

ARTIFACT

”Artifact on pelimekaniikkojensa puolesta loistava digitaalinen korttipeli, jonka tulevaisuus näyttää silti varsin epävarmalta.”

Keskustelu

Komppaan. Suvereenisti parhaita korttipelejä koskaan. ~100h tullut jo kellotettuakin, mikä täysipäiväisesti töissä käyvältä perheelliseltä ukolta on omasta mielestä melko käsittämätön suoritus.

Tässä listaa ongelmista.

  • No progress of any kind within the game -> nothing to pursue (eg. quests / challenges / ladders / seasons)
  • No rewards at all unless you pay
  • No social interactions (emotes/chat) during the matches
  • No hosted events (eg. friday night pauper)
  • No customization (skins, avatars, card backs etc)
  • No unlockable golden/animated/foil cards (extra collectors element)
  • No in-game statistics
  • No in-game spectator mode
  • No option to play phantom draft vs a friend
  • No in-game community tools (chat, replays etc)
  • Some unbalanced cards
  • Some RNG outcome cards that just aren’t fun
  • Slow / no option for ”auto continue”
  • Extremely tedious to sell cards (unless done to highest buy order, which is often quite bad deal -> in game auction house tools needed)
  • Initial hero RNG is too rampart, allow moving eg. one hero or taking a mulligan?
  • Difficult to get in; even a free demo would help if F2P is still out of reach of viability

Muropaketin uusimmat