Arvostelu: Child of Lightin Nintendo Switch -käännös hyödyntää hienosti konsolin erikoisominaisuuksia

31.10.2018 09:00 | Ilari Hauhia

Child of Light on muutaman vuoden takainen roolipeli, joka hurmasi pelaajat ennen kaikkea upealla käsin piirretyllä graafisella tyylillään, upealla äänimaailmallaan sekä innovatiivisella taistelusysteemillään. Nyt satumainen seikkailu on julkaistu myös Nintendo Switchille.


Julkaisupäivä: julkaistu / Studio: Ubisoft / Julkaisija: Ubisoft  / Saatavilla: Xbox One, PlayStation 4, PC, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Switch  / Testattu: Nintendo Switch / Peliä pelattu arvostelua varten: noin 11 tuntia


Child of Light toi muutama vuosi sitten tuoreen tuulahduksen konsoliroolipelien maailmaan. 2D-maailmassa etenevä roolipelin ja kevyen tasoloikan yhdistelmä on koristeltu upealla käsin piirretyllä graafisella ulkoasulla ja kauniilla äänimaisemalla. Nyt peli on käännetty myös Nintendo Switchille, ja se on edelleen aivan yhtä hurmaava kuin aiemminkin.

Vuoteen 1895 sijoittuvassa ja lastensatua muistuttavassa tarinassa Itävallan herttua menee naimisiin mystisen rakastajattarensa kanssa. Pian tämän jälkeen herttuan tytär Aurora kokee oudon sairaskohtauksen ja näennäisesti kuolee yöuniensa aikana isänsä suureksi suruksi.

Todellisuudessa Aurora ei suinkaan kuollut, vaan herää Lemurian taikamaailmassa, jossa hän tapaa Igniculus-nimisen tulikärpäsen. Kaksikko saa tehtäväkseen pelastaa Lemurian ilkeän yön kuningatar Umbran kynsistä, jotta todellinen hallitsija, valon kuningatar, voisi palata valtaistuimelle.

Tarinaa viedään eteenpäin pelihahmojen välisellä runomuotoon kirjoitetulla dialogilla. Sangen kevyeksi jäävä tarina ei sinällään tarjoa mitään mullistavia yllätyksiä, mutta onnistuu silti sitomaan tapahtumat toisiinsa kelvollisella tavalla.

Child of Light käynnistyy sangen hitaasti. Ensimmäisen tunnin aikana peli voi vaikuttaa melko tylsältä. Tarjolla on vain hyvin helppoa tasoloikkaa ja ”siirrä laatikkoa kiivetäksesi sen päälle”-tasoisia pähkinöitä. Hitaan alun jälkeen Child of Lightin pelimaailma aukeaa kuitenkin kukkaansa, kun Aurora oppii lentämään.

Child of Light tutustuttaa pelaajan myös roolipelin taistelujärjestelmään, joka paranee niin ikään loppua kohden.

Vuoropohjaisessa taistelujärjestelmässä taistelukentän alapuolella sijaitsee palkki, joka on jaettu kahteen osaan: odotus- ja taikomisvaiheeseen. Palkissa näkyy missä järjestyksessä taistelun osapuolet pääsevät toimimaan, sillä valittu taika tai muu toiminto käy toteen, kun pelihahmon merkki ennättää palkin oikeaan reunaan.

Yksinkertaiselta vaikuttava järjestelmä on kuitenkin yllättävänkin taktinen. Mikäli vastustaja iskee taikomisvaiheessa olevaa pelihahmoa, peruuntuu tämän valmistelema taika tai isku. Eri toimintojen valmistelu kestää eri pituisia aikoja, mikä mahdollistaa strategioinnin. Tarkoituksena on päästä perumaan vastustajien hyökkäykset, mutta saada omat taiat perille saakka. Lisäksi vastustajia voi hidastaa häikäisemällä näitä Igniculuksen avulla.

Taistelu voi tuntua alussa hieman pitkäveteiseltä, mutta se näyttää todelliset kyntensä muutaman pelitunnin jälkeen. Kun Auroran ryhmään on liittynyt uusia ystäviä, voi näitä kierrättää taistelussa vapaasti. Tällöin jokaisen pelihahmon vahvuuksia pääsee käyttämään tehokkaasti. Hyväntahtoinen narri tulee parantamaan vahingoittuneen kaverinsa, kun taas parrakas velho voi tuhota sähkölle alttiit viholliset salamaniskulla.

Roolipelille tyypillisesti voitetuista kamppailuista palkitaan kykypisteillä, joiden avulla pelihahmot saavat käyttöönsä paranneltuja ja kokonaan uusia kykyjä.

Iloisena yllätyksenä Child of Lightin Nintendo Switch -käännöksessä on hyödynnetty konsolin erikoisominaisuuksia. On jo sinällään loistavaa, että kehuttua roolipeliä pääsee pelaamaan Switchin avulla milloin ja missä tahansa. Sen lisäksi Switch-versio mahdollistaa lokaalin yhteispeluun. Konsolista irtoavien Joy-Conien avulla toinen pelaaja voi ohjata Auroraa, toinen puolestaan Igniculusta.

Toiminnon ansiosta jo valmiiksi graafisesti ja teemaltaan satumainen Child of Light on loistava peli myös lasten kanssa pelattavaksi. Igniculuksen ohjaaminen on sangen helppo, mutta silti tarpeellinen tehtävä, joka saa hymyn nousemaan junioreiden huulille.

Yksinpelaaja voi puolestaan Switchin kosketusnäytön avulla pyöritellä Igniculusta ympäri pelikenttää, mikä voi tuntua helpommalta tattiohjaukseen verrattuna. Kosketusnäyttöä voi käyttää myös inventaarion hallitsemiseen. Ikävä kyllä Child of Lightin ruudunpäivitysnopeus laskee silloin tällöin melkoiseksi mateluksi, mutta onneksi ongelmat ovat sangen harvinaisia.

Kokonaisuudessaan reilut 10 tuntia kestävä Child of Light on Switchillä edelleen loistava ja sopivasti massasta erottuva roolipeli. PC:ltä ja muilta konsoleilta tuttu graafinen tyyli on saatu kaikessa kauneudessaan käännettyä myös Nintendo Switchille.

Vaikka Child of Light ei veisikään mukanaan ensimmäisestä minuutista lähtien, kannattaa sille silti antaa mahdollisuus. Tarinalla on jälleen onnellinen loppu ja peli puhkeaa todellisudeen kukkaansa vasta parin tunnin pelaamisen jälkeen.

CHILD OF LIGHT (SWITCH-VERSIO)

”Satumaisen Child of Lightin Nintendo Switch -käännös hyödyntää hienolla tavalla konsolin erikoisominaisuuksia.”