Uusimmat

Arvostelu Crash Bandicoot 4 on kyllä hyvä peli, mutta myös liian vaikea ja vähän ajastaan jäljessä

09.10.2020 09:00 Tuukka Hämäläinen

Crash Bandicoot 4: It’s About Time tarjoaa monille pelaajille varmasti juuri sitä, mitä he Crashilta toivovatkin. Näyttävä tasohyppely osaa kuitenkin olla turhauttavan vaikea, eikä pelisuunnittelua ole mietitty kaikilta osin ihan loppuun asti.


Julkaisupäivä: 2.10.2020
Studio: Toys for Bob
Julkaisija: Activision
Saatavilla: Xbox One, PlayStation 4 (testattu)
Pelaajia: 1-4 (offline-moninpeli)
Ikäraja: 12
Peliä pelattu arvostelua varten: 6 tuntia


Crash Bandicoot on viimeinkin tehnyt todellisen comebackin. Uusintaversioita Crash Bandicoot N. Sane Trilogy (2017) ja Crash Team Racing Nitro-Fueled (2019) seuraava Crash Bandicoot 4: It’s About Time on siis täysmittainen, uusi Crash-peli, ja nimeään myöten Naughty Dogin alkuperäisten pelien perillinen.

Valinta seurata vuosina 1996-1998 ilmestyneitä Crash-pelejä ja jättää huomiotta kaikki sen jälkeen sarjassa ilmestyneet pelit on vähän erikoinen, mutta se näyttää iskevän sopivasti vanhojen pleikkaripelaajien nostalgiahermoon. Pääasiassa Toys for Bob -studio onnistuukin palauttamaan vanhojen pelien hengen, vaikka huomattavia uudistuksiakin mukana.

Crash Bandicoot 4:ssä pussimäyrät Crash ja Coco lähtevät jälleen pelastamaan maailmaa. Tällä kertaa päästään seikkailemaan useissa eri ulottuvuuksissa, pelaamaan muillakin hahmoilla, sekä käyttämään hetkittäin myös uusia erikoiskykyjä, kuten ajan hidastamista. Tasosuunnittelussa kaikki vanhat temput otetaan käyttöön jääkarhulla ratsastamista ja pakenemiskohtauksia myöten, mutta kehittäjät lisäävät myös joukon uusia ominaisuuksia, kuten liianeja ja putkilla liukumista.

Merkittävin uudistus vanhoihin Crasheihin verrattuna on se, että peliä voi pelata joko elämillä tai ilman. Tämä tarkoittaa siis kahta vaihtoehtoista pelimoodia, joista toisessa on rajattomat elämät ja kuolemalaskuri. Molemmissa kuitenkin keräillään hedelmiä, timantteja ja laatikoita tuttuun tapaan, eli toinen moodi tarjoaa vain lisähaastetta.

Crash Bandicoot 4 tarjoaa myös huomattavan runsaasti pelattavaa. Päätasoja kerrotaan olevan 43, lisätasoja 21, ja lisäksi tarjolla on sivuhahmoilla pelattavia bonus-tasoja, ja kaikki päätasot voi myös pelata vaihtoehtoisessa N.Verted-tilassa, joka tarjoaa jälleen uutta kerättävää ja saavutettavaa. Tekemistä siis riittää.

Kampanjaa voi pelata myös kaverin kanssa Pass N. Play -asetuksella, ja lisäksi tarjolla on erillisiä moninpelihaasteita. Valitettavasti moninpeli toimii vain paikallisesti, eli verkon kautta peliä ei pelata.

Crash Bandicoot 4 tarjoaa paljon lisähaastetta sitä kaipaaville. On kuitenkin harmi, että myös pääpeli on tehty tarpeettoman vaikeaksi. Toki Crash-pelit ovat aina tarjonneet haastetta, mutta Crash 4:n tietyn kohtaukset tuntuvat silkalta pelaajien kiduttamiselta. Huomattavaa on myös, että monet boss-tasot ovat paljon helpompia kuin perustasot.

Toki tarkkaa tasohyppelyä vaativat kohdat ovat pelaajasta kiinni, ja kaikkien taitotaso ja refleksit eivät vain riitä. Itseäni alkoi tässä suhteessa turhauttaa pikemminkin pelisuunnittelu, joka tuntuu vähän arkaaiselta. Suurimmissa osissa tasoista on nimittäin vain yksi tapa edetä, eli joka ainoan hypyn, esteen ja vihollisen kohdalla pitää onnistua juuri tietyllä tavalla.

Siinä missä pelit nykyisin tarjoavat useimmiten liikkumavaraa ja erilaisia tapoja edetä, on Crash Bandicoot 4 tiukasti vanhan koulukunnan peli. Jos jokin kohta on ylitsepääsemätön, pelaaminen jää siihen. Omalta osaltani voin allekirjoittaa, että kun peli tuntuu liian vaikealta, se alkaa lähinnä turhauttaa ja ärsyttää. Lopulta en nauttinut pelikokemuksesta enää lainkaan, vaikka pääsinkin tasoja eteenpäin tarpeeksi kauan hinkkaamalla.

On harmittavaa, että pelisuunnittelun uudistukset ovat jääneet vain uusiin erikoiskykyihin, eikä pelitapaa ole lavennettu.

Jos Crash Bandicootin varhaisseikkailut ovat yhä mieleesi ja kaipaat lisää samaa, on Crash Bandicoot 4 ehdottomasti ostamisen arvoinen. Se on myös piirrostyyliseksi lastenpeliksi huomattavan kaunis ja dynaaminen, etenkin välivideoissa ja toimintakohtauksissa.

Itse olisin kuitenkin toivonut peliltä laajempia uudistuksia. Naughty Dogin klassikkotrilogian seuraaminen yli 20 vuotta myöhemmin kääntyykin tavallaan Crash Bandicoot 4:ää vastaan – peli luottaa niin paljon vanhaan, että se tuntuu vanhentuneelta.

CRASH BANDICOOT 4: IT’S ABOUT TIME

”Crash Bandicoot 4 on vanhan liiton tasohyppely hyvässä ja pahassa, mutta varmasti ainakin nostalginen.”

Tuukka Hämäläinen

"Olen kirjailija ja toimittaja, joka on avustanut Muropakettia vakituisesti vuodesta 2016 alkaen. Juttuja kirjoittelen pääasiassa pelipuolelle, mutta myös leffapuolella voi nimeni näkyä. Pidän eniten seikkailupeleistä, joissa voi edetä hiippailemalla, enkä koskaan lakkaa puhumasta Jurassic Parkista ja Metal Gear Solidista. Olen vannoutunut konsolipelaaja, jonka suosikkipelejä ovat esimerkiksi Outer Wilds, Death Stranding ja The Last of Us Part II."

Muropaketin uusimmat