Arvostelu | Horizon Zero Dawn voisi olla upea kokemus myös PC:llä, mutta yksi epäkohta verottaa arvosanaa ikävästi

13.08.2020 09:00 | Ilari Hauhia

PlayStation 4:lle vuonna 2017 ilmestynyt Horizon Zero Dawn on yksi konsolin kehutuimmista peleistä ja upea avoimen pelimaailman kokemus. Peli on vielä muutamaa vuotta myöhemminkin hieno kokemus, mutta uuden PC-käännöksen tekninen toteutus ei silti saa aivan puhtaita papereita.


Julkaisupäivä: 7.8.2020
Studio: Guerrilla
Julkaisija: PlayStation Mobile, inc
Saatavilla: PC (Window, testattu) & PlayStation 4
Pelaajia: 1
Ikäraja: 18
Peliä pelattu arvostelua varten: noin 6 tuntia (läpäisty PlayStation 4:llä)


Myönnettäköön heti alussa, että Horizon Zero Dawn oli jo entuudestaan yksi kaikkein aikojen suosikkipeleistäni. Aloyn seikkailu scifi-dinosaurusten ja muiden robottiolioiden täyttämässä maailmassa on loistava, kaunis ja upea kokemus, jota myös PC-versioon kuuluva The Frozen Wilds -lisäosa täydentää hienosti.

Tämä arvostelu keskittyy Horizon Zero Dawnin tuoreeseen PC-käännökseen pääosin teknisestä näkökulmasta. Pelistä muuten kiinnostuneiden kannattaa lukea kolmen ja puolen vuoden takainen arviomme alkuperäisestä PlayStation 4 -versiosta.

LUE MYÖS: Arvostelu: Horizon Zero Dawn on hyvää scifiä ja uskomattoman kaunis peli

Horizon Zero Dawnissa ihmiskunta on kutistunut pieniksi heimoiksi, ja luonnontilaan palannutta maapalloa hallitsevat jättiläisrobotit. Tapahtumien keskiössä on Aloy, Nora-heimosta jo syntyessään karkotettu nainen, joka lähtee selvittämään oman menneisyytensä sekä koneolentojen keskuudessa leviävän korruption salaisuuksia.

Horizon Zero Dawnissa kiinnostaviin pelimekaniikkoihin, mukaansa tempaavaan juoneen ja avaraan avoimeen pelimaailmaan on yhdistetty grafiikat, jotka ovat pelien kaikkien aikojen parhammistoa. Juuri siksi odotin Horizon Zero Dawnin PC-käännöstä kovasti – ehkäpä jo ennestään silmiä hivelevästä pelistä nähtäisiin vieläkin kauniimpi versio?

Noh, vastaus on kyllä ja ei.

Kun Horizon Zero Dawnin PC-version avaa ensimmäisen kerran, kannattaa varautua odottelemaan, sillä peli ajaa koneella suorituskykymittauksen, jolla se määrittelee käytössä olevalle koneelle sopivat grafiikka-asetukset. Suorituskykymittaus kestää noin 20-30 minuuttia. Sen antamat tulokset ovat varsin konservatiivisia, sillä esimerkiksi omalla kohtuullisen tehokkaalla pelikoneellani (AMD Ryzen 2600X, Nvidia RTX 2070, 16GB RAM) suositeltiin medium- ja high -luokan asetusten yhdistelmää.

Asetuksia pääsee onneksi säätämään myös käsin, ja Horizon Zero Dawnin PC-versio tarjoaa kattavat grafiikka-asetukset. Niissä medium-tasoksi on määritetty suunnilleen PlayStation 4 Pron graafista ilmettä vastaava laatu.

Säätövaraa ”PS4-tasosta” riittää runsaasti ylöspäin, mutta samalla myös fps tippuu nopeasti. Omalla pelikoneellani korkeimmilla Ultra-asetuksilla ja 1440p-resoluutiolla saavutettiin noin reilun 60fps keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus, mutta useissa kohdissa ruudunpäivitysnopeus tipahteli jopa alle 50fps lukemiin. Mittarina käytettiin Steamin omaa fps-mittaria.

Peli myös kaatui muutamaan otteeseen.

Ultra-asetuksilla peli näyttää kieltämättä kauniilta, mutta graafisista asetuksista kannattaa silti karsia, ellei käytössä ole aivan huipputehoinen pelikone. Monet paljon suorituskykyä vaativat parannukset eivät nimittäin ole kovinkaan huomattavia oikeasti pelimaailmassa seikkailtaessa.

Grafiikka-asetusten hyvänä puolena Horizon Zero Dawn tukee useita erilaisia näytön kuvasuhteita ja myös ultrawide-näyttöjä. Myös näkökenttä eli FOV on säädettävissä 70 ja 100 väliltä, siinä missä alkuperäisessä Horizon Zero Dawnissa FOV oli lukittu ainakin omasta mielestä liian putkimaiseen 70 asteen arvoon.

Myös välivideoissa näyttää tapahtuvan kummia, eikä hahmojen animaatio näytä kovin luontevalta. Digital Foundry löysikin kattavassa analyysissaan syyksi sen, että kasvojen animaatiot toimivat korkeintaan 30fps ruudunpäivitysnopeudella, pelin varsinaisesta ruudunpäivitysnopeudesta huolimatta. Samaa ongelmaa tavataan myös pelin sisällä kasvillisuuden kanssa.

Horizon Zero Dawn on pelattavissa kelvollisesti hiirellä ja näppäimistöllä, mutta ainakin itse pidän pelistä silti huomattavasti enemmän peliohjaimella pelattuna. Peli onneksi tunnisti peliohjaimen ilman ongelmia, joten lopullinen laitteistovalinta on pelaajan harteilla.

Kokonaisuudessaan Horizon Zero Dawnin PC-käännös on kelvollinen, mutta jättää silti toivomaan enemmän. Jos käytössä on kohtuullisen tehokas pelikone ja välillä tipahteleva ruudunpäivitysnopeus ei haittaa, ei Horizon Zero Dawnin PC-versiossa ole sen suurempaa vikaa ja pelistä voinee nauttia täysin rinnoin. Lisäksi Guerrilla Games on luvannut parannella pelin optimointia jälkeenpäin.

Toisaalta käyttäjäkokemuksia internetin foorumeilta lukiessa monilla hieman heikkotehoisempia koneita omistavilla pelaajilla on näyttänyt olevan suurempiakin ongelmia pelin pyörittämisen kanssa.

Jos Horizon Zero Dawn on jäänyt kokematta PlayStation 4:llä, on sen PC-käännös ehdottomasti kokeilemisen arvoinen, eivätkä pienet tekniset ongelmat syö kaikeksi onneksi pelin taikaa liian pahasti. Jos taas pelin omistaa jo valmiiksi PlayStation 4:llä, ei sitä välttämättä kannata hankkia erikseen enää PC:lle. Alla olevaa arvosanaa onkin laskettu PC-version teknisen toteutuksen vuoksi. Ilman teknisiä ongelmia pelille antamani arvosana olisi edelleen täydet viisi tähteä.

HORIZON ZERO DAWN (PC)

”Horizon Zero Dawn on upea peli myös PC:llä, mutta teknisesti sen toteutus olisi voinut olla hiotumpi.”