Uusimmat

Arvostelu: Nyt ei ole enää kenelläkään kivaa – Micro Machines: World Seriesin olisi voinut jättää tekemättä

25.07.2017 08:13 Niklas Isberg

Micro Machines: World Series

Legendaarinen Micro Machines -sarja herättää lähes jokaisessa vanhemman sukupolven pelaajassa tuntemuksia. Pikkuautoilla kilvoittelu on rentoa ja hauskaa, ja sen tapaista rallattelua kaivataan myös nykykonsoleille. Codemasters on onneksi päättänyt julkaista pitkäikäiselle sarjalleen jatkoa Micro Machines: World Series -nimeä kantavan yksilön muodossa. Uudistus olisi kuitenkin saanut jäädä tekemättä.


Julkaisupäivä: julkaistu / Tekijä: Codemasters, Just Add Water  / Julkaisija: Codemasters  / Saatavilla: PC, PlayStation 4, Xbox One  / Testattu: PlayStation 4 / Laitevaatimukset: PC Windows 7 64-bit tai uudempi, AMD FX /  Intel Core i3 -prosessori, 4 Gt muistia, GT 440 / AMD HD 5570 -tasoinen näytönohjain
  / Pelaajia: PC Windows 7 64-bit tai uudempi, AMD FX /  Intel Core i3 -prosessori, 4 Gt muistia, GT 440 / AMD HD 5570 -tasoinen näytönohjain / Ikäraja: 7


World Series -lisänimi tarkoittaa käytännössä kisaamista koko maailman kanssa. Varsinainen yksinpeli on päätetty jättää lähes kokonaan pois, ja kaasuttelu tapahtuu joko netissä tai samalta sohvalta käsin. Valittavana on kolme muotoa: kisa, eliminointi sekä taistelu. Vaihtoehdoista hauskin on ehdottomasti perinteinen muita pelaajia vastaan ajaminen, joka kuitenkin kärsii ontuvasta toteutuksesta.

Koska kyseessä on pääasiassa netissä tapahtuvaa ilottelua, toivoisi kisaamisen toimivan sutjakkaasti. Toteutus on harmillisesti päinvastainen. Micro Machines: World Series arpoo session sattumanvaraisesti, joten muun muassa palvelimen sijaintiin ei voi mitenkään vaikuttaa. Hyvin usein käykin niin, että päristelyn päämaja sijaitsee esimerkiksi Pohjois-Amerikassa. Verkon tukkoisuus aiheuttaa jumalatonta nikottelua ja kummallisia harppauksia.

Pelikavereiden tiputtua linjoilta kuskit korvaantuvat tekoälyllä, joka ei ole onneksi täysin voittamaton. Tietokoneen kanssa kurvailu tuntuu silti hieman tylsältä, minkä vuoksi verkkopuolen soisi toimivan jouhevammin.

Micro Machines: World Series

Lainahöyhenissä

Tavallisen kisailun vastapainoksi Micro Machines: World Series tarjoaa eliminointi- ja taistelumuodot, joissa leluautojen herruudesta painitaan eri tavalla. Eliminointi pyörii samalla kaavalla kuin kisakin, mutta ideana on pysyä koko ajan jonon kärjessä. Ajan kuluessa näkymä lähenee, jolloin ruudun ulkopuolelle jääneet kisailijat pamahtavat tuusan nuuskaksi. Ajaminen käy nopeasti hankalaksi, sillä etäisyys kamerasta on aika pieni. Selviytyäkseen ja pärjätäkseen onkin syytä opetella radat ulkoa ja kaahata virheettömästi.

Taistelumuoto pyörii lipunryöstön ympärillä. Autokohtaiset aseet sekä overwatchmaiset ultimatet toimivat apuna tantereella. Tapot kasvattavat mittaria, jonka täyttyessä voi käyttää tehokkaan superiskun. Aseiden voimakkuuksissa on isoja eroja, ja esimerkiksi Cobra HISS ja tankki pystyvät tuhoamaan vastustajansa muita nopeammin. Kilpasisariinsa verrattuna ilmatyynyaluksen pyssyt tuntuvat mitättömiltä.

Micro Machines: World Series lainaa yleisesti ottaen paljon Overwatchilta. Matseissa pärjääminen nostaa tasoja ylöspäin, mikä palkitaan mysteerilaatikolla. Boksin sisältö on kuitenkin yhdentekevää, sillä se koostuu lähinnä autojen uusista maalipinnoista ja erilaisista voitonhuudahduksista. Tasojen kerääminen ei yksinkertaisesti tunnu kovin palkitsevalta. Mysteerilaatikon lisäksi mukana ovat myös viikoittain vaihtuvat haastetehtävät sekä ranked-matsit, kunhan vain ensiksi jaksaa hakata itsensä tasolle kymmenen.

Micro Machines: World Series

Eiköhän se ollut sitten siinä

Codemasters on selkeästi halunnut tuoda Micro Machinesin nykyaikaan lisäämällä uusia jippoja, jotka puuttuivat sarjan vanhemmista osista. V4:ssa nähdyt maasta poimittavat aseet tekevät paluun myös World Seriesissa. Tavallisen kisan aikana voi kiusata kanssapelaajia erilaisin asein, jotka tekevät itse ajamisesta melkein toissijaista. Kaverit tuhoutuvat suhteellisen helposti muutamasta iskusta, mikä tiputtaa nopeasti kärkikahinoista pohjalle.

Aseiden eroavaisuudet ovat pieniä. Pommeja voi heittää takapuskurissa roikkuviin, nuolet nakuttavat peltiä nopealla tahdilla ja vasara pamauttaa edessä ajavan auton palasiksi. Tussareiden olemassaolo ei juuri haittaa, mutta vaihtoehto kytkeä ne pois päältä olisi ollut mukava. Kisailu olisi ollut ehkä mukavampaa ilman aseita, vaikka eliminointimuotoon ne sopivatkin.

Useiden pienten ongelmien vuoksi Codemastersin rakastettu sarja on tainnut tulla tiensä päähän. Micro Machinesille ominainen hauskuus jää vaillinaiseksi, vaikka se näyttää ja kuulostaakin juuri siltä kuin kuuluu. Nykyisessä tilassaan Micro Machines: World Seriesia ei juuri voi suositella. Toivottavasti tekijätiimi aikoo ryhtyä toimenpiteisiin, sillä uusin peli tuskin houkuttelee sarjan uskollisimpiakaan faneja mukaansa.

 

MICRO MACHINES WORLD SERIES

”Legendaarisen bilepelisarjan ylösnousemus muuttui Micro Machines: World Seriesin myötä kuoppajaisiksi – eihän tämä ole millään tapaa hauskaa.”

Jukka O. Kauppinen

Muropaketin uusimmat