Arvostelu | Maid of Sker on ristiriitainen kauhupeli, joka haaskaa PS5:n mahdollisuudet ja sotii itseään vastaan

26.05.2021 09:00 | Tuukka Hämäläinen

Kauhupeli Maid of Skerissä riittää tunnelmaa, mutta itse pelaaminen on joko turhauttavan helppoa tai ylivaikeaa. Päivitetyn version Challenge Mode vaihtaa hiiviskelyn räiskintään yllättävän onnistuneesti.


Julkaisupäivä: 26.5.2021
Studio: Wales Interactive
Julkaisija: Wales Interactive
Saatavilla: PlayStation 5 (testattu), PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X/S, PC, Nintendo Switch
Pelaajia: 1
Ikäraja: 18
Peliä pelattu arvostelua varten: 5,5 tuntia


Wales Interactiven kauhupeli Maid of Sker ilmestyi alun perin männäsukupolven alustoille viime vuonna, eikä mitenkään ylistävien arvioiden saattelemana. Nyt on kuitenkin uuden sukupolven käännöksen vuoro, ja oman versionsa saavat PlayStation 5 ja Xbox Series X/S -konsolit.

Maid of Skerillä on mainiot ainekset kauhutarinaan. Walesilaiseen kansantaruun ja Skerin kuuluisaan kummitustaloon perustuva tarina heittää pelaajan tutkimaan mainittua kartanoa 1800-luvun lopulla. Päähenkilö on Thomas Evans, joka lähtee pelastamaan rakastettuaan Elizabethia, jonka isä pitää häntä vankina Skerin kartanossa. Isällä on suunnitelmana avata uudelleen kartanossa toiminut hotelli, ja Elizabethilla on tärkeä rooli hänen suunnitelmissa. Kuten arvata saattaa, kaikki ei ole aivan sitä miltä vaikuttaa.

Maid of Skerin tarina on ehtaa goottikauhua, ja pelissä onkin parhaimmillaan vahva tunnelma. Kartano on tummanpuhuva ja uhkaava ympäristö, ja maisemat synkän kauniita, mitä korostavat uudella sukupolvella oikein nätit valoefektit.

Valitettavaa onkin, että pelillisesti Maid of Sker ei ole kummoinenkaan kokemus.

Wales Interactiven selviytymiskauhu on tuttu yhdistelmä hiiviskelyä ja pulmanratkontaa, joka etenee lähes lineaarisesti eri pelialueiden välillä. Thomas ei osaa taistella, joten pelin sokeita vihollisia täytyy vältellä ja paeta. Pääasiassa tämä on tolkuttoman helppoa, ja jos on koskaan hiiviskellyt yhdessäkään pelissä, tulee hitaat viholliset helposti välttäneeksi. Ja jos pidättää hengitystä oikealla hetkellä, Thomas voi hiipiä vaikka aivan vihollisen vierestä kapealla käytävällä.

Loppupuolella peliä seuraa kuitenkin äkkikäännös, jossa hiippailun sijaan täytyy paeta vahvaa vihollista pitkän peliosuuden ajan. Tässä kohtaa itseltäni paloi hermot Maid of Skerin ohjausjärjestelmään. Thomas ei ole mikään atleettinen kaveri, ohjaustuntuma on juostessa tahmea ja ahtaissa tiloissa jää helposti jumiin. Kun tähän yhdistetään ainoastaan tietyissä huoneissa toimiva, manuaalinen tallennusjärjestelmä, seuraa väistämättä samojen kohtausten tahkoamista uudelleen ja uudelleen.

Turhauduttuani juoksenteluun, aloitin koko pelin alusta Safe Modessa, jossa viholliset ja kuolema on kokonaan poistettu. Tämä paljastuikin olevan paljon parempi tapa nauttia koko pelistä. Safe Mode säikäyttelee pelaajaa kyllä pari kertaa, mutta käytännössä peli muuttuu kävelysimulaattoriksi, jossa voi keskittyä tarinaan, pulmatehtäviin ja aavemaiseen tunnelmaan.

Safe Modella tosin ennestään lyhyt peli typistyy entisestään, mutta parempi sekin kuin taistella kankeaa ohjausta vastaan. Täytyy myös sanoa, että pelin viholliset eivät ole tippaakaan pelottavia edes pelaajaa jahdatessaan. Niitä ei siis tule ikävä.

Pääpelin ohella tuoreesta konsolikäännöksestä löytyy Challenge Mode, joka sisältää nimensä mukaisesti erilaisia haasteita. Tämä pelimuoto on melkoinen yllätys, sillä hiiviskelypeliin on jälkikäteen lisätty täysin toimivat FPS-räiskinnän mekaniikat ja liuta aseita.

Haasteissa siis räiskitään pelistä tuttuja vihollisia Skerin kartanossa, tavoitteena tietysti selvitä hengissä. Challenge Mode tuntuu kuin toiselta peliltä, jossa ei tasojen ohella ole paljon yhteistä pääpelin kanssa. On tavallaan harmi, ettei räiskintää ole yhdistetty tarinalliseen päämoodiin. Näin olisi saanut luotua kiehtovalla tavalla erilaisen version pelistä.

Kokonaisuudessaan Maid of Sker on menettelevä kauhukokemus, joka kelpaa varmaankin lajityypin ystäville, mutta tuskin houkuttelee moniakaan kauhua vältteleviä pelaajia puolelleen. Se tarjoaa kuitenkin ihan kelvon tarinan, jonka alun perusteella en kieltämättä arvannut ollenkaan, mihin suuntaan se etenee. Ainakin Safe Modella sitä voi suositella myös niille, jotka eivät selviytymiskauhusta perusta.

Pikkuseikkana olisi mukavaa, jos myös Thomas puhuisi pelin dialogikohtauksissa. Repliikkejä ei ole tuhottoman paljon, ja myös Elizabeth on täysin ääninäytelty hahmo, joten miksei sitten Thomaskin puhuisi. Jos pelihahmo reagoisi pelin tapahtumiin ja vaikka puhuisi joskus itsekseen, se toisi helposti enemmän eloa ja persoonaa koko pelikokemukseen.

PS5-versiosta sanottakoon, että valoefektien ohella en huomannut mitään erityistä uuden sukupolven vaikutelmaa. Thomasin askelet tuntuvat DualSense-ohjaimessa ihan kivasti, mutta efekti voisi varmaan toimia samoin muillakin ohjaimilla.

MAID OF SKER

”Maid of Sker tarjoaa pätevää goottikauhua, jonka pelattavuus laahaa kertomuksen perässä.”