Arvostelu: Summer in Mara on letkeä kesäpeli, jonka parissa ei pulssi pääse nousemaan

24.06.2020 09:00 | Tuukka Hämäläinen

Indiepeli Summer in Mara päästää auttamaan trooppisen saariston asukkaita ja kasvattamaan kurpitsoja. Peruspalikat ovat kunnossa, mutta lapsekas ja hyväntahtoinen peli  ei valitettavasti nouse keskinkertaista kokemusta kummemmaksi.


Julkaisu: 16.6.2020
Studio: Chibig
Julkaisija: Chibig
Saatavilla: PC (testattu), Nintendo Switch (PlayStation 4 ja Xbox One tulossa)
Pelaajia: 1
Ikäraja: 7
Peliä pelattu: 6 tuntia


Aurinkoa, merta ja lokkien kirkunaa. Ja puhuva simpukkaolento. Kaikki kesän merkit ovat läsnä Summer in Marassa, joka on suunniteltu läpeensä rennoksi pelikokemukseksi.

Chibig-studion indiepeli on selvästi suunnattu ensisijaisesti nuoremmalle yleisölle, mutta se voi viihdyttää välipalana ja kesäviihteenä vanhempaakin pelaajaa. Aina ei jaksa metsästää hirviöitä, ohjastaa sotajoukkoja tai ampua vastustajia päähän. Joskus tekee mieli vaan viljellä auringonkukkia, etsiä pulloposteja merellä ja rakentaa uutta laituria.

Summer in Mara sijoittuu nimensä mukaisesta Maran valtakuntaan, joka muistuttaa trooppista saaristoa. Päähenkilö on nuori Koa-tyttö, jonka hyväntahtoinen Yaya Haku pelastaa jo pikkulapsena haaksirikosta. Vuosia myöhemmin Yaya on kuollut, ja arvoituksellinen Napopo-olento saapuu Koan kotisaarelle pyytämään apua. Ei auta muu kuin korjata vene ja lähteä suuremmalle saarelle etsimään vastauksia menneisyyden arvoituksiin.

Tarina muodostaa kertomuksen raamit, ja pelistä löytyy kaikkiaan yli sata tarinallista tehtävää pelaajan suoritettavaksi. Käytännössä pelaaminen noudattaa hyvin yksinkertaisia kaavoja: puhu kauppiaalle, kasvata viisi kurpitsaa, myy ne toiselle hahmolle, osta rahalla jotakin ja niin edelleen.

Tehtävien suorittaminen tuntuukin välillä ikävästi vain paikasta toiseen juoksemiselta. Fast Travel -järjestelmä vaatii pelimaailmassa valuuttaa, joten ainakaan ensimmäisten tuntien aikana siihen ei viitsi sijoittaa. Hitaasti avautuva pelimaailma tarjoaa sitten uusia saaria tutkittavaksi, eli tekemistä löytyy.

Summer in Mara ei ole mitenkään huono peli, mutta sitä vaivaa ikävä keskinkertaisuuden tunne. Peli ei oikein erotu massasta edukseen sen paremmin tarinan kuin pelattavuudenkaan ansiosta, ja pienet bugit ja pelisuunnittelun särmät saavat välillä turhautumaan. (Miksi esimerkiksi laiturille ei voi nousta suoraan vedestä? Miksi pitää uida rannalle asti?)

Mitään erityistä jännitettä pelissä ei myöskään ole, mikä on samaan aikaan hyvä ja huono asia. Koa kyllä väsyy ja nälkiintyy, eli pelihahmon pitää syödä ja levätä, mutta perustarpeet on helposti tyydytetty, eikä niiden laiminlyönnillä ole mitään vakavia seurauksia. Muuten peli on niin letkeä, että huonona päivänä se voi jopa ärsyttää.

On tietysti kivaa, että tarjolla on rentoa pelattavaa, mutta silloin kaivataan vetävämpää tarinaa tai pelaajan omia tavoitteita. Kotisaarella voi tietysti päättää rakentaa monipuolisen kasvimaan ja istuttaa vaikka metsää, mutta saaren edistäminen edellyttää uusien työkalujen avaamista tarinan edetessä. Simulaattorimaisista piirteistä huolimatta Summer in Mara on siis jokseenkin lineaarinen peli.

Parasta koko kokemuksessa on kenties Summer in Maran lempeys. Pelissä yritetään auttaa ihmisiä ja ratkaista konflikteja, ja luonnon resurssejakin käytetään kestävällä tavalla. Pelissä esimerkiksi kierrätetään roskia, ja Yaya Haku opettaa jo alkupelistä istuttamaan puita sitä mukaa kun niitä hakataan.

Summer in Mara onkin läpeensä hyväntahtoinen ja herttainen kokemus. Se ei nouse erityiseksi oikein miltään osin, mutta ainakaan siitä ei jää mitään hampaankoloon.

(Summer in Marasta on tarjolla PC:lle myös ilmainen demo, joka päästää pelaamaan pelin prologin.)

SUMMER IN MARA

”Summer in Mara on perusteiltaan liiankin simppeli peli, jonka tunnelma on lämmin kuin kesäinen tuuli.”