Arvostelu: Tiedettä tihkuva Beyond Blue on täysin ainutlaatuinen peli, josta tuskin tulee suuren yleisön suosikkia

15.06.2020 09:00 | Tuukka Hämäläinen

Valtameren syvyyksiin sukeltava Beyond Blue on omalaatuinen peli, joka saa todellisen maailman tuntumaan yhtä kiehtovalta kuin lukemattomien scifi-seikkailujen kuvitteelliset planeetat. Tarina jää valitettavan lyhyeksi, mutta peli ei onneksi ole hinnalla pilattu.


Julkaisu: 11.6.2020
Studio: E-Line Media
Julkaisija: E-Line Media
Saatavilla: Xbox One (testattu), PlayStation 4, PC, (Switch tulossa)
Pelaajia: 1
Ikäraja: 3
Peliä pelattu: 3,5


Indiestudio E-Line Media herätti huomiota vuonna 2014 julkaistulla tasohyppelyllään Never Alone, joka voitti muun muassa parhaan esikoispelin BAFTA-palkinnon. Kiehtovalla tavalla dokumentaarinen peli kertoi Alaskan alueen alkuperäiskansan inupiatien kansantarun ja päästi samalla näkemään, kuinka elävästä kulttuurista on yhä kyse.

Nyt ilmestynyt Beyond Blue on tavallaan luonnollista jatkoa edeltäjälleen, vaikka kyse on täysin erilaisesta pelistä. Beyond Blue on tieteisfiktioksi luokiteltava seikkailu, jossa sukelletaan Tyynen valtameren syvyyksiin tekemään uraauurtavaa tutkimusta.

Keskushenkilö ja pelihahmo on Mirai, joka oppi jo lapsena sukeltamaan kaskelottien kanssa. Nyt isoäiti on sairaana ja kärsii dementiasta, mutta Mirai jatkaa hänen jalanjäljissään meritutkijana. Osana tutkimusryhmää Mirai sukeltaa jäljittämään uutta kaskelottiperhettä ja tutkimaan meressä kuullun arvoituksellisen äänen lähdettä.

Beyond Blue ei ole aivan loppuun asti hiottu peli, mutta sen tärkeimmät mekaniikat ja ohjattavuus ovat hyvät. Tämä onkin erinomaisen tärkeää pelissä, jossa lähinnä sukelletaan – pelaajat ovat vuosien varrella kohdanneet enemmän surkeaa kuin onnistunutta toteutusta sukelluskohtauksissa. Beyond Bluessa sukeltaminen on sulavaa ja luonnollista, melkein kuin lentämistä.

Pelin runko on hyvin yksinkertainen. Sukellusten aikana jäljitetään äänen perusteella erilaisia kohteita, skannataan mereneläviä, otetaan näytteitä ja jutellaan sukeltajien livestreamia seuraavien katsojien kanssa. Tehtävien välillä taas käydään sukellusveneessä juttelemassa puheluita ja kuuntelemassa musiikkia. (Soundtrackilta löytyykin muuten laatutavaraa The Flaming Lipsistä lähtien.)

Peli on siis hyvin suoraviivainen, mutta se ei oikeastaan haittaa, koska peli etenee jouhevasti eikä muutu työlääksi.

Tehtävien välillä voi myös katsoa Ocean Insights -videoita, jotka ovat vastaavat Never Alonen kiehtovia Cultural Insightseja. Käytännössä nämä on ovat pienoisdokumentteja, joilla ääneen pääsevät pelin teossa avustaneet todelliset meritutkijat. Dokkaripätkissä on saatu käyttää BBC:n näyttävän Blue Planet II -sarjan kuvamateriaalia, eli niissä nähdään oikeasti vaikuttavia näkymiä. Mukavaa on myös, että näitä videoita ole piilotettu pelaajan löydettäväksi, kuten Never Alonessa, vaan ne avautuvat kaikki luonnostaan pelin edetessä.

Beyond Blue eroaa muista seikkailupeleistä ainakin kahdella isolla tavalla. Ensinnäkin, vahva yhteys tosimaailmaan saa sen tuntumaan poikkeuksellisen aidolta. Lähitulevaisuuden kuvitteelliset teknologiat eivät tunnu ollenkaan liian kuvitteellisilta, etteikö pelaaja uskoisi sukeltavansa uskottavassa merimaisemassa.

Toiseksikin, Beyond Blue on sävyltään seesteinen ja rauhallinen. Se on seikkailu, mutta ilman vauhtia ja vaarallisia käänteitä. Hait eivät hyökkäile kimppuun, eikä meressä kohdata vedenalaisia tulivuoria suurempia vaaroja.

Beyond Bluessa jännite ei synnykään vaarojen kohtaamisesta ja ylittämisestä, vaan maailman tutkimisesta. Se sopii erinomaisesti pelaajille, jotka nauttivat pelimaailmoiden koluamisesta, sekä tietysti kaikille, joita aidosti kiinnostaa myös oikea luonto, eivätkä vain kuvitteellisten olentojen kansoittamat ulkoavaruuden planeetat.

Myös pelin tarina jaksaa kiinnostaa, vaikkei siinä suurta draamaa olekaan. Mirai, hänen siskonsa ja muut tutkijat tuntuvat aidoilta, kuten heidän väliset suhteensakin. Jännitteet jäävät pitkälti vihjailujen varaan, mikä tuntuu realistisemmalta kuin kaikkien faktojen vyöryttäminen pelaajan niskaan muutaman puhelun aikana. Beyond Blue pyrkii tässäkin suhteessa jonkinmoiseen aitouden tunteeseen.

Myös pätevä ääninäyttely tukee tarinaa ja kokonaisuutta. Tubettajana ja käsikirjoittajanakin tunnettu Anna Akana tekee pääroolissa oikein hyvää työtä. Muissa rooleissa näyttelevät Mira Furlan (LostBabylon 5), Hakeem Kae-Kazim (Black SailsHotelli Ruanda) ja Ally Maki (Toy Story 4).

Kuten arvata saattaa, Beyond Blue nostaa esiin myös ilmastonmuutoksen ja ihmiskunnan merille aiheuttaman tuhon. Tämä tulee esiin niin pelin tarinassa kuin Ocean Insights -videoillakin, mikä on vain ja ainoastaan hyvä asia. Luontoa ja eläimiä ei voi ainakaan enää 2020-luvulla käsitellä uskottavasti ottamatta kantaa näihin polttavan tärkeisiin asioihin.

Suurin harmi Beyond Bluessa on sen lyhyt kesto. Vaikka tehtäviä ei pyyhältäisi läpi hiki hatussa, kestää koko pelikokemus vain reilut kolme tuntia. Tämän jälkeen pääsee tosin halutessaan palaamaan tutkimaan kaikkia pelialueita aivan vapaasti. Tämä ei kuitenkaan korvaa sitä, että hyvin toimivan meriseikkailun parissa olisi viihtynyt helposti muutaman tunnin pidempäänkin, jos vain tekemistä olisi tarjottu.

Vastapainona lyhyelle kestolle on sentään kevyt hinta: Beyond Blue kustantaa täyteen hintaankin vain 16,95 euroa. Vaikka lopputulos jää lyhyeksi, on se silti hintansa arvoinen.

Ylipäätään Beyond Blue on pelaamisen arvoinen teos, mutta tuskinpa se suuria massoja onnistuu houkuttelemaan. Vaikka peli onkin kirjaimellisesti tieteisfiktiota, puuttuvat siitä aseet, hirviöt ja räjähdykset, jotka pelaajat ovat tottuneet genreen yhdistämään. Jos kuitenkin omaperäinen, rauhallinen ja vahvasti todellisuuteen perustuva pelikokemus kiinnostavat, suosittelen tarttumaan peliin ennakkoluulotta.

BEYOND BLUE

”Beyond Blue on omalaatuinen tieteisseikkailu meren syvyyksissä. Never Alonen tekijät osoittavat jälleen, että kiehtova pelikokemus ja vaikuttamaan pyrkivä tarina eivät sulje toisiaan pois.”