Armored Brigade -ennakko (PC)

10.11.2010 16:19 | Lasse Haverinen | 215

Tekijä: Juha Kellokoski
Testattu: PC (Windows 7, Core 2 Duo E6550, 2Gt muistia, Radeon 4870)
Saatavilla: PC
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.armoredbrigade.com
Lasse Haverinen

 

Vuosi 1987. Kylmä sota on juuri leimahtanut hehkuvan kuumaksi ja Länsi-Saksan rajavyöhykkeet ovat polttopisteessä, kun Neuvostoliiton panssarikärjet ylittävät rajan. Saksalainen mekanisoitu jääkäriprikaati on asettunut puolustusasemiin läpi yön kestäneen marssin jälkeen. Eteen sijoitettu panssarintorjuntaohjusryhmä ilmoittaa lähestyvistä vihollisen BMP-tiedustelupanssareista.

MILAN-2-ohjukset yskähtävät liikkeelle ja hetkeä myöhemmin kaksi tiedustelupanssaria leimahtaa liekkeihin. Ohjusryhmä saa käskyn vetäytyä, mutta punaisten tulituki on nopeampi. Heitinkranaattien kuuro poistaa ohjusryhmän vahvuudesta. Saksalaisosaston komentaja tietää tämän olevan vasta alkusoittoa kohta alkavalle modernin taistelukentän kuolettavalle konsertille.

Aina silloin tällöin netin syvyyksistä löytyy yllättäviä asioita. Tällä kertaa troolarimme verkkoon osui kotimainen peli nimeltä Armored Brigade, joka on vielä kehitysvaiheessa oleva, ilmainen ja täysin pelattava taktisen tason sotapeli modernilla kalustolla. Yhden miehen sankarikoodauksen tuloksena on syntynyt hämmästyttävän monipuolinen peli, jossa yksiköt on mallinnettu ryhmä- ja ajoneuvotasolla.

Tuttua, mutta kuitenkin erilaista

Tällä hetkellä ladattavana olevassa versiossa 0.694 voi pelata ainoastaan yksittäistaisteluita, jotka luodaan genrelle tyypillisellä tavalla. Ensin säädetään taistelun yleisetasetukset, sitten käytetään ostopisteitä yksiköiden hankintaan ja lopuksi joukot sijoitetaan kartalle.

Kaluston voi valita itse tai jättää sen automatiikan tehtäväksi. Kalustovalintaan voi myös asettaa prosentuaalisia rajoitteita, jotka määrittävät kuinka ison osan ostopisteistä voi käyttää esimerkiksi tulituen hankintaan. Sopivilla asetuksilla joukko-osastoista saa varsin realistisia. Tiedusteluyksiköitä ei kannata unohtaa, sillä tavallisista yksiköistä poiketen ne saa sijoittaa kartan keskialueelle ei-kenenkään-maalla.

Armored Brigade poikkeaa pelityypin tavanomaisesta vuoropohjaisesta linjasta ja pyörii reaaliajassa. Pelikellon voi myös pysäyttää tai asettaa käymään eri nopeuksilla. Ratkaisu toimii hyvin ja taistelukenttä tuntuu paljon kaoottisemmalta kuin perinteisillä vuoropohjaisilla tai We-Go-systeemeillä.

Toinen pelisuunnittelun kannalta mielenkiintoinen ratkaisu on se, että pelaajalla ei ole täysin suoraa kontrollia yksiköidensä tekemisiin. Pelaaja antaa vain yleisiä käskyjä, jotka yksiköt toteuttavat kykyjensä mukaan. Esimerkiksi tulituskohdetta ei voi määrätä suoraan, vaan yksiköt valitsevat maalinsa itse oman tekoälynsä mukaan. Yksiköiden tekoäly ja reitinhaku toimii yllättävän hyvin, sillä suurimman osan ajasta ne tekevät järkeviä asioita. Joskus kuitenkin tulee tilanteita, joissa kaipaisi suoraa käskytysmahdollisuutta.

Realistisesti mallinnettu kalusto ja suoran käskytyksen puute tekevät selvän pesäeron perinteisiin reaaliaikastrategioihin. Jos vertailukohtaa haetaan, niin lähimpänä ovat Close Combat -sarjan pelit, mutta Armored Brigade kuvaa tapahtumia yhtä pykälää korkeammalta tasolta.

Enemy T-72A MBT destroyed by Leopard 2A1 MBT (APFSDS)

Yksiköille on mallinnettu iso läjä erilaisia ominaisuuksia, jotka kaikki vaikuttavat niiden toimintaan. Lämpötähtäimet, aseiden vakautusjärjestelmät, miehistön kokemus ja moraali, yönäkölaitteiden kantama, savugeneraattorit, radiot, panssarin paksuus ja tyyppi eri suunnista, aseet ja niiden erilaiset ammukset sekä läpäisyt tarkkuuksineen eri kantamille ja niin edelleen. Näillä aineksilla tarjottava taistelusoppa maistuu maukkaalta ja realistiselta.

Tekoälyvastustaja tarjoaa kohtuullisen vastuksen. Se osaa käyttää tiedusteluyksiköitä paikantamaan pelaajan joukkoja ja tuo omat pääjoukkonsa taisteluun hyvässä järjestyksessä. Välillä tosin näyttää siltä, että tekoäly ei kykene havaitsemaan joutuneensa tappovyöhykkeelle ja ajattaa yksikkönsä yksi toisensa perään lahtipenkkiin. Pelaajan kohdalla vanha sanonta ”hiki säästää verta” pitää paikkansa, sillä liikkeen tärkeyttä ei voi unohtaa hetkeksikään. Tekoäly käyttää tykistön rypäleammuksia ja ilmavoimien tulitukea todella kärkkäästi kaikkia havaitsemiaan ajoneuvoja vastaan.

Rynnäkkökoneiden tulituki on erittäin kuolettavaa, jos ilmatorjuntayksiköt unohtuivat kaupan hyllylle. Kun muutaman kerran menettää ison osan panssareistaan vastustajan rynnäkkökoneille, niin jotenkin kummasti sitä oppii pitämään ilmatorjuntayksiköitä kallisarvoisten panssareiden lähistöllä.

Vastustajan tekoälyä vaivaa kuitenkin pieni kaavamaisuus, sillä peräkkäin pelattuna taistelut muistuttavat paljon toisiaan. Moninpeli ihmisvastustajaa vastaan olisi kiva nähdä joskus toteutettuna.

Kuule, vänskä. Mis sie tarvitset oikei hyvvää miestä? Täs siul on sellane.

Grafiikka on vielä vahvasti kehitysvaiheessa, mutta onnistuu siitä huolimatta näyttämään sotilaallisen karulla tavalla hyvältä. Pelikarttaa voi zoomata vapaasti ja korkealta katsottuna yksiköt esitetään asiaankuuluvin taktisin symbolein, mutta lähelle zoomattuna symbolit vaihtuvat spritegrafiikkaan. Äänet luovat mukavasti taistelukentän tunnelmaa, eivätkä häviä lainkaan pelityypin muille edustajille.

Tällä hetkellä pelattavana on neljä eri maata: suuri ja mahtava Neuvostoliitto, Yhdysvallat, Länsi-Saksa ja totta kai Suomi. Kaikilta on mallinnettu tärkeimmät yksiköt ja asejärjestelmät, mutta jotain pienempiä vielä puuttuu. Lisää maita ja laajempia yksikkömallinnuksia lienee luvassa, kun peli kehittyy. Vaikka testatun pelin versionumero oli vasta 0.694, niin siitä huolimatta toiminta oli yllättävän vakaata. Peli ei kaatunut minulla kertaakaan eikä mieleen jäänyt kummempia bugejakaan.

Nojatuolikenraalien kannattaa ehdottomasti katsastaa Armored Brigade ainakin kolmesta syystä. Ensiksi kyseessä on hyvä peli, toiseksi se on kotimainen ja kolmanneksi se on täysin ilmainen!

Palaamme pelin pariin uudestaan, kunhan se valmistuu.

Lue myös:Armored Brigade -strategiapelin tekijä Domen haastattelussa

Esittelimme eilen suomalaisen Juha Kellokosken työstämän strategiapeli Armored Brigaden. Kolmatta maailmansotaa vuonna 1987 kuvaava ilmainen sotasimulaatio on yhden miehen kehitystiimin häikäisevä luomus, joka ei ehkä lumoa visuaaleillaan mutta sitäkin enemmän sisällöllään.

Lasse Haverinen jutusteli pelin tekijän kanssa – miten sotastrategiaa tehdään, mistä se sai alkunsa ja mitä on luvassa.

Lisää aiheesta

Achtung Panzer! Kharkov 1943 (PC)

Civilization 5 (PC)

Modern Air Power: War Over the Mideast (PC)

RUSE (PC, PS3, Xbox 360)

Theatre of War 2: Kursk 1943 (PC)

Lue myös

Dragon Age 2 -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Front Mission Evolved (PC, PS3, Xbox 360) 

Train Model Simulator EEP 5.0 (PC)

Wings of Prey (PC)

 

Keskustelu

@3 kärsivällisyys on hyve, muista! onhan tässä odotettu dnf:nkin ilmestymistä viimeiset 12 vuotta, ja yhä jaksan odottaa

Miehen haastattelusta

”Moninpeliä ei näillä näkymin ole suunnitteilla, koska se vaatisi todella paljon työtä, eikä ole varmuutta olisiko pelaajia riittävästi.”

Aika kauan saat odottaa. :P

Muropaketin uusimmat