Uusimmat

Assassin’s Creed: Unity ei ole 1080p kummallakaan tehokonsolilla

07.10.2014 10:00 Juho Anttila

Tämän vuoden aikana on nähty useita tilanteita, joissa uusien AAA-pelien Xbox One – ja PlayStation 4 -versioita on laitettu vierekkäin ja arvailtu, kumpi pyörii nohevammin. Aika usein voittajaksi on selvinnyt PlayStation 4, kun taas Xbox One -versiot ovat yltäneet tavoiteltuun 1080p-resoluutioon hädin tuskin, jos lainkaan.

Tulevan Assassin’s Creed: Unity -seikkailun kohdalla moiset spekulaatiot voidaan unohtaa saman tien. Peli on nimittäin lukittu molemmilla tehokonsoleilla 900p-resoluutioon ja 30 fps:n ruudunpäivitysnopeuteen. Ubisoftin mukaan ratkaisun tarkoituksena on estää kaikenlainen kädenvääntö siitä, kumpi versio onkaan parempi.

Nyt voikin sitten aloittaa spekulaation siitä, aiheuttaako jomman kumman laitteen tehovajaus sen, että myös toisen konsolin omistajat joutuvat kärsimään heikommasta resoluutiosta. Jos vanhat merkit pitävät kutinsa, syyttävä sormi osoittaa Xbox One -konsolin suuntaan. Myös edellinen Assassin’s Creed, Black Flag julkaistiin alun perin molemmille konsoleille 900p-resoluutiolla. Black Flagin PlayStation 4 -versio kuitenkin päivittyi pian julkaisun jälkeen 1080p-resoluutioon.

Ubisoftin mukaan syy rajoituksiin ei suinkaan ole polygonien suuri määrä. Molempien konsolien näytönohjaimissa riittää potkua. Rajoittavana tekijänä toimii sen sijaan prosessoriteho. Assassin’s Creedin tekoälyrutiinit kuormittavat prosessoria sen verran pahasti, että peli on pakko lukita 30 fps:n ruudunpäivitysnopeuteen. Resoluution pudottamista on sen sijaan vaikea selitellä tekoälyllä.

Lähde: Videogamer

Lisää aiheesta

Pienet ja pörröiset kisut ovat söpöjä salamurhaajia

Uuden Assassin’s Creedin kausikortti sisältää itsenäisen bonuspelin

Assassin’s Creed Unity siirtyi marraskuulle

Muropaketin uusimmat