Uusimmat

Cities XL -ennakko (PC)

02.09.2009 16:04 Juho Anttila

Kaupunginrakentelupeleillä on pitkät perinteet, eikä ihme. Mikäs sen hauskempaa kuin nähdä oman pienen kyläpahasen kasvavan valtavaksi kukoistavaksi metropoliksi. Taotaan aurat traktoreiksi ja hökkelit pilvenpiirtäjiksi.

Mutta yksin väkertäminen käy ennemmin tai myöhemmin tylsäksi. Mitä iloa on pystyttää huikea monumentti, jos kukaan ei pääse näkemään sitä? CitiesXL lupailee ratkaisua tähän pulmaan. Pian maailma on täynnä kaupunkeja.

Monte Criston pian julkaistava kuvernöörisimulaattori CitiesXL vie perinteisen SimCitistelyn verkkoon. Enää ei riitä, että asiat sujuvat voitollisesti omassa hiekkalaatikossa. Nyt pääsee myös käymään kauppaa ja vaihtamaan kokemuksia oikeiden ihmispelaajien kanssa.

Mun avatar sun cityssä

Mahdollisuus jutella muiden kuvernöörien kanssa ja talsia heidän kaupunkiensa kaduilla avatarinsa välityksellä on toki mukavaa, mutta verkkopelaamisesta on pyritty ottamaan sosiaalisen aspektin lisäksi huomioon muutakin.

Alueet, joille kaupunkinsa voi pystyttää, nimittäin eroavat toisistaan tarjolla olevien resurssien kannalta. Siellä, missä löytyy polttoainetta, ei välttämättä onnistu maanviljely. Kolmas suunnittelee metropolistaan turistirysän ja ostaa tarvittavat raaka-aineet matkailun tuomilla tuotoilla.

Verkko-ominaisuuksien lisäksi CitiesXL lupailee myös kattavaa yksinpelikokemusta. Erilaisia rakennuksia löytyy huisat 550 kappaletta ja lisää on luvassa päivitysten muodossa. Rakentelun pitäisi olla myös totuttua vapaampaa, sillä luomuksiaan ei tarvitse suunnitella perinteisen ruudukkomallin rajoittamana. Tönönsä voi pystyttää minne lystää, toki tietenkin maastonmuotojen sallimissa rajoissa.

Ensikosketuksen perusteella idea vaikutti kiintoisalta. Tekemistä riittää ja peliliikkeitään joutuu pohtimaan oikeasti, ettei aikainen konkurssi yllätä. Myös graafinen toteutus on mukavan yksityiskohtaista. Harmi vain, että tekniikka tökkii vielä pahasti.

Rakentaminen ja zoomailu ympäri kaupunkia tuntui ja näytti esiversiossa välillä huolestuttavasti diaesitykseltä. Detaljitason pudottaminenkaan ei juuri parantanut tilannetta, joten vika löytyy todennäköisesti syvemmältä pelimoottorin uumenista. Peli julkaistaan Suomessa 9. lokakuuta, joten aikaa tekniikan korjaamiseen ei tätä kirjoittaessa ole enää liiemmälti.

Verkkopelaaminen myös rasittaa pelaajan kukkaroa valitusta maksumallista riippuen viidestä kahdeksaan euron verran kuussa. Hinta ei nouse varsinaisten morppien keskitasolle, mutta noinkohan verkkosisältö riittää silti tarjoamaan tarpeeksi vastinetta jatkuvasti maksettavalle rahalle.

CitiesXL:ssä on paljon hyviä ideoita ja yritystä, mutta rakoileva tekniikka ja hinnoittelu huolestuttavat. Jos palikat loksahtavat viimeisen kuukauden aikana paikoilleen, voi käsissä olla vielä oikein pätevä kaupunkisimulaattori. Sitä odotellessa kannattaa kuitenkin suhtautua tuotteeseen terveen varovaisesti.

 

Tekijä: Monte Cristo
Julkaisija: Namco Bandai Partners
Testattu: PC Windows XP, Phenom 9850+, 3 Gt muistia, Radeon HD4870 X2
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows XP tai Vista, 2 Ghz prosessori, 1,5 Gt muistia XP:llä, 2 Gt muistia Vistalla, GeForce 8800 / ATI Radeon HD 3850 tai parempi näytönohjain, 8 Gt kovalevytilaa, DirectX 9.0 -yhteensopiva äänikortti, DirectX 9.0c
Pelaajia: tuhansia
Pelin kotisivu: http://www.citiesxl.com
Juho Anttila

 

Lue myös

Champions Online -ennakko (PC)

Fat Princess (PS3)

Gears of War 2: Dark Corners / All Fronts Collection (Xbox 360)

Operation Flashpoint: Dragon Rising –ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Splosion Man (Xbox 360)

Uncharted 2 -ennakko (PS3)

Wii Sports Resort (Wii)

Wolfenstein (PC, PS3, Xbox 360)

 

Muropaketin uusimmat