Colin McRae Rally 2.0 (PC, PSX)

19.01.2001 21:54 | Jukka O. Kauppinen | 421

Codemasters rempaisi Colin McRae Rallyllaan aiemmin todellisen lottovoiton. Harva rallipeli on pystynyt keräämään ympärilleen yhtä mittavan suosion ja melkeinpä kulttimaisen fanijoukon. Jatko-osassa tekijät ovat tyytyneet pitämään toimivat ominaisuudet ennallaan ja keskittyneet parantamaan peliä muilta osin. Ei olekaan ihme että Colin 2 on ehdottoman makoisa ja ajokelpoinen kilpa-ajelu pitkin ja poikin Euroopan ralliratoja.

Colinin näkyvimmät uutuudet ovat 13 erilaista autoa ja 90 rataa kahdeksasta eri maasta. Mutta mitä muista uutuuksista, tärkeintähän on tietysti se että nyt rallia pääsee ajamaan Suomessakin! Kotimaisten pölyratojen ohella ajettavaa piisaa esimerkiksi Keniassa, Kreikassa ja Ranskassa. Myös pelin tekniikkaa on kehitetty entisestään, etenkin visuaalisella puolella. Alla piilee kuitenkin monella tapaa tuttu peli. Sinänsä Colin 2 ei eroa edeltäjästään tuntumaltaan, mitä kaikki vain on hiotumpaa ja parempaa. Eli hyvää rallia on luvassa!

Colin 2:n vahvuus on ennen kaikkea mahdottoman tiukassa ja mukaansatempaisevassa ajokokemuksessa. Realistisesta rallista ei kannata puhua, vaikka niin esitemateriaali yrittääkin väittää. Colin on silti sydämessään kevyt arcaderalli josta opeteltavilla ajotaidoilla auto olisi ryteikössä ellei ensimmäisessä niin viimeistään toisessa mutkassa. Mutta menossa on silti sen verran todentunnun ripauksia, että pelaaja voi kuvitella ohjastavansa todellista rallirautaa.

Realismiosuus löytyy enemmänkin ajon ulkopuolelta. Kulkuneuvon säätäminen on tärkeä osa peliä, joskin senkin voi sivuuttaa olankohautuksella jos värkkääminen ei kiinnosta. Vaikeustasoa on vain sitten syytä pudottaa, mikä voi tuoda ikävän sivuvaikutuksen – helpommilla vaikeusasteilla pelaaja on ylivoimainen pikkurillillä ajaessaan, vaikeammilla on niin kiire että tiellä pysyy hädintuskin.

Pelissä on kolme vaikeustasoa joilla rallikilpaan voi sännätä: noviisi, keskivaikea ja asiantuntija. Tason mukaan määräytyy montako erikoiskoetta kussakin rallissa ajetaan ja kuinka monta päivää ralli kestää. Siinä sivussa myös tietokonekuljettajien taso heittelee, ei silmiinpistävästi mutta kuitenkin antaen kokemattomammallekin kuskille mahdollisuuden pärjäämiseen.

Rankkoja erikoiskokeita

Jokainen ralli jakautuu useampaan erikoiskokeeseen, jotka ovat kahden tai kolmen osuuden ryhmissä. Näiden välissä pelaajalla on mahdollisuus korjata tai säätää autoaan, mikä antaa varsinaiselle ajamiselle melkoista jännitystä. Kuljettajan kun on pyrittävä välttämään turhaa kolarointia – jokainen kolahdus tuottaa autoon vaurioita, pintakuhmuja ainakin mutta kyljittäin kohdattava mäntymetsikkö tai kivikkoon suistuminen ei tee todellakaan terää auton yleiskunnolle. Niinpä ajaminen ei voi olla aina raivoisaa eteenpäin rymistystä, vaan kuljettajan on pakko taiteilla jämptisti tielläpysymisen ja nopeuden välimaastossa.

Mikä ei suinkaan ole helppoa, etenkään kun väliaikapisteet tikittävät karua totuuttaan. Sijoitus se ja se, ero edellä- tai takanaolijaan niin ja niin monta sekuntia, kymmenes- ja sadasosaa. Auton mahdollisimman hyvä säätäminen ja maltillinen ajo tuovat enemmän etua kuin epätoivoinen rynnistäminen, joten peli palkitsee siihen uppoutujan.

Varikon kautta

Autoissa on kaikkiaan seitsemän säädettävää järjestelmää. Renkaat, vaihteet, ohjaus, jarrut sun muu vaikuttaa radikaalisti auton käyttäytymiseen erilaisilla teillä, joilla tosiaan riittää vaihtelua: suomalaisista liki leppoisista sorateistä Kreikan hermojaraastaviin 180-asteen mutkiin tai myöhempiin hillittömiin asfalttiratoihin, jotka rehellisesti myönnän ainakin allekirjoittaneelle todella vaikeiksi ajettaviksi. Jos huonosti käy voi auto rikkoutua 11:sta kohdasta, mikä aiheuttaa tauoilla kiivastakin pähkäilyä, mitä kannattaa korjata ja mikä ei. Tiukemman kolaroinnin jälkeen osuuksien välissä ei saatakaan olla enää aikaa kaiken kriittisenkään korjaamiseen, puhumattakaan auton säätämisestä vaihtuvien rataolosuhteiden takia.

Jokainen 11:sta rikkoutuvasta kohdasta kuvataan 100 prosentin asteikolla, ehjästä täysin romuksi. Vaihteet, turbo, jarrut, auton runko, sähköt tai voimansiirto vaikuttavat kukin eri tavoin auton käyttäytymiseen. Esimerkiksi kenkkuilevat jarrut tuottavat ikäviä ongelmia pätkillä joissa täytyy hidastaa ja kiihdyttää voimallisesti – kas vain kun auto menikin komean sivuluisun sijaan suoraan läpi, kun kumitassut eivät hidastaneetkaan menoa.

Todentuntu pelissä noin muutoin on melko kepoisella tasolla. Kannattaa muistaa sekin että tie on tuplasti leveämpi kuin todellisuudessa. Mutta sen verran fysiikkaa löytyy että auton käytös vastaa ainakin löyhästi todellisuutta. Paitsi kun pelaaja alkaa tekemään tuttavuutta ilmeisesti betonista valettuihin mainoksiin ja pensaisiin – on se kumma kun pahvinen läpyskä pysäyttää auton kuin seinään.

Visuaalista herkkua

Rallin ajaminen on paitsi hyvin viihdyttävää myös visuaalisesti nautittavaa. Graafisten yksityiskohtien tasoa ja etenkään autojen kuosia ei parane vähätellä. Esimerkiksi metsät ovat lähempääkin koettuina asiallisen oloisia ja autot muuttavat näyttävästi muotoaan lähikontakteissa luontoon. Erityisen positiivisesti eri maihin sijoittuvat kisat myös vaikuttavat visuaalisesti aidoilta – Suomikin näyttää ja tuntuu aivan oikealta, ja savolainen mänty on bitteinä aivan yhtä kova kuin oikeastikin. Kymppi ja plussa tästä!

Pelissä on onnistuneesti panostettu myös kilvan ulkopuoliseen herkkuun. Kunkin rallin voi katsoa uudestaan tv-kameramaisesti sijoitetuista kameroista, ja nauttia näin ajonsa helmihetkistä – tai katsella typertyneesti kun kameran ohi kiitääkin romuttamon läpi ajanut katastrofi.

Mutta laitevaatimuksista kannattaa huomauttaa, että kuilu minimi- ja suositusvaatimusten välillä on huikea. Nettipuheista päättelemällä minimi on lähinnä silkkaa hatusta temmottua satuilua, sillä jopa niin sanotuilla rankoilla raudoilla on esiintynyt enemmän tai vähemmän ongelmia. Pääosin viat vaikuttavat olevan paikoittain esiintyvää grafiikan hyppimistä, josta on todella vaikea päästä eroon jos peli vain päättää ryhtyä ongelmaiseksi.

Hauskaa joskaan ei omaperäistä

Tekninen kehitys poislukien Colin 2:ssa ei ole kummoista eroa edeltäjäänsä. Grafiikka vain on nätimpää ja piirtyy kauemmas, autot ja radat ovat vaihtuneet mutta ajotuntuma on lähes yksi yhteen. Kokonaisuus on kuitenkin erittäin nautittavaa vauhdikasta kaahausta, joka on helppo oppia ja josta on helppo nauttia. Ja onhan ajettavaakin aiempaa enemmän.

Loppukaneettina kannattaa myös pelin ohjaintukea kehaista. Rallia tuli ajettua näppäimistöllä ja ratilla, force feedbackillä ja ilman. Kaikilla kärryt kulkivat kuten vaadittiinkin, mutta force auttoi mukavasti pienen tottumisen jälkeen kun auton liikehdintää alkoi oppia tuntemaan tärinöinä. Forcen erittäin hyvä toimivuus olikin positiivinen yllätys. USB-rateilla on tosin havaittu muutamia mielenkiintoisia ongelmia. Joillakin ohjauksessa on omituista viivettä, jotkin radat puolestaan on ajettava automaattivaihteella, sillä manuaalivaihteilla vaihteet eivät saata ottaakaan vaihtuakseen.

Valittavissa on alussa kuusi autoa. Lisää saa valittavaksi kun on menestynyt vaikeammilla vaikeustasoilla.

Pelimoodit, rallitila:

Mestaruuskilpailu Yksittäinen kilpailu Yksittäinen osuus Kelloa vastaan Haaste

Pelimoodit, arcade:

Mestaruuskilpailu Yksittäinen kilpailu (1/2-pelaajaa, lap points- ja time lag-säännöt) Kelloa vastaan

Moninpeli:

Yksittäinen ralli Yksittäinen osuus Kelloa vastaan Yksi arcaderalli

Yhteenveto

Erittäin tuntuvasta samankaltaisuudestaan huolimatta peleissä on myös hienoisia eroja. Colin 2 on pikkasen enemmän rallisimulaatio, kun Pro Rally 2001 kallistuu hieman enemmän kaahauksen puolelle. Ajotuntumasta pelejä ei käytännössä erota vaan suurin eroavaisuus on vauriomallinnuksen ja mobiilin virittelyn suunnalla. Colinissa vauriot näkyvät ja tuntuvat, ja autoa saa ja pitää viritellä – Pro Rally keikahtaa tällä asteikolla toiseen suuntaan.

Colin 2 saa yhden todella iiiison plussan Pro Rally 2001:een verrattuna. Colinissa Suomi näyttää Suomelta. Pro Rallyn Suomi voisi puolestaan olla mitä tahansa Ambomaan ja Norjan Lapin väliltä. Pro Rally toisaalta sisältää hyvän autokoulun ja kiinnostavasti haastavan luokka luokalta vaikeutuvan mestaruussarjameiningin. Apukuskit ovat molemmissa samaa tasoa, yhtäläistä pölötystä mitä Pro Rallyssä vain apuri huutelee mielipiteitään myös kuljettajan ajotaidoista.

Moninpeleinä molemmat tosin ovat pulmallisia. Kunnon nettirallituki kun puuttuu. Nettipelit on sovittava etukäteen tai sitten pelattava lähiverkossa. Rally Masters onkin tällä sektorilla yhä ehdoton ykkönen.

Molemmat rallit ovat loppujen lopuksi hyvin tasaviivalla. Pro Rally 2001:llä on tosi kova työ kilpailla rankasti hypetetyn Colinin kanssa, mutta kannattaako massaa seurata orjallisesti? Itsekunkin on syytä miettiä kumpi on sopivampi, etunsa molemmissa.

 

Kehittäjä/julkaisija: Codemasters
Kotisivu: CMR2
Maahantuojan Colin 2-kotisivu: Plan 1
Formaatti: PC, PlayStation

Laiteminimi: Windows 95/98/ME/2000, P233, 32 Mt, 8xCD
Laitesuositus: Windows 95/98/ME/2000, PIII 500, 128 Mt, 24xCD