Day of Defeat -ennakko (PC)

23.01.2001 11:29 | Muropaketin toimitus

Realismiin pyrkivä Half-Lifen muunnos syöksyy toisen maailmansodan taisteluihin

Day of Defeat on toiseen maailmansotaan perustuva ”realistinen” joukkuepeli modifikaatio Half-Lifelle. Modissa liittoutuneet ja akselivaltiot taistelevat elokuvista tutuissa ympäristöissä: maihinnousuissa, kaupungeissa, raunioissa, metsissä ja maaseudulla. Karttojen takia pelin tunnelma on todella loistava, eikä pelkästään taistelun äänien, tykistön ja ilmapommitusten takia.

Monista muista modeista poiketen DoD:ta ei kehittänyt muutama henkilö, vaan jättimäinen yli 30 hengen tiimi. Nykyään on tapana verrata kaikkia ”realismi-modeja” Counter-Strikeen, mutta olen täysin samaa mieltä pelin kehittäjien kanssa siitä, että tässä tapauksessa se on todella vaikeaa, jopa mahdotonta.

Pelaamaan pääsee joko amerikkalaisena tai saksalaisena sotilaana. Luokkapohjaisuus tuo peliin syvyyttä ja mahdollistaa erikoistumisen tiettyyn hahmoon ja aseeseen. Tällä hetkellä peliin ei ole vielä mallinnettu kaikkia suunniteltuja luokkia. Kuten aina luokkapohjaisissa peleissä, on jokaisella luokalla omat hyvät ja huonot puolensa. Käytännössä suurimmat erot ovat aseistus ja nopeus.

Myös joukkueiden varustuksessa on merkittäviä eroja, esimerkiksi M1 Carbine on puoliautomaattinen karbiini ja sen tulinopeus on huima verrattuna saksalaiseen pulttilukkoiseen Mauser Kar 98:iin. Niinpä pelaajan on valittava oikea taktiikka varustuksestaan riippuen. Pelin suola on kuitenkin varsin realistinen vaurionmallinnus, hahmot kestävät vain muutamia osumia, jos sitäkään.

Peliin tulee seuraavat hahmoluokat:

Liittoutuneet:

1. Sniper – Springfiel 03 Rifle
2. Light Infantry – M1 Garand with bayonet
3. Assault Infantry – Thompson 30 Machine Gun
4. Heavy Infantry – Browning Automatic Rifle
5. Flamer – Standard US Flame Thrower
6. Combat Engineer – M3 Grease Gun
7. Combat Medic – Colt 1911 pistol
8. Bazooka Infantry – Bazooka

Saksalaiset:

1. Schützen (Sniper) – Gewehr 43
2. Leicht Infanterie (Light Infantry) – Mauser Kar 98
3. Sturmtruppen (Assault Infantry) – MP 40
4. Infanterie (Heavy Infantry) – MP 44
5. Panzerfaust (Grenade Launcher)- Panzerfaust
6. Feld-Ingenieur (Field Engineer)- German Maschinenpistole Erma
7. Feld-Arzt (Field Medic)- Walther P-38
8. Panzerschreck (Rocket Infantry)- Panzerschreck

 

Toisin kuten Team Fortress-tyyppisissä peleissä DoD:n engineer tekee konekiväärin, joka ei toimi itsestään vaan vaatii pelaajan sitä käyttämään. Engineer voi myös asentaa maamiinoja. Beta 1 versiossa ei ole vielä toteutettu luokkia engineer, medic ja rocket infantry.

DoDin pelityypit

Yleensä kaikki pelityypit toimivat TF-tyylisesti, eli kuoltuaan on aloitettava muutaman sekunnin kuluttua uudestaan omasta ”respasta”, lähtöpaikasta. Action Quake/Counter-Strike -tyylisestä eräpohjaisuudesta ei ole jälkeäkään, joten peli on varsin nopeatempoista.

Tällä hetkellä mahdollisia pelityyppejä on neljä:

RoundPlay – kummallakin joukkueella on tietty määrä elämiä. Joukkue jolta elämät loppuvat ensiksi häviää.
Territorial Control – vallataan alueita ja niiden hallussa pitämisestä saa aina tietyssä ajassa tietyn määrän pisteitä.
Assassination and Escape – korkea-arvoisen upseerin on selvittävä hengissä tiettyyn paikkaan voittaakseen. Toinen joukkue suojelee upseeria, toinen koittaa estää paon.
Destroy the Object – perinteinen räjäytystehtävä. Kohteena voi olla silta, panssarivaunu tai esimerkiksi talo.

DoD:n kartat ovat jo nykyisessä versiossa varsin mukaansatempaavia ja tyylikkäästi aiheeseen sopivia. Varsinkin Normandian maihinnousuun sijoittuva Omahan kartta on erittäin todenmukainen. Liittoutuneiden sotilaat makaavat lähes avuttomina rannalla pyrkien ylös rannalta, kun saksalaiset suolaavat joukkoja kallioiden päältä ja bunkkereistaan.

DoD nousi lähes välittömästi ilmestymisensä jälkeen suosituimpien Half-Life modien joukkoon, eikä turhaan. Seuraavat versiot näyttävät kestääkö kehittäjätiimi yleisön vaatimukset ja huijausten tuomat päivitystarpeen. Mestariteoksen ainekset ovat kuitenkin jo mukana.

 

DoD:n projektin johtajan DasJudenin haastattelu :

Koska aloititte suunnittelemaan DoD:ta? Mitä itse teit?
Modi on ollut tekeillä miltei kaksi vuotta, olen projektipäällikkö.

Mistä saitte idean modiin?
Alkuperäinen idea tuli useilta henkilöiltä jotka eivät ole enää tiimissä. Heidän modinsa yhdistyi siihen jota olin tekemässä ja aikanaan otin koko projektin haltuuni.

Mitkä olivat suurimmat ongelmat modin luomisessa?
Luullakseni kaikkien saaminen tekemään työtä yhdessä mahdollisimman pienellä määrällä kiistelyä ja riitelyä. Sen lisäksi koodaaminen oli suuri ylämäki kiivettäväksi.

Modillanne on todella suuri tiimi, miten kommunikoitte?
Käytämme kaikkia mahdollisia välineitä omasta intranetistä, icq:n ja IRC:iin.

Voitko kertoa jotain suuresta tiimistänne?
Tiimissämme on noin 30 henkilöä ympäri maailmaa ja jokainen työskentelee kovasti vastuualueellaan.

Luuletko että monet vertaavat DoD:ta Counter-Strikeen? Haittaako se sinua?
En, modit ovat hyvin erilaisia. Mutta vielä vähän aikaa sitten pidin Counter-Strikeä loistavana modina, joten jos joku haluaa verrata ei se haittaa.

Mitä muuta kuin DoD:ta pelaat?
Sudden Strikea ja Front Line Forcea (Half-Life modi).

Puhutaanpa tulevaisuudesta.. Pelissä on joitain bugeja ja lisää löytyy ajan myötä. Aiotteko päivittää modianne nopeasti pienillä päivityksillä, vai tehdä kuten eräät ja odottaa muutamia kuukausia ja päivittää harvemmin?
Kaikkia tämänhetkisiä bugeja korjataan. Päivitämme välittömästi niiden valmistuttua ja sen jälkeen päivitämme harvemmin.

Entä huijaukset? On monia konsolikomentoja joita voidaan käyttää huijausten tavoin.
Ne hoidetaan… ei tarvitse olla huolissaan.

Entä tulevat versiot? Mitä voimme odottaa? Uusia pelaajaluokkia? Uusia animaatioita? Uusia hahmomalleja? Vähemmän bugeja?
Kaikkea edellä mainittua. Beta2 tulee olemaan häikäisevän loistava.

Onko jotain mitä haluat DoD:hen mutta tällä hetkellä se on mahdotonta?
Hyvä ajoneuvokoodi on yksi sellainen, mutta työstämme sitäkin nyt.

Entä tulevat projektit? Mitkä tulevat enginet/pelit tulevat järisyttämään maata?
Luulen, että Halo ja TF2 tulevat olemaan hyvin muokattavissa. Jos näin on pyrin tekemään modin toiseen.

Haluatko sanoa jotain suomalaisille online-pelaajille?
Yes actually….. nice job against the sweedes in the clan match, but next time try to put them in their place :)

Lisää Day of Defeatista:

www.dayofdefeatmod.com – viralliset kotisivut

Day of Defeat eDomessa

eDomessa on nyt kahdeksan DoD-palvelinta joilla voit pelata:
dod.hl.edome.net, dod2.hl.edome.net, dod3.hl.edome.net -> dod8.hl.edome.net
Portti: 27020

DoD beta 1 täysasennus, 73 Mt. Vaatii alkuperäisen Half-Lifen.