Uusimmat

Deus Ex Human Revolution: The Missing Link -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

07.10.2011 17:30 Heikki Takala

Tekijä: Eidos Montreal
Julkaisija: Eidos Interactive
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Laitevaatimukset: XP/Vsta/7, 2 Ghz tuplaydin, 2 Gt muistia, Geforce 8000 tai vastaava, 8,5 Gt kiintolevytilaa
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.deusex.com
Testaaja: Heikki Takala

Jos satuit ihmettelemään mitä Adam Jensenille tapahtui kolmipäiväisellä laivamatkalla kohti salaista tukikohtaa, et luultavasti ole yksin. Pääjuoni ei juuri selittele yhtäkkistä aikahyppyä, ja jo pelatessa oli selvää, että mahdollinen lisäosa tulisi keskittymään kyseiseen matkaan.

Missing Link kertoo nimensä mukaan laivan tapahtumista. Se on itsenäinen lisäosa, eivätkä lupaukset noin seitsemän tunnin kestosta ole kovinkaan kaukaa haettuja. Ei ainakaan ennakkoversiosta löytyneen haasteen ja massiivisen nippelitiedon määrän perusteella.

Unohtakaa Toiminta

Missing Link riisuu Jensenin. Kirjaimellisesti. Hän herää EMP-tuolista, ilman aseita, ilman suojia ja ilman augmentteja. Tämä tekee nopeasti selväksi sen, että Missing Link kuoppaa täysin toimintapainotteisen pelityylin. Jensen kestää noin yhden luodin ilman augmentteja ja haarniskaansa. Laivan ahtailla käytävillä on turha kuvitella karkuun juoksemista, sillä vartijoita on paljon ja heillä kaikilla on haulikko. Kaiken lisäksi vartijat vaikuttivat ennakon perusteella fiksummilta kuin emopelissä. Ne tutkivat hanakasti joka ikisen kuulemansa äänen, ja motittivat Jensenin nopeasti väellä ja voimalla heti mahdollisuuden tarjoutuessa.

Hiippailupainotteinen näkökulma on vapauttava. Mihinkään emopelistä tuttuun ei voi enää luottaa. Hakkeroinnin sukeltaessa suoraan nollatasolle on turha haaveilla turrettien tai robottien kääntämisestä mestareitaan vastaan. Itse asiassa monien ovien aukominenkin on mahdotonta ilman oikeita koodeja, joita vartijat kantavat tällä kertaa enemmän mukanaan.

Asioiden yksinkertaistaminen puhtaasti häiveeseen perustuvaksi pelityyliksi nostaa esiin Human Revolutionin vahvuuksia, ja samalla piilottaa toiminnan saamaa kritiikkiä. Useimmiten ainoa vaihtoehto on pysyä piilossa, ja hälytyksen lauetessa voi yhtä hyvin alkaa latailemaan peliä uudestaan. Tämä ei sovi luonnollisesti kaikille, mutta ainakin minulle. Samalla Eidos Montreal näyttää kyntensä kenttäsuunnittelussa.

Nyt ilmanvaihtokanavia on  – jos mahdollista – vielä enemmän kuin emopelissä. Tämä johtaa jälleen naurettavuuksiin menevään laatikoiden siirtelyyn ja paikkojen nuohoamiseen. Laivan rakenteesta johtuen vaihtoehtoisia reittejä on useimmiten korkeintaan kaksi, joista toinen johtaa useimmiten vartijoiden luokse ja on se huonompi vaihtoehto.

Eidosin väki on suunnitellut selvästi Jensenille optimaalisen reitin, sillä suurin osa ilmanvaihtokanavista sisältää erilaisia taskusihteerejä sähköposteineen, sekä Human Revolutionin maalaamaa synkkää tulevaisuutta laajentavia e-kirjoja. Kehittäjä lupailee avaavansa näiden avulla pääjuonen tarinaa, ja näin ehti myös tapahtua ennakkoversiossa. Eräs huone sisälsi kymmenkunta sylinteriä täynnä kaapattuja ihmisiä ja heidän tietojaan. Nämä kaikki oli pakko lukea, sillä viittauksien määrä niin pelisarjan hahmoihin kuin erilaisiin oikean julkkiksiin oli typerryttävä. Ne myös kertoivat nopeasti mitä tietyille hahmoille oli tapahtunut, ja selittivät joitakin hämäräksi jääneitä pikkuasioita itse pelistä.

Kirjoitetun kaanonin lisäksi Missing Link esittelee uusia päähenkilöitä. Tosin ainoa jonka ennakko esitteli oli selkeästi ranskalais-syntyinen hakkeri, jonka identiteetti jäi mysteeriksi. Ennakkoversio loppui noin kahden ja puolen tunnin pelaamisen kohdalla, eikä sisältöä oltu kuin vasta raapaistu. Niinpä viidestä seitsemään tuntiin arvioidun keston ei pitäisi olla aivan tuulesta temmattu.

Ei kaikille

Missing Link ei tule miellyttämään kaikkia. Se edustaa pelkästään hiippailuun perustuvaa pelityyliä. Jensen saa lisäosan aikana luonnollisesti praxis-pisteitä, joilla voi parannella augmentteja. Mutta tuskin tarpeeksi. Vaikuttaisi siltä että hakkerointi olisi vieläkin paras tapa parannella taitoja, sillä jo alkuvaiheessa vastaan tuli kolmannen tason ovia, joiden takana oli selkeästi jotakin kiinnostavaa.

Se, kuinka Missing Link täydentää Human Revolutionin tarinaa on edelleen mysteeri. Ainakaan lisäosa ei nivoudu itse peliin oston jälkeen, ei ainakaan tällä tietoa. Enkä oikein näe kuinka se voisikaan. Augmenttien pyyhkiytyminen pois, sekä jälleenrakentaminen sekoittaisi melkoisesti emopelin Jenseniä, eikä yksinkertaisesti toimi. Ellei sitä pistetä toimimaan. Tämä jää kuitenkin nähtäväksi.

Hiippailun ystäville on kuitenkin tulossa melkoinen makupala. Jos nautit Human Revolutionissa  e-kirjojen lukemisesta ja varovaisesta etenemisestä, olet lisäosan kohderyhmää. Toiminta on puolestaan jätetty tarkoituksella sivuun. Tämä on ehkä myrkkyä räiskinnän ystäville, mutta fokus vain yhteen asiaan tekee varmasti Missing Linkistä sitäkin nautittavamman rauhallisille pelaajille. Lopullinen tuomio tulee kuitenkin vasta joskus lokakuussa kun lisäosa julkaistaan.

 

Lisää aiheesta

Deus Ex: Human Revolution (PC)

Deus Ex: Human Revolution (PC, PS3, Xbox 360)

Deus Ex: Human Revolution -ensikosketus osa 1 – ylösnousemus

Deus Ex: Human Revolution -ensikosketus osa 2 – bioaugmentoitu vapaus

Deus Ex: Human Revolution – salat avautuvat haastattelussa (osat 1-5)

Lue myös

Crimson Alliance (Xbox 360)

Dream Trigger 3D (3DS)

Experience 112 (PC)

Fallout: New Vegas Lonesome Road DLC (PC, PS3, Xbox 360) 

FIFA 12 (PC, PS3, Xbox 360)

Star Fox 64 3D (3DS)