Deus Ex (PS2)

29.06.2002 12:54 | Muropaketin toimitus | 320

Deus Ex julkaistiin PC:lle noin pari vuotta sitten. Peli on surullisen kuuluisan Daikatanan kehittäneen Ion Stormin luomus, joka keräsi lukemattomia vuoden peli ?palkintoja ja nosti suossa tarponeen Ion Stormin takaisin pelimaailman huipulle. Nyt Deus Ex on käännetty PS2:lle ja vihdoin PS2-pelaajatkin pääsevät tutustumaan tähän PC-pelaajia lumonneeseen mestariteokseen.

Cyberiä punkkiin

Deus Ex:n tapahtumat sijoittuvat Cyber Punk -henkiseen lähitulevaisuuteen. Deus Ex:n maailma on synkkä paikka, jossa suuryhtiöt hallitsevat käytännöllisesti katsoen kaikkea. Suuri osa ihmisistä elää jatkuvassa nälässä ja köyhyydessä taistellen elämästään huumeiden, korruption sekä väkivallan runtelemassa maailmassa. Rikkaat elävät puolestaan tyylikkäissä luksuslähiöissä keräten ympärilleen rahaa sekä valtaa.

Keskiluokka on pyyhkiytynyt miltei olemattomiin, joten rikkaiden ja köyhien välinen kuilu on repeytynyt valtavaksi. Tekniikan kehityksen myötä myös ihmisyys on katoamassa. Tiede on oppinut yhdistämään ihmiskehon ja koneet. Nämä cyberneettisillä parannuksilla ehostetut ihmiset kuuluvat poikkeuksetta rikkaisiin, rikollisiin tai erinäisiin viranomaistahoihin, jotka pyrkivät kitkemään valtoimenaan riehuvan rikollisuuden.

Deus Ex:n tarina kietoutuu maailmaa saastuttavan viruksen ympärille. Virus leviää räjähdysmäisesti tappaen kaikki tielleen osuvat, joilla ei ole mahdollisuutta saada virukseen tehoavaa vasta-ainetta. Vasta-ainetta saavat vain rikkaat ja vaikutusvaltaiset, kun taas köyhät saavat kohdata kuolemansa ilman minkäänlaista toivonkipinää parantumisen mahdollisuudesta. Pelin tarina ei siis kuulosta kovinkaan hääviltä, mutta tarinan huolellinen suunnittelu sekä sen useat juonenkäänteet ovat omiaan pitämään pelaajan varpaillaan.

Pelistä löytyy myös lehtiä, kirjoja sekä muita tallenteita, joista löytyy rutkasti mielenkiintoista tietoa pelin maailmasta sekä sen taustoista. Suurin osa tiedoista ei ole välttämätöntä pelin etenemisen kannalta, mutta kirjojen ja muiden juttujen lukeminen tuo peliin hieman lisää syvyyttä.

Pelin päähenkilönä toimii UNATCO:n (United Nations Anti-Terrorist Coalition) rookie-agentti J.C Denton, joka ei olekaan ihan tavallinen heppu. J.C on nimittäin osittain kone. Hänen kehoonsa voi asentaa erilaisia cyberneettisiä päivityksiä, kuten ihopanssarin tai yli-inhimilliset voimat.

Roolipeliräiskintää

Vaikka pelin kulkua seuraillaankin pääosin 1st-person -kuvakulmasta, ei se silti tarkoita, että peli olisi pelkkää räiskimistä. Pelistä nimittäin löytyy paljon puuhasteltavaa, jonka ansiosta Deus Ex on paljon muutakin kuin hyvällä juonella varustettu 3D-räiskintä.

Pelin aikana J.C joutuu monenlaisten ongelmien eteen, jotka eivät ratkea pelkällä räiskinnällä. Peliin kuuluu hiiviskelyä, hakkerointia, tiirikointia ja paljon muutakin. Näiden asioiden hoitamiseen vaaditaan tietysti taitoa. Aluksi J.C osaa kaikkien taitojen perusteet, mutta ei mitään taitoa erityisen hyvin. Pelin alussa, ja sen edetessä, pelaaja saa kuitenkin kykypisteitä, joiden avulla haluamiaan taitoja voi parantaa.

Nämä taidot olisivat kuitenkin turhaa kikkailua jos niillä ei olisi pelin kannalta suurempaa merkitystä. Ion Stormin pojat ovat ymmärtäneet tämän, ja taidot vaikuttavatkin pelin etenemiseen merkittävästi. Etenemiseen on usein monta eri keinoa. Kun toinen vaihtoehto vaatii pyssyjen paukuttelua, voi toinen olla vaikkapa rakennuksen takaoven tiirikointi, jonka ansiosta aseita ei tarvitse käyttää ollenkaan. Ongelmat kannattaakin pyrkiä ratkaisemaan omien vahvuuksien avulla.

Idiotismia ilmassa

Deus Ex:n kenttäsuunnittelu on hoidettu mallikelpoisesti. Kenttien synkkä ja likainen ulkoasu luo epätoivon tunnelmaa todella tehokkaasti. Myös pelimaailman interaktiivisuuteen on panostettu. Lähes kaikkia kentissä olevia tavaroita voi käsitellä jollain tavalla ja jokaisella hahmolla on ainakin jotain sanottavaa. Usein dialogia löytyy vähän enemmänkin. Onkin varsin mukavaa, kun jokainen vastaan tuleva hahmo ei ole heti vetämässä asetta esiin.

Neutraalien hahmojen tekoäly on ihan kelvollista, muttei aivan huipputasoa. Siviilit pelästyvät laukauksia ja ase kädessään kävelevää agenttia. Vihollisten tekoäly on sitten hieman kaksijakoinen. Useat toiminnat ovat ihan järkeenkäypiä, viholliset osaavat jopa juosta karkuun ja heitellä kranaatteja nurkan takana kyykkivän agentin jalkoihin. Joskus viholliset eivät kuitenkaan huomaa pelaajaa vaikka hän seisoisi vihollisen nenän edessä. Lisäksi karkuun juokseva vihollinen ei tunnu välittävän mistään mitään ja joskus hän saattaa lähteä juoksemaan suoraan kohti pelaajaa, jolloin pakeneva pahis on helppo niitata ilman pelkoa vastarinnasta.

1st-personista kuvatut pelit eivät koskaan ole istuneet PS2:n perusohjaimelle täydellisesti. Tarkkaa tähtäämistä vaativissa kohdissa esiintyy ongelmia Deus Ex:ssäkin, mutta muuten kontrollit toimivat hyvin. Kontrolleihin totuttelu vie kyllä oman aikansa, mutta pienen harjoittelun jälkeen homma lähtee luistamaan.

Deus Ex:n PS2-version grafiikat ovat ehkä lievä pettymys. Tekstuurit ovat varsin pelkistettyjä, eikä yksityiskohtia ole kovin paljoa. Myös hahmot näyttävät hieman ankeilta ja heidän liikkeensä voisivat olla sulavampia. Ruudunpäivitysnopeus ei koskaan ole kovin korkea ja suurissa ulkoilmatiloissa peli pätkii aika pahasti. Pieni viilailu olisi varmasti tuonut pelin graafiseen ilmeeseen merkittävästi lisää ryhtiä.

Pelin äänimaailma paikkaa grafiikan puutteita paremmin kuin hyvin. Taustamusiikit eivät ole kovin erikoisia, mutta niiden futuristiset soundit toimivat. Pelin tunnelmaa tuetaan myös laadukkailla ääniefekteillä, joista löytyy paljon ”yksityiskohtia”, jotka luovat äänimaailmasta todella elävän. Deus Ex:stä löytyy aivan uskomaton määrä dialogia, joten on onni, että ääninäyttelijät hoitavat hommansa kiitettävästi. Erityisesti J.C Dentonin puheet on hoidettu todella ammattimaisesti. Hänen ääni on jollain tavalla konemainen ja kylmä, eikä hänellä tunnu olevan juurikaan tunteita. Tämä puhetapa sopii J.C:n olemukseen täydellisesti.

Yhteenveto

Deus Ex:n PS2-käännös omaa suurimman osan PC-version hyvistä ominaisuuksista, ainoastaan grafiikat ovat hieman ikääntyneitä. Pelin tunnelma, tarinan juonikoukerot sekä pelaamisen vapaus ovat Deus Ex:n suurimpia valttikortteja, joiden ansiosta peli jaksaa kiinnostaa. Myös roolipelielementit ovat mukava lisä sinne räiskinnän sekaan. Deus Ex kuuluu niihin peleihin, joita jokaisen tulisi kokeilla.

 

Peli: Deus Ex

Kehittäjä: Ion Storm

Julkaisija: Eidos

Mikko Matilainen

Muropaketin uusimmat