Uusimmat

Elder Scrolls V: Skyrim -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

04.11.2011 16:00 Tero Lehtiniemi

Tekijä: Bethesda Game Studios
Julkaisija: Bethesda Softworks
Julkaisu: 11.11.2011
Testattu: Xbox 360
Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.elderscrolls.com
Testaaja: Tero Lehtiniemi

Bethesdan The Elder Scrolls -pelisarjaa joko rakastaa tai vihaa. Sarja on perinteisesti tarjonnut uskomattoman laajoja pelimaailmoja, reilusti tekemistä ja mielenkiintoisen, joustavan hahmokehityksen.

Ikävä kyllä näiden vastapainona pelaajat ovat perinteisesti saaneet simppelin tarinan, geneeristen hahmojen täyttämiä kaupunkeja ja osittain varsin persoonallisia pelisuunnittelullisia ratkaisuja. Sarjan viides osa Skyrim on ensimmäinen ensisijaisesti konsoleille tehty Elder Scolls -roolipeli, mikä on saanut sekä pelisarjan ystävät että viholliset varpailleen. Me kävimme testaamassa, mitä oikein on onkaan luvassa.

Itse olen aina suhtautunut The Elder Scrolls -sarjaan hieman varauksella. Morrowindista sai PC:llä varsin mukavaa viihdettä kunhan sen kuorrutti lisäsisältöä tarjoavilla ja idioottimaisuuksia korjaavilla fanien tekemillä muokkauksilla.

Oblivionin suhteen otettiin jos askelia oikeaan suuntaan, mutta myös tällä saralla PC-pelaajat olivat ahkeran mod-yhteisön ansiosta selkeästi paremmassa asemassa kuin konsolipelaajat. Nyt tähän tilanteeseen on tulossa muutos, ainakin pelin ensimmäisen kolmen tunnin perusteella. Eikä edes PC-pelaajien kustannuksella.

The Elder Scrolls -sarjan yksittäiset pelit ovat pääsääntöisesti keskittyneet aina yhteen erityiseen massiivisen Tamriel-fantasiamaailman alueeseen. Niin tälläkin kertaa. Skyrim on Tamrielin pohjoisosassa sijaitseva, lumen ja korkeiden vuorien hallitsema alue. Sen pääasiallisia asukkaita ovat toinen toistaan vihamielisempien luontokappaleiden lisäksi Nordit, nuo taialle vastuskykyiset lihaksikkaat ihmiset.

Nordit ammentavat ulkonäkönsä, muotinsa ja arkkitehtuurinsa perusteella todella vahvasti viikinkimytologiasta. Esimerkiksi Morrowindin Bloodmoon-lisäosaan tutustuneet tietävät suurin piirtein mitä on luvassa, vaikkei se suoranaisesti Skyrimiin sijoittunutkaan.

Skyrimin suhteen Bethesda on ilmeisesti viimeinkin oppinut, että kolmea sattumanvaraisesti generoitua keskustelunaihetta toistavat rivikansalaiset eivät ole hyvä juttu oikein minkäänlaisessa fantasiamaailmassa.

Niinpä olikin ilo huomata, että tästä sarjan perisynnistä on viimeinkin luovuttu. Jokaisella nimetyllä vastaantulijalla oli nimittäin aina jotain uniikkia sanottavaa, oli se sitten johonkin hahmoon, paikalliseen liikkeeseen, alueeseen tai esimerkiksi tehtävään liittyvää. Lisäksi näillä vieläpä tuntui olevan suurin piirtein eri ääninäyttelijätkin.

Tämän vastapainona voisi kuvitella, että sisältöä olisi jotenkin vähemmän. Näin ei kuitenkaan ole. Kaupungit olivat kyllä kompaktimpia, mutta toisaalta selkeämpiä ja niiden tutkimiseen sai kulumaan yllättävän paljon aikaa, kun jokaisen vastaantulijan kanssa oli keskusteltava. Myös erilaisia sivutehtäviä tuntui olevan huomattavasti aiempaa enemmän, ja ainakin näistä kokeillut olivat yleensä astetta merkittävämpiä kuin ”mene tuonne ja tapa mörkö X”.

Äiti en halua mennä nukkumaan

Toinen sarjan perinteisistä ääliömäisyyksistä on ollut kokemustasojärjestelmä. Taitoihin ja niiden käyttöön perustuvassa järjestelmässä ei periaatteellisella tasolla ole ollut mitään vikaa, vaan sen toteutuksessa. Perinteisesti pelaaja on joutunut valitsemaan kourallisen ns. major- ja minor-taitoja, joissa kehittyminen on vienyt pelaajaa kohti seuraavaa kokemustasoa.

Koska taidot oli kuitenkin sidottu yksittäisiin ominaisuuksiin kuten voimaan tai älykkyyteen, joita sitten tasojen noustessa kehitettiin, liian nopeasti kokemusta kerännyt hahmo saattoi huomata saavansa kokoajan kokemustason noustessa vain yhden tai kahden ominaisuuspisteen lisäystä.

Tämä oli aito ja konkreettinen ongelma, koska peli vastaavasti myös nosti vihollisten vaikeustasoa hahmojen kokemustason mukaan. Niinpä liian nopeasti kokemusta kerännyt hahmo saattoi huomata olevansa niin sanotusti lirissä, kun vastaantulevalla perusbandiitilla oli päällään kovimman luokan Daedric-panssarit.

Tätä varsin harmillista tilannetta on kuitenkin Skyrimissä korjattu oikein olan takaa. Käyttämällä kehittyvät taidot ovat tosin edelleen peruslähtökohta. Kaikki muu sitten onkin uudistettu oikeastaan täysin.

Kaikenlaisista major- ja minor-taidoista on nimittäin luovuttu, eikä yksittäisiä taitoja ole enää sidottu perusominaisuuksiin. Sen sijaan missä tahansa taidoissa yhteensä kymmenen pistettä kehittymällä päästään seuraavalle kokemustasolle. Kokemustason noustessa valitaan ainoastaan nostetaanko terveyttä, staminaa vai magickaa.

Tällä tavoin esitettynä homma kuulostaa melko pahalta, mutta hahmonkehityksen ytimessä ovat nyt erityiset perkit. Jokaisen kokemustason yhteydessä pelaaja saa käyttöönsä perk-pisteen, ja jokaisen yksittäisen taidon alla on laaja ja poukkoileva perk-puu. Näitä perk-pisteitä käyttämällä pelaaja voi sitten kehittää osaamistaan kyseisessä taidossa. Niinpä järjestelmä rohkaisee käyttämään juuri niitä tärkeäksi kokemiaan taitoja, koska perkeillä on aina minimitaitovaatimukset.

Puhtaan yksinkertaistamisen sijasta hommaa on vain selkeytetty, ja lopputuloksena on ainakin omaan makuuni huomattavasti monipuolisempi taitojärjestelmä. Hatunnosto Bethesdalle.

Alle kaksi viikkoa

Varsinaisessa pelaamisessa tärkein muutos on se, että taisteluun on otettu BioShock 2 -tyylinen muutos. Kumpaankin käteen voi asettaa yksittäisen loitsun tai aseen, joita sitten kontrolloidaan erillisillä näppäimillä. Halutessaan voi siis esimerkiksi toisessa kädessä pitää taikaa ja toisessa asetta, tai toisessa kilpeä ja toisessa asetta. Taikoja taas voi niputtaa, esimerkiksi oikeantyylisellä perkillä kaksi samanlaista loitsua eri käsissä luo yhdessä taiottaessa näistä huomattavasti tehokkaamman version.

Modaaminen tulee myös olemaan edelleen tärkeä osa peliä, mutta tällä kertaa Bethesda on pelin johtavan taiteilijan Matt Carofanon mukaan oikeasti pyrkimässä siihen, että mod-yhteisöön pääsisivät myös konsolipelaajat. Tarkkaa tapaa hän ei vielä osannut sanoa, mutta ei pitänyt lainkaan mahdottomana esimerkiksi sitä, että mod-yhteisön helmiä käännettäisiin Bethesdan toimesta konsoleille.

Tämä on vain pintaraapaisu siihen, kuinka vaikuttavia muutoksia Bethesda on peliin tehnyt. Tarkemman analysoimisen jätämme lopulliseen arvosteluun, mutta peliä kolme tuntia pelanneena ja sen äärestä lähes henkisiä voimakeinoja käyttämällä poistettuna voin onnellisena todeta, että onneksi odotusta on jäljellä enää alle kaksi viikkoa.

The Elder Scrolls V: Skyrim vaikuttaa pikaisen kokeilun perusteella juuri siltä, mitä sarjan olisi pitänyt olla jo vuosia sitten. Fiilikset ovat tällä hetkellä todella kovat, ja toivon todella ettemme joudu pettymään.

 

Lisää aiheesta

The Elder Scrolls IV: Oblivion (PS3)

The Elder Scrolls IV: Oblivion (360, pc)

Lisää aiheesta

Battlefield 3 (PC, PS3, Xbox 360)

Dark Souls (PS3, Xbox 360)

Deus Ex: Human Revolution Missing Link DLC (PC, PS3, Xbox 360)

Experience 112 (PC)

Fallout: New Vegas Lonesome Road DLC (PC, PS3, Xbox 360) 

Legend of Zelda: Skyward Sword -ennakko (Wii)

Pirates of Black Cove (PC)

The Cursed Crusade (PC, PS3, Xbox 360)

Uncharted 3: Drake’s Deception (PS3)