Uusimmat

Experience 112 (PC)

05.10.2011 17:00 Juho Anttila

Tekijä: Lexis Numérique
Julkaisija: The Adventure Company
Testattu: PC Windows 7, Phenom 9850+, 4 Gt muistia, Radeon HD 5830
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows XP, Vista tai 7, 2 Ghz prosessori, 1 Gt muistia, 128 Mt näytönohjain, 2 Gt kiintolevytilaa
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.microapp.com/jeu_premium_experience112_2746.html
Arvostelija: Juho Anttila

Nainen herää rannalle ajautuneesta rahtilaivasta tippa kädessään. Outo kasvusto on vallannut paikat, eikä ketään näy missään. Mitä on tapahtunut? Joku vahtii naista valvontakameran välityksellä. Pelaaja.

Experience 112 on täynnä salaisuuksia. Kuka pelaaja on? Entä kuka on Leaksi itsensä esittelevä nainen? Onko laivalla muitakin eloonjääneitä? Vastausten löytyminen vaatii yhteistyötä ja luottamusta, joka on rakennettava vähän kerrallaan.

Tarkkaavaisimmat huomasivat jo, että nyt käsittelyssä oleva peli on vanhempi kuin itse elämä, vaikka se julkaistiin Pohjoismaissa vasta nyt. Teos kelpaa kuitenkin katsastettavaksi, sillä siinä on jotain, mikä useimmista peleistä puuttuu. Oma idea. Erilainen ja omaperäinen näkemys. Sellainen lähestymiskulma tapahtumiin, johon emme ole aiemmin tottuneet.

Kameran takana

Yleensä peleissä ohjataan päähenkilöä. Ei tällä kertaa. Nyt pelaajan rooli on olla tarkkailija kameran takana. Kommunikointi sankarin kanssa on rajoitettua, mutta pakon edessä on yleensä tapana löytyä myös keinoja. Lea tarvitsee pelaajaa ja pelaaja tarvitsee Leaa, jos ei muuten, niin ratkaistakseen arvoituksen.

Tietokonepelin käyttöliittymä on tietokonejärjestelmä. Tässä on pähkinänkuoressa pelin kantava idea. Laivalla tehdään tutkimusta, mistä aiheesta, siitä en paljasta enempää. Tästä johtuen valvontakameroita löytyy ihan joka nurkasta. Kirjaimellisesti.

Kameraikkunoita saa ruudulle auki kerrallaan kolme, joskin yksi näistä on ilmeisesti pelimoottorin rajoitusten vuoksi aina postimerkin kokoinen piiperö. Tarinan edetessä kameroihin saadaan uusia ominaisuuksia. Zoomailun lisäksi pian nähdään myös lämpösäteilyä ja feromoneja. Kyllä, feromoneja, mutta jätetäänpä niidenkin merkitys tarinan kannalta nyt paljastamatta.

Kameraikkunoiden lisäksi tietokoneella voi tehdä muutakin. Kartta auttaa navigoimisessa, seurattavien kameroiden valitsemisessa ja erilaisten laitteiden käyttämisessä. Kirjautumalla sisään laivan henkilökunnan jäsenten tileillä pääsee puolestaan lukemaan mielenkiintoisia ja hyödyllisiä tietoja pelin tapahtumista ja taustoista. Valtaosa lukuisista pulmista vaatii myös sähköpostien ja tiedostojen tarkkaa kampaamista.

Lea on itsenäinen nainen, mutta olosuhteiden pakosta hän antautuu myös pelaajan ohjattavaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa valojen sytyttelemistä ja ovien avaamista. Pelaaja sytyttää valon, Lea siirtyy sen luokse ja jos jotain kiinnostavaa löytyy, osaa sankari toimia itsenäisesti. Välillä toimeen joutuu tarttumaan silti itsekin esimerkiksi kauko-ohjattavien robottien avulla.

Käyttöliittymäkankeutta

Tähän mennessä kaikki kuulostaa hyvältä, kiehtovalta ja erilaiselta. Valitettavasti todellisuus ei ole aivan niin ruusuista.

Peli, joka perustuu tietokoneen käyttöjärjestelmän käpistelemiseen, vaatisi toimivan käyttöliittymän. Experiencen valikkojen ja ikkunoiden käsitteleminen on kuitenkin parhaimmillaankin kankeata, pahimmillaan jopa raivostuttavaa. Ikkunoita ei oikein saa järjesteltyä haluamallaan tavalla, jolloin niitä joutuu availemaan ja sulkemaan turhaan.

Toinen ongelma on seurausta pelin verkkaisesta rytmistä. Lea reagoi pelaajan ehdotuksiin hitaasti, jos ollenkaan. Valoja saa rämpyttää välillä useita kertoja ennen kuin saa haluamansa lopputuloksen. Usein etenemiseen vaadittava esine löytyy vain, jos sankari saadaan ohjattua juuri oikeaan paikkaan. Sattuipa eteen sellaisiakin tilanteita, jossa etenemistä rajoitettiin täysin keinotekoisesti, päähenkilön kieltäytyessä tutkimasta uutta huonetta ennen kuin tietyt asiat ollaan tehty loppuun.

Silloin, kun pelissä jää jumiin, on kyse harvoin hankalasta ongelmasta. Useimmiten ongelma johtuu siitä, että jotain on jäänyt huomaamatta tai keräämättä mukaan. Tämä jokin on usein myös jotain sellaista, jota pelaaja ei edes voi itse nähdä. Hakuammunta ja valaistujen nurkkien tutkiminen kerta toisensa jälkeen ei ole hauskaa.

Verkkaista ja kiehtovaa

Käyttöliittymän ja pelimekaniikan puutteet häiritsevät, mutta jos kestää hitauden, on Experiencellä myös paljon tarjottavaa. Tietokonejärjestelmästä löytyvät sähköpostit avaavat tapahtumia ja laivalla työskennelleen tutkimusryhmän eri jäsenten välisiä suhteita kiehtovalla tavalla. Pulmat vaativat piristävällä tavalla erilaista tapaa ajatella. Myös salaperäinen tunnelma kiehtoo.

Pelissä riittää myös pituutta tarpeeksi. Joku voisi sanoa jotta liikaakin, sillä tempoltaan unettava kokemus laahaa ajoittain pahasti. Eteenpäin vievä draivi puuttuu. Osasyyllinen on päähenkilön ääninäyttelijä, jonka suoritus on törkeän huono. Unettava ja täysin tunteeton paperista lukeminen ei nappaa mukaansa, ei sitten millään.

Tärkeimmät ja mielenkiintoisimmat asiat esitelläänkin tekstinä. Taustatarina esitetään tavalla, joka saa sen tuntumaan hyvin uskottavalta kaikesta fantastisuudestaan huolimatta. Arvoitus vie mukaansa ja saa pelaamaan silloinkin, kun muuten vähän haukotuttaisi.

Experience 112 on ristiriitainen kokemus. Pelimekaniikaltaan se on jotain aivan omanlaistaan. Valtaosan pelaajista se jättänee kylmäksi, etenkin, kun tekninen toteutus ei ole kaikin puolin edes alkuperäisen julkaisuvuoden 2007 tasolla. Seikkailupelien ystävien kannattaa se kuitenkin katsastaa, jos ei muuten, niin osoituksena siitä, että aihetta voidaan lähestyä myös muuten kuin osoittelemalla ja klikkaamalla. Vaikka Experience 112 ei nousisikaan teknisiltä ansioiltaan hyväksi peliksi, on se vähintäänkin mielenkiintoinen ja tutustumisen arvoinen kokeilu.

Lue myös

Starfox 64 3D (3DS)

Bodycount (PS3, Xbox 360)

Fallout: New Vegas Lonesome Road DLC (PC, PS3, Xbox 360) 

Pohjanmaan valtias (Lautapeli)

Gears of War 3 (Xbox 360)