Uusimmat

Final Fantasy XII –ennakko (PS2)

13.03.2006 00:00 Tero Lehtiniemi

Kun puhutaan japanilaisista konsoliroolipeleistä, on ainakin länsimaissa yksi sarja maineeltaan ehdottomasti yli muiden: Final Fantasy. Jo NES-aikoina alkunsa saanut pelisarja onnistui osa toisensa jälkeen ihastuttamaan pelaajat tunnelmallaan ja viimeistelyllään. Oikeastaan vasta PlayStation 2:lle ilmestynyt sarjan kymmenes osa jakoi mielipiteitä, ja saman teki myös kymmenennen osan eräänlainen päätösjakso, Final Fantasy X-2. Kun sarjan yhdestoista osakin oli netissä pelattava moninpeli, monia sarjan ystäviä onkin askarruttanut, onko enää paluuta sarjan juurille?

Pitkään työstetyn, välillä jopa kuolleeksi projektiksi huhutun Final Fantasy XII:n luvataan olevan jälleen perinteinen Final Fantasy -seikkailu uusine hahmoineen ja tarinoineen. Pelimaailmana toimii kyllä Final Fantasy Tactics -sarjan peleistä tuttu Ivalice, mutta hahmot ovat uusia. Tarinan päähenkilönä toimii sarjan kymmenennen osan sankaria Tidusta erehdyttävästi muistuttava Vaan-poika, joka elää onnellisena Dalmasca-nimisessä valtiossa. Pahan Archadia-imperiumin valloitusretken myötä Vaan tempautuu mukaan tarinaan, josta ei sarjan tuntien tule puuttumaan yllättäviä käänteitä tai suuria tunteita.

Tarinasta itsestään ei tämän hetkisen pelattavan materiaalin perusteella voi juuri enempää sanoa. Testatussa versiossa oli kaksi täysin taistelupainotteista aluetta, joiden tärkein tehtävä oli ilmeisesti esitellä pelin uutta ja uljasta taistelusysteemiä. Sarjaa ja aikaisemmin myös koko pelityyppiä piinanneista tyhjästä ponnahtavista satunnaistaisteluista ja erillisistä taisteluruuduista on nimittäin hankkiuduttu kertaheitolla eroon.

Se on vain tosiaikainen

Graafiselta ilmeeltään ja pelimekaniikaltaan Final Fantasy XII tuo erehdyttävästi mieleen sarjan yhdennentoista osan. Viholliset vaeltavat maastossa näkyvillä, joten halutessaan niitä voi myös vältellä. Taistelut tapahtuvat samalla kartalla kuin liikkuminenkin, mutta tuttujen valikoiden ansiosta mitään isompaa kulttuurishokkia ei ole luvassa. Tarkempaan ajatteluun taipuvaiset voivat kuitenkin höllentää pelin reaaliaikaisuutta Wait-tilassa, jossa toiminta pysähtyy valikoiden pläräämisen ajaksi.

Nähdyistä alueista aurinkoinen Phon Coast -ranta on komeaa katseltavaa, mutta osa rekvisiitasta on selkeästi lainattu Final Fantasy X:n Besaid-saarelta. Luolastoa esittelevä Stilshrine of Miriam sen sijaan on heikompi esitys: tylsät, harmaat käytävät ja putkimainen olemus eivät juuri vakuuta. Esityksestä jää muutenkin ristiriitaisia tunteita, joista osa toivottavasti johtuu pelattavana olleen version toteutustavasta – alueet tuntuvat enemmän irrallisilta toimintapelin kentiltä kuin osalta suurta, eeppistä tarinaa.

On todella toivottavaa, että tämä vaikutelma jää väliaikaiseksi, ja että ennen hamassa tulevaisuudessa tapahtuvaa pelin eurojulkaisua saadaan pelattavaa materiaalia, joka antaa pelin tarinasta ja yleisestä toiminnasta paremman käsityksen. Demon pääpaino on selkeästi taistelun esittelyssä, ja se toimiikin hyvin, vaikka valinnanvara ja hahmokohtaiset erot eivät kovin hyvin olleetkaan esillä. Onkin hyvin mahdollista, että demon varsin yksinkertaiset ja tavallaan pettymyksen aiheuttavat alueet ovat vain demoa varten tehtyjä esityksiä, eivät varsinaisen pelin osia. Toivottavasti asia myös on näin.

Ongelmallinen projekti

Suositun pelisarjan osana ja taatun kaupallisen menestyksen huomioiden Final Fantasy XII:n kehitysprosessi on kohdannut huomattavia ongelmia. Esimerkiksi pelin tuottaja Yasumi Matsuno väistyi ensin paikaltaan ja lähti pian tämän jälkeen Square-legenda Hironobu Sakaguchin perustamaan Mistwalker-studioon mukanaan monia Final Fantasy XII -projektin avainhenkilöitä. Peli oli kuitenkin tämän tapahtuessa syksyllä 2005 ilmeisesti jo niin valmis, ettei projekti kaatunut, vaan ainoastaan viivästyi – ties kuinka monennen kerran.

Tekijä: Square-Enix
Julkaisija: Square-Enix
Testattu: PlayStation 2
Tulossa: PlayStation 2, syksy 2006/talvi 2006
Pelin kotisivu: ffxii.net
 

Muropaketin uusimmat